Nytt bygge med wi-fi inbyggt eller pci-e kort?

Permalänk

Nytt bygge med wi-fi inbyggt eller pci-e kort?

Hallå där, tänkte bygga en ny dator till hösten när priserna går ner lite.
Fastnade för Msi's m5 gaming vilket enligt mina nybörjarögon verkar otroligt bra för pengarna. Kom på nu att jag har mitt skrivbord i ena änden av lägenheten och min router i den andra änden. Nu kommer mitt dilemma, ska jag köpa ett annat moderkort med inbyggt internet eller köpa msi m5 gaming med ett pcie wi-fi kort till? Vad tror ni? Kan man få ett snarlikt moderkort med bra inbyggt wi-fi eller ska man köra på msi och pcie wi-fi kort?

Anledningen till att jag gillar just m5 gaming är att det mesta verkar vara riktigt bra som t.ex. usb portar, möjlig ssd hastighet och ljudkvalite och lan hastighet för att inte nämna alla bra egenskaper.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Om du tänker spela ska du undvika wi-fi. Dra en kabel och få bättre responstider.

Permalänk

@Navicula: Förstår att det är bättre med kabel men att dra en kabel genom hela lägenheten är inte riktigt ett alternativ.

Permalänk

@DanielSnöman:

Lite beroende på vad du ska ha i burken kan det förstås vara bra att slippa ta upp en kortplats för wifi:n. Har själv inbyggd wi-fi o BT, och var tacksam för att jag skaffade moderkort med dessa funktioner när det blev SLI + separat ljudkort som fyllde upp PCI-e-platserna.

Sen behöver kan nog inte bry sig alltför mycket över latensen om man inte spelar alltför seriöst, men det är min åsikt. Andra tycker annorlunda.

Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

@Firebird 455: oj då glömde ta med länken till mitt build https://pcpartpicker.com/list/R3DZXP
Detta lär det bli och om jag ska upgradera så lär det bli att sälja delarna eftersom jag inte vill köra SLI om det inte blir bättre stöd och säkerhet att man kan få ut åtminstone 75% på alla spel av att lägga till ett grafikkort.

Letade runt lite och denna verkade väldigt intressant, kanske lite overkill men vill gärna att wi-fi längden räcker ända till routern: https://www.newegg.com/global/se/Product/Product.aspx?Item=9S...

Permalänk

@DanielSnöman:

SLI har tappat dragningskraften helt klart, kommer inte bli det igen för mig om inte stödet blir avsevärt bredare än i dag.

Ser ut som ett stabilt bygge för övrigt, men det var några år sedan jag byggde nytt, så nån annan får gärna komma med råd om komponenter.

AC3100 verkar ha fått bra kritik, kör själv med asus inbyggd wi-fi på moderkort o på routern, nöjd med detta. Sen vet jag hur knixigt det kan vara i vissa lägenheter när det gäller att få fram signalen.

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

@Firebird 455: Ja jag funderade först med på att köpa ett 1070 ti och sen upgradera till SLI vid behov men läste att det inte är alla spel som stödjer SLI och att Nvidia till slut inte lär uppdatera SLI driv rutiner eller vad det nu var.

Ja den AC3100 verkar ju faktiskt va riktigt bra jämfört med vad resten av marknaden erbjuder. Då kan jag ju sätta den var jag vill och ställa in antennerna för bästa täckning. Tror inte jag lär vilja byta om jag inte bygger helt nytt och då kan jag ju antingen ta med AC3100 till nästa bygge eller ha möjligheten att byta ut om det inte skulle funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Om du tänker spela ska du undvika wi-fi. Dra en kabel och få bättre responstider.

Köpte en riktigt bra USBdongla till min stationära jag hade innan, märkte inte skillnad på den och sladden.

Permalänk

@downup: Härligt, får köpa en kabel och testa innan så jag ser ifall det bara är mitt internet som är kasst eller ifall det är mitt nuvarande wi-fi kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielSnöman:

@Ecfor: Förstår att det är bättre med kabel men att dra en kabel genom hela lägenheten är inte riktigt ett alternativ.

Dra längsmed listerna snyggt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA