Permalänk
Medlem

Konstigt långa boot times

Hej!

Sedan igår har min dator börjat ta ruskigt lång tid på sig att boota. Vet egentligen inte riktigt var felet kan ligga då det verkar, enligt den lilla LED-displayen, vara som så att den under hela boot-processen går igenom alla cykler men istället för att displayen rasslar igenom dem så snabbt att det inte går att läsa av tar det nu en 10+ sekunder per cykel. Har inte någon ny mjukvara på datorn och har inte heller ändrat några inställningar eller lekt med nya OCs utan detta kom som från klar himmel.

Specsen är som följande om det kan vara till någon hjälp:

CPU: R7 1800x
Mobo: MSI X370 xPower Gaming Titanium
RAM: Team Group Night Hawk RGB 2x8 @2933
GPU: Asus Strix 1080 Ti
Boot drive: Samsung 960 Evo 500 GB

Tar tacksamt emot all hjälp!

Med vänlig hälsning,
Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Entusiast moderkort brukar kunna ha ganska så lång boot tid.
Men det låter mer som att du har något kompatibilitetsproblem.

Skulle nog börjat att luska med minnena först för moderkort är ganska så bra på hitta och maskera eventuella problem med dom.
Gå igenom exakt vilka timings du har i UEFI, även sekundära timings.
Sedan så jämför du dessa med exakt vad du får när datorn är bootad.
Aida64 fungerar för detta, kolla under motherboard->chipset.

Kör du med en XMP profil är det ännu enklare, Aida64 listar profilerna under SPD.
Och då kan du ju jämföra din valda profil med de faktiska timings under "Chipset".

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
Det är dock extremt långa boot tider. Fram till igår så gick det på under iallafall 20 sekunder och nu är det någonstans mellan fem och tio minuter. Datorn har rullat i sin nuvarande konfig i cirka två månader så ser inte att det skulle ha uppstått kompabilitetsproblem först nu och mina RAM timings ser ut att stämma så jag tror inte att det är problemet men ska fortsätta kolla.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Tack för tipset!
Det är dock extremt långa boot tider. Fram till igår så gick det på under iallafall 20 sekunder och nu är det någonstans mellan fem och tio minuter. Datorn har rullat i sin nuvarande konfig i cirka två månader så ser inte att det skulle ha uppstått kompabilitetsproblem först nu och mina RAM timings ser ut att stämma så jag tror inte att det är problemet men ska fortsätta kolla.

Antingen har du kopplat in någon ny pryl, och då är det väl troligt att det är den som gör det. Alternativet är att något gått sönder. Minnena är väl ett tips så gott som något. Kan tillägga att en SSD vid ett tillfälle gav mig liknande problem och även en USB-hub som gick sönder gjorde stor inverkan på boottiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Tack för tipset! Har inte kopplat in något nytt och det enda jag har inkopplat är två hubbar från Corsair som verkar fungera annars hade nog fläktarna spökat. Gällande RAM så får jag ut full kapacitet i stresstest så verkar inte vara något problem där. :/

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

@giplet: Tack för tipset! Har inte kopplat in något nytt och det enda jag har inkopplat är två hubbar från Corsair som verkar fungera annars hade nog fläktarna spökat. Gällande RAM så får jag ut full kapacitet i stresstest så verkar inte vara något problem där. :/

Testa att koppla ur sånt i alla fall när datorn är avstängd. Du lär ju märka rätt snabbt datorn fortfarande fastnar.

Testa ta bort alla USB prylar, USB kablar, mus, tangentbord, kringutrustning mm. Fortsätt sen med diskar, DVD och kablarna till dom.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Hittade felet nu! Det var Asus absolut värdelösa RGB program Aura som hade fått spel... Tog bort det och nu bootar datorn på under 5 sekunder igen. Tack till samtliga för all hjälp!

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom