Omöjligt att bli bra på PUBG på PC???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Omöjligt att bli bra på PUBG på PC???

Hej jag började spela PUBG på XBox One och tyckte det var svårt i början men med tiden blev jag bättre och lyckades få kills. Bestämde mig sen för att skaffa PUBG till PC för att fler spelar på PC men här upplever jag det omöjligt att få någon som helst kill. Har försökt flera gånger men de omöjligt och trots att jag siktar på fiender så lyckas jag inte få in någon träff på dom medans alla andra lyckas alltid döda mig. Är det för att dom som kör på PC är helt allmänt bättre eller vad beror detta på? Finns det någon som kan ge några tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av SvenskGaming:

Hej jag började spela PUBG på XBox One och tyckte det var svårt i början men med tiden blev jag bättre och lyckades få kills. Bestämde mig sen för att skaffa PUBG till PC för att fler spelar på PC men här upplever jag det omöjligt att få någon som helst kill. Har försökt flera gånger men de omöjligt och trots att jag siktar på fiender så lyckas jag inte få in någon träff på dom medans alla andra lyckas alltid döda mig. Är det för att dom som kör på PC är helt allmänt bättre eller vad beror detta på? Finns det någon som kan ge några tips?

Vill inte vara den men om du nu kör FPS på konsol så säger det inte allt då?

Självklart komma pc vara mer skicklighet än konsol och är du inte duktig så känner du av det mycket mer på pc än på konsol.

(menar inte att du ska ta illa upp eller något men är ändå ganska självklart enligt mig)

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av SvenskGaming:

Är det för att dom som kör på PC är helt allmänt bättre eller vad beror detta på? Finns det någon som kan ge några tips?

Inte allmänt bättre spelare på PC. Men att gå från handkontroll till mus är det svåra för muskelminnet.
Kör på och hitta en bra sens på musen, sen bara nöta ett par veckor. Och du kommer bli bättre!

TuF Z370 Pro, 9700K @5, NH-D15, 16GB Corsair 3GHz @3.2+
MSI 1060 GamingX 6GB @2.1/4.7. Corsair RM750x
Corsair HS50, Corsair M65 Sabre RGB, Samson SR850.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

@SvenskGaming: Generellt så är PC svårare då folk är bättre (om man nu kan skriva så) Tar tid att vänja sig och få snabb reaktions tid samt träffsäkerhet. tror också att vapnen har annan recoil på PC som gör att man måste kontrollera mer än på xbox.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Säkert auto aim och annat jux på konsol.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av SvenskGaming:

Vidare lite specifika tips för PUBG, att bara stanna och skjuta innebär ofta en alldeles stor spridning på skotten då en då "skjuter från höften". Håll in höger musknapp för att få fram siktet och därmed också "snabbsikta", bra för spray på nära håll. Och högerklick för att sikta med järnsiktet eller ett ev. scope som du plockat upp.

PS. Och ja på konsoll så är det rimligtvis en del autoaim med i ekvationen.

#1: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe WIFI | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Jobb: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: Onkyo TX-NR646 | ASUS EB1021 + OpenElec | Sony PS3 Slim | Epson TW3200 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av frong:

Säkert auto aim och annat jux på konsol.

Exakt vad jag tänkte skriva.

Har alltid sätt FPS på konsoll som att cykla med stödhjul och det kanske behövs lite autoaim om man ska kunna lira ett sånt spel med kontroller för det finns inte en chans i världen att din tumme på en fjuttig sadstick kan tävla med en mus där du har hela din hand + arm att sikta med och göra MYCKET större rörelser, ändra DPI etc.

Men ingen nödvändighet att hänga läpp, jag har spelat PC sedan 1995 och FPS var min forte tills jag tog ett långt break 2002 till 2018.
(Lite spel här och där men ingen ihållande och det var inte mycket FPS)

Hoppade i med båda fötterna i online FPS världen förra veckan, hoppade direkt in i det absolut svåraste spelet med längst lärnings kurva nämligen Escape From Tarkov... was that a misstake on my part. haha!
Har inte fått EN ända kill på snart 2 veckor. Förutom AI. Det gäller verkligen att ha zen i kroppen för annars ryker ditt Tbord och sen är det inte långt tills skärmen får en näve genom sig också..

Practice, practice, practice!

PS. Låter som jag försöker skita på konsoller/kontrollers men det gäller bara FPS spel, jag älskar att spela tex Nioh, Dark souls, Assassins Creed Origins och liknande spel på PCn med xbox/ps4 kontroller! DS

CPU ∙ i5 6600K @3600MHz •
RAM ∙ 8GB DDR4 •
GPU ∙ GTX 1080 ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 5TB storage •
PSU ∙ Corsair 500W •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Det är mycket mer casuals som spelar online på konsol, sådana som du och jag, som inte kan lägga hur mycket tid som helst på det. När du byter till PC börjar du tävla mot arbetslösa, sjukpensionärer, högskolestudenter, skolungdomar, och andra som inte har ett heltidsjobb att sköta, och därmed har eller kan ta sig hur mycket tid som helst att öva och bli galet bra.

Det kan väl tyckas märkligt att det finns en sådan uppdelning, men antar det har att göra med att casuals generellt inte känner sig lika handikappade av att spela FPS med handkontroll eller något, då de inte kommit upp i nivåer där handkontrollshandikappet börjat hindra dem markant.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Du får helt enkelt träna, allt handlar om träning. Är man inte van vid FPS på PC så har man en högre inlärningskurva.

Själv tycker jag aimet i PUBG är typ som i CS (man lär sig spray pattern för close range osv) så det är bara att panga på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Absolut, håller med flera i tråden här. mycket handlar om vad du är van vid och din inlärningskurva, men också hur du hanterar situationer. iom att det finns de som fuskar, det finns ungdomar och vuxna som spelar hela tiden för att de har inget annat att göra och liknande påverkar mycket. Testa dig fram till din favorit kombo utav vapen, analysera ditt spelsätt och försök tänka positivt, vad gjorde du för rätt, vad hade du kunnat förbättra, kan jag spraypatterns med dessa vapen. Självanalys är alltid bra.

MB: ASUS Z170-a CPU: Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz Kylare: Evo 212 GPU: eVGA GTX 980TI RAM: 32 GB Corsair Vengeance SSD: Kingston 120 GB, 256 GB Intel 520, 2x Corsair LE Force 480 GB PSU: Fractal Design Integra 750W Chassi: Mission SG GGX 2.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Det går ju att koppla en Xbox joystick till en PC också om man tycker att det är enklare, kolla efter USB anslutna don, tex. och se om du hittar någon du trivs med.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Unbalanced:

Hoppade i med båda fötterna i online FPS världen förra veckan, hoppade direkt in i det absolut svåraste spelet med längst lärnings kurva nämligen Escape From Tarkov... was that a misstake on my part. haha!
Har inte fått EN ända kill på snart 2 veckor. Förutom AI. Det gäller verkligen att ha zen i kroppen för annars ryker ditt Tbord och sen är det inte långt tills skärmen får en näve genom sig också..

Practice, practice, practice!

PS. Låter som jag försöker skita på konsoller/kontrollers men det gäller bara FPS spel, jag älskar att spela tex Nioh, Dark souls, Assassins Creed Origins och liknande spel på PCn med xbox/ps4 kontroller! DS

Jag kollade lite videor på det när det kom ut, såg långsamt och buggigt ut. Är det OK?

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t