AMD Radeon R9 290X mot Nvidia Geforce GTX 780 Ti – fem år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Intressant frågeställning man kan ställa sig:

Är AMD dåliga på att ha bra drivrutiner när grafikkorten släpps och kommer ikapp/går förbi Nvidia sen?

Eller är Nvidia dåliga på underhålla drivrutiner för äldre kort?

Jag har inget definitivt svar i frågan.
Men jag har fått uppfattningen att AMDs kort har haft mer outnyttjad potential när korten är nya och att Nvidia utnyttjat kretsarna bättre från början.
Åtminstone från Radeon HD 7000 serien och framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Intressant frågeställning man kan ställa sig:

Är AMD dåliga på att ha bra drivrutiner när grafikkorten släpps och kommer ikapp/går förbi Nvidia sen?

Eller är Nvidia dåliga på underhålla drivrutiner för äldre kort?

Eller gör Nvidia sina äldre kort sämre med flit föe att vi ska känna att vi behöver nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Eller gör Nvidia sina äldre kort sämre med flit föe att vi ska känna att vi behöver nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi borde inte utesluta det alternativet eftersom att apple gör eller iallafall har gjort likadant. Åtminstone på telefonerna.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Vi borde inte utesluta det alternativet eftersom att apple gör eller iallafall har gjort likadant. Åtminstone på telefonerna.

Nej precis, i Sweclockers gamla test fick 780 ti 57/43 FPS i BF1, och nu 51/45 i samma upplösning.

Medans Radeon R9 290X fick 59/46 i gamla testet och 59/51 i det nya.

Bägge har fått högre lägsta FPS medans Nvidia har sjunkit i högsta FPS.
Har man kört samma testslinga visar det på att Nvidia gjort de äldre korten sämre med tiden, oavsiktligt eller ej det får vi nog aldrig veta.
Kan ju vara så att någon på Nvidia utan ledningens vetskap gjort äldre kort lite sämre så man ska nog inte dra för stora växlar på det utan hårda bevis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju vara också så att kortet presterar bättre för att nVidias fulspel gått förbi. Som att hålla tillbaka adoption av DX 10.1 eller async compute för att deras kort sög på det. Lite ironiskt att ett företag som köpt upp teknologi och hållit tillbaka utveckling nu ses som nyskapande pga. raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej precis, i Sweclockers gamla test fick 780 ti 57/43 FPS i BF1, 5 år senare 51/45 i samma upplösning.

Medans Radeon R9 290X fick 59/46 i gamla testet och 59/51 i det nya.

Bägge har fått högre lägsta FPS medans Nvidia har sjunkit i högsta FPS.

Jag tycker det pekar mot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen är du otydlig med vilket test du menar eller så jämför du äpplen och elscootrar.
Bf1 släpptes 2016, tror inte redaktionen hade det i sin testsvit för fem år sedan.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej precis, i Sweclockers gamla test fick 780 ti 57/43 FPS i BF1, 5 år senare 51/45 i samma upplösning.

Medans Radeon R9 290X fick 59/46 i gamla testet och 59/51 i det nya.

Bägge har fått högre lägsta FPS medans Nvidia har sjunkit i högsta FPS.

Jag tycker det pekar mot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast testet du syftar på är en Beta version av BF1 vi vet inte ens om det är samma sekvenser som sweclockers använder i detta test.

Exempel är att första testet använder kartan Sinai Desert andra testet där GTX 780 ti inte är med använder kartan Amiens.

https://www.sweclockers.com/test/22575-snabbtest-grafikpresta... (GTX 780Ti fick 43/57 i detta test)
https://www.sweclockers.com/test/22807-snabbtest-battlefield-...

GTX 1080 fick 74/110 i Sinai Desert men bara 50/90 fps i Amiens.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

jag gav 3790:- för mitt R9 290 Gaming från MSI runt årsskiftet 12/13, har rullat på hur fint som helst sedan dess och har mer än väl täckt mina behov. Nu börjar jag dock fundera på att byta ut hela burken, inte för att det egentligen behövs utan för att jag vill och då pensioneras kortet till förmån för något lite mer tystgående. Hade innan ett HD 6950 som även det var ett klockrent köpt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Att AMD åldras bättre kan helt enkelt bero på att deras kort drar fördel av att både PS4 och Xbone har GCN, samt att drivrutinsoptimeringar för senare GCN kan gälla för tidigare GCN också, medan Nvidias arkitekturer kräver olika optimeringar.

Permalänk
Medlem

Fantastiska resultat, man har verkligen gjort en bra investering med Hawaii

Visa signatur

5600G

Permalänk
Sjusovarn

Jag trodde att 970 och 290x var varandras rivaler, inte 780Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Jag trodde att 970 och 290x var varandras rivaler, inte 780Ti

970 släpptes ju ett år, eller ja 11 månader, efter 290x.

Permalänk
Medlem

Tillbaks i tiden när AMD lanserade "bokstavligen" grafikkort om prestandakampen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ang de som dividerar med om AMD boostat eller Nvidia "segat", kan jag iaf som 290X ägare säga att AMD har boostat. De släppte en serie optimerade drivare för många år sedan, när de började ta drivare på allvar, och då fick kortet också en enorm boost i prestanda bara som stock. Sedan dess har dessa kort varit bergsäkra och satans bra faktiskt.

Sen vad Nvidia har gjort, låter jag vara osagt.

Skrivet av lhugo:

290x är verkligen ett grymt kort än idag.

Jag är väldigt glad för mina 290X kort. Anser de en av de bästa köp jag någonsin gjort på GPU delen, sett till hur många år jag kunnat njuta av dem. Att de dessutom är klockade till typ 390s nivåer gör ju att kortet har mer liv också.

Skrivet av lhugo:

Det som känns lite trist är att om man inte är beredd att lägga en massa pengar på ett nytt grafikkort så finns det inget givet kort att uppgradera till. Jag äger ett 290x och det kostade mig lite över 3000 nytt. Prestandan skiljer sig inte speciellt mycket från ett 1060 som inte är mycket billigare idag. Känns mest som om grafikkort blivit dyrare och bättre, inte bättre per krona.

Håller med 100%.
Jag tog hoppet och köpte ett Vega, och det är snabbare, men som du säger, prestanda/krona är inte ens i samma liga. Därför blir det bara ett enda kort också.

Skrivet av MyScnd:

Jag trodde att 970 och 290x var varandras rivaler, inte 780Ti

290X var AMDs svar på Nvidias 780 (som ju var Nvidias första nedskalade Titan) och slog det rätt bra. Nvidia kontrade med 780Ti istället för att hänga med som ironiskt nog var bättre än Titan i antal Cuda cores (2880 vs 2688). Så det du ser är mer eller mindre första Titan vs 290X. Nvidia släppte ju senare på våren Titan Black, för att försöka rätt-ställa detta.

970 var sedan nästa generations utveckling av kort, för att just matcha denna serie.

Du kan se detta i tex Wiki, som listar lanseringsdatum:
https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_700_series#GeForce_700_...
https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Radeon_Rx_200_series#Radeon...
780 kom redan i våren 2013, både 780Ti och 290X lanserades officiellt slutet 2013, även om 290 korten flög av hyllorna pga låg tillgänglighet och mining boom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang de som dividerar med om AMD boostat eller Nvidia "segat", kan jag iaf som 290X ägare säga att AMD har boostat. De släppte en serie optimerade drivare för många år sedan, när de började ta drivare på allvar, och då fick kortet också en enorm boost i prestanda bara som stock. Sedan dess har dessa kort varit bergsäkra och satans bra faktiskt.

Sen vad Nvidia har gjort, låter jag vara osagt.

Jag är väldigt glad för mina 290X kort. Anser de en av de bästa köp jag någonsin gjort på GPU delen, sett till hur många år jag kunnat njuta av dem. Att de dessutom är klockade till typ 390s nivåer gör ju att kortet har mer liv också.

Håller med 100%.
Jag tog hoppet och köpte ett Vega, och det är snabbare, men som du säger, prestanda/krona är inte ens i samma liga. Därför blir det bara ett enda kort också.

290X var AMDs svar på Nvidias 780 (som ju var Nvidias första nedskalade Titan) och slog det rätt bra. Nvidia kontrade med 780Ti istället för att hänga med som ironiskt nog var bättre än Titan i antal Cuda cores. Så det du ser är mer eller mindre första Titan vs 290X. Nvidia släppte ju senare på våren Titan Black, för att försöka rätt-ställa detta.

970 var sedan nästa generations utveckling av kort, för att just matcha denna serie.

Du kan se detta i tex Wiki, som listar lanseringsdatum:
https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_700_series#GeForce_700_...
https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Radeon_Rx_200_series#Radeon...
780 kom redan i våren 2013, både 780Ti och 290X lanserades officiellt slutet 2013, även om 290 korten flög av hyllorna pga låg tillgänglighet och mining boom.

Jao, det är väl 390X (som i princip är ett rebrandat 290X med lite optimeringar etc ) som släpptes i juni 2015 som ska jämföras med 970.
Dock så tror jag 390X vinner, och kanske även 290X

Generellt köper jag inte ett kort som ska vara bättre om 2-3 år, för efter de åren köper jag ett nytt kort...

mina 2 ören

Permalänk

Mycket beror såklart på att 290x har 1GB vRAM mer än 780ti. Det vore kul om man kunde testa 290x med 8GB vRAM varianten mot 780ti igen. 780ti borde få ännu mera smisk. Sedan har såklart 290x blivit bättre med åren med nya drivrutiner.

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Antingen är du otydlig med vilket test du menar eller så jämför du äpplen och elscootrar.
Bf1 släpptes 2016, tror inte redaktionen hade det i sin testsvit för fem år sedan.

Haha ja lite otydlig var jag allt, jag hittade ett test av BF1 som naturligtvis inte är 5 år gammalt, men det gamla testet visar på bättre FPS för 780 ti på det gamla testet än det nya.
Man kan ju hoppas att de kört samma testslinga som då annars är det nya testet missvisande. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Fast testet du syftar på är en Beta version av BF1 vi vet inte ens om det är samma sekvenser som sweclockers använder i detta test.

Exempel är att första testet använder kartan Sinai Desert andra testet där GTX 780 ti inte är med använder kartan Amiens.

https://www.sweclockers.com/test/22575-snabbtest-grafikpresta... (GTX 780Ti fick 43/57 i detta test)
https://www.sweclockers.com/test/22807-snabbtest-battlefield-...

GTX 1080 fick 74/110 i Sinai Desert men bara 50/90 fps i Amiens.

Jag uppdaterade min post.

Men visst det är ett betatest, men då borde ju rimligen FPS ha gått upp nu och inte ner om det inte var en väldigt färdig beta. Tycker det är konstigt oavsett. Det gäller ju inte enbart en speltitlar utan många speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jao, det är väl 390X (som i princip är ett rebrandat 290X med lite optimeringar etc ) som släpptes i juni 2015 som ska jämföras med 970.
Dock så tror jag 390X vinner, och kanske även 290X

Generellt köper jag inte ett kort som ska vara bättre om 2-3 år, för efter de åren köper jag ett nytt kort...

mina 2 ören

390X var i mina ögon inte bra kort. Det var en nödlösning. Men Nvidias 970 och dispyt om 3,5GB osv... var också sitt bråk. Så jag tror att det väl handla mer om man ville ta ena eller andra problemet. Med rätt kylare och hyfsat kort så kan ju 290 faktiskt komma igen rätt bra. Satte nyligen snabbt in mitt ena kort på 1055/1500 igen efter ominstall, från 1010/1250 stock, vilket ger rätt bra lyft, och det är inte inte "max". Jag har inte direkt pressat verken ström eller spänning till några märkbara nivåer. Det är dock väldigt nära 390s nivåer som är mellan 1050-1100 beroende på modell, och 1500 VRAM.

970 kortens fördel var ju inte i sig i stock heller, utan överklock möjligheten var väldigt bra, något 390X inte kunde matcha. Men... jag vet iaf 3 personer på steam som bränt sitt 970/980 med OC. Så... det fanns nog en anledning varför Nvidia inte släppte dem så. Har en av dem med 390 (icke X) som rasat.

Men det tog inte 2-3 år för att få förbättringen. Redan slutet på 2014 började detta jobb på allvar och man märkte skillnaden. Då jag köpte korten våren 2014, var det inte direkt så lång tid att vänta. I mitten på 2015 hade de nått var som mer eller mindre är dagens optimerade nivåer. Och med tanke på att jag som sagt haft dessa kort, sedan dess, tycker jag det är rätt dumt att ignorera framtida prestandan vid köp.

För de som älskar köpa nytt är vad Nvidia nu mjölkar till att köpa nyaste 20-serien... Och då man faktiskt inte behöver uppgradera lika desperat idag som för 10+ år sedan (1080Ti är fullt kapabelt kort än idag), ser jag det lite som bortkastade pengar att "kasta" dessa kort. Som testerna visar här är vi nu på nivån där GPUer idag faktiskt ha nytta och användning 5 år senare. Livslängd och framtid är mao väldigt viktig del att ta i aspekt när du tittar på ett kort för måååånga tusenlappar, nu mer än någonsin förr. Detta då vinsten av nytt kort blir mindre och mindre, och priset blir högre och högre.

Skrivet av Chaos_Hydra:

Mycket beror såklart på att 290x har 1GB vRAM mer än 780ti. Det vore kul om man kunde testa 290x med 8GB vRAM varianten mot 780ti igen. 780ti borde få ännu mera smisk. Sedan har såklart 290x blivit bättre med åren med nya drivrutiner.

Njae, jag tror inte det. 780Ti har Nvidias minneskomprimering och får faktiskt effektivt ut mer än de 3GB VRAM. I vissa 4k tester, ja, där kan det utan tvekan vara boven dock.

Att testa med 290X med 8GB VRAM är enkelt... ta ett 390.. de är 290 kort med 8GB VRAM

Permalänk
Medlem

Tidigare har Indexet haft GTX 1070 som 100 poäng. Kommer GTX 1080 att vara Prestandaindex (100) från och med nu? Även med RTX -testerna? @kenneth

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Vi borde inte utesluta det alternativet eftersom att apple gör eller iallafall har gjort likadant. Åtminstone på telefonerna.

Jag tycker det här argumentet är så roligt. Både Apple och nVidia är stora företag, och om de gjorde nåt sånt måste det finnas ett antal utvecklare som känner till det och kan vittna om saken. Det hade varit ett fantastiskt fall för grupptalan (eng. class action), och sådana fall brukar leda till en stor vinst för advokaterna även om de inte vinner, eftersom man ofta gör upp i godo. Det finns alltså mängder med pengar att tjäna för den som har sådan information och går till en advokat, och trots det har ingen gjort det. Vad mer är, samma snack gick om bland annat MS ända sen sent 80-tal, och där har det inte heller läckt något. I de fall där källkoden har läckt ut (har inte skett för nVidia, men Windows har läckt ett par gånger, och iOS är t.o.m öppet nu) har det inte heller funnits spår av det. Vad är slutsatsen, att de gör detta men att 100% av alla utvecklare som jobbat på alla företagen är så lojala och ointresserade av pengar att de inte säger något? Trots att många av dem grundar startups med riskkapital och blir rika som troll?

Nej, nVidia saboterar inte drivrutinerna, men en del av deras prestanda kommer sig av samarbete med utvecklare - att de hjälper utvecklare att optimera spelen för deras senaste kort. NVidia struntar i optimering för de äldre korten, så på nyare spel har de sämre prestanda. Kepler till Maxwell var en stor ändring, och när spelen inte längre optimeras mot Kepler faller de korten hårt.

Vad Apple gjorde var att begränsa max turbo om batteriet inte kan leverera tillräckligt stor ström för att det skall fungera. Funktionen går att stänga av om man föredrar att telefonen kraschar. Man kan få batteriet utbytt, till kostnad om garantin gått ut. Man kan argumentera att batteriet borde hålla längre, och det håller jag med om i princip, men det handlar inte om att begränsa hastigheten för saks skull. Telefonerna kraschade, och då måste ju Apple göra något för att lösa det problemet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Intressant frågeställning man kan ställa sig:

Är AMD dåliga på att ha bra drivrutiner när grafikkorten släpps och kommer ikapp/går förbi Nvidia sen?

Eller är Nvidia dåliga på underhålla drivrutiner för äldre kort?

Det förra scenariot. AMD tenderar att ha högre råprestanda vid release, typ Vega vs Pascal, men ändå prestera sämre i spel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

Nice å allt men återigen var är överklockningsresultaten Sweclockers?
Kanske dags att byta namn på sidan till SweCasualHardware eller nått liknande?

vad händer med swec eg?

Eftersom kort överklockar olika bra tycker jag personligen att ett sådant test är ointressant.
Orasken till att de inte överklockar tror jag dock är att det är för mycket jobb, de nöjer sig med att testa detta för nya kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta är bra information för de som köper begagnade kort. Om man tittar på gamla tester hade man trott att 780ti var bättre.

När man köper nytt är det dock mer intressant hur bra det är då snarare än om 5 år. Och detta är ingen garanti att nuvarande AMD kort åldras lika bra.

Jag hade ett 280X innan mitt GTX1070 och det fungerade bra länge i 1080p som man körde i då.

VRAM är nog en flaskhals för många kort då spel numera gillar mycket. Jag hoppas 1070 kommer hålla länge pga 8GB RAM. Det är ju inte mer i nya 2080. Lär inte behövas mer fören nästa generation kommer runt 2020. Kort som har 3-4GB RAM får svårt i högre upplösningar pga att de får slut på minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Körde ett 290 i loop, jävlar det gick att klocka redigt bra mitt exemplar, gick förbi 980 i poäng i benchmark program ^^ Det får hänga med ett tag till, antingen tills nvidias priser går ner eller amds nästa generation kommer

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Zipparn:

Tidigare har Indexet haft GTX 1070 som 100 poäng. Kommer GTX 1080 att vara Prestandaindex (100) från och med nu? Även med RTX -testerna? @kenneth

Så långt har vi inte kommit än, men det kan bli så för att inte få 100 för långt ner i diagrammet.
Just nu blev det GTX 1080 100 för att visa hur äldre generationer står sig mot nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Så långt har vi inte kommit än, men det kan bli så för att inte få 100 för långt ner i diagrammet.
Just nu blev det GTX 1080 100 för att visa hur äldre generationer står sig mot nuvarande.

OK, Det låter bra. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bra test!

Det är ju en helt annan testsvit idag än för 5 år sedan. Det verkar som Nvidia koncentrerar sig på att optimera sina drivrutiner för de senaste korten och bryr sig inte om att göra några större optimeringar för äldre kort i nyare spel. Det kan ju vara en hint till dom som vet med sig att dom tänker behålla samma grafikkort i mer än 3 år så ska dom välja AMD.

Mitt första 280X började artifakta efter <1 månad (Asus hade underdimensionerat kylningen på VRM, vanligt problem om jag minns rätt) och ersättningskortet dog efter nästan exakt 3 år. Så länge det levde presterade det över förväntan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Inte var väl 290x så dyrt? Var väl det som kom lite som en chock hur pass "billig" dom var.
Jag köpte 290 och den kostade 3490 kr vid lanseringen. Vill då minnas att 290x inte var så mycket dyrare, max en tusenlapp.

Köpte 2st R290 för 3499kr vid release och flashade om de till R290X. Vilket kap det var!

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Hjälpsam

Både jag och grabben sitter på 780 Ti's parat med 2600K och 3770K, rullar fint fortfarande

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI