CounterStrike - vad är det jag inte fattar?

Permalänk
Medlem

CounterStrike - vad är det jag inte fattar?

Har börjat spela Counterstrike lite men blir inte riktigt klok på detta. Ok att jag som nybörjare (iof rätt ok på FPS överlag men knappast någon Pro spelare) dör rätt ofta men det är sätten jag dör på som gör mig fundersam. Många närstridsvapen, som pistoler, har en imponerande precision även på långa avstånd. Så pass att det i många fall verkar meningslöst att ens använda kikarsikten. Men framför allt blir jag tveksam när jag ser repriserna på den som dödade mig, i många fall är deras cross hair knappt i närheten av mig men skotten träffar ändå. Visst, kan köpa att vapnen har en viss spread, men då måste det rimligtvis vara så att de flesta kulorna missar på längre avstånd. I vissa fall ser jag även att jag klart och tydligt är bakom massiva skydd när den/de sista dödande kulorna träffar, och mig vetterligen används inte DARPA-bullets som kan gå runt hörn och liknande i detta spel. Trodde först jag inbillade mig och att jag helt enkelt var för dålig, men efter att ha spelat in gameplay inkl "dödsrepriserna" bekräftar dom vad jag redan hade på känn. Eller är det så illa att även en lågt rankad nybörjare som bara spelar Casual ändå drabbas av fusk och liknande som verkar plåga CS GO? Har jag missat någon autoaim inställning eller nåt?

Sett till vad man hör över radion så verkar motståndet främst bestå av typ ryska 12 åringar och jag vill gärna tro att alla dom inte tillhör världseliten och tycker det är jättekul att skjuta nybörjare.

Vad är det jag inte fattar här??

Edit:
Kan tillägga att jag för att, som jag tror, utesluta fusk testade att spela "training with bots" men även då ser jag liknande tendenser och att jag dör av skott som känns som omöjliga ibland. Jag har svårt att tro att träningsbotarna skulle fuska

Permalänk
Medlem

Spela in en liten video när du kör så får vi se

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ha det lätt om du försöker ha kul i cs utan premades. Jag hade kollat här på swec efter folk eller spelat något annat. I cs har varje vapen unik rekyl som du måste lära dig att kompensera för. Finns DM servrar där du respawnar direkt, skulle föreslå det om du vill öva.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Spela in en liten video när du kör så får vi se

Det har jag redan gjort som sagt men kan inte direkt se någon vits att sprida det, att se noobs få stryk i CS lär det finnas många videos om ändå. Bör kanske tillägga att i många fall så är det så klart så att jag helt enkelt förlorar mot klart bättre spelare, men påfallande ofta så tvivlar jag på hur det går till, dessutom finns ju repriserna i spelet som jag utgår ifrån visar vad som faktiskt hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du kommer inte ha det lätt om du försöker ha kul i cs utan premades. Jag hade kollat här på swec efter folk eller spelat något annat. I cs har varje vapen unik rekyl som du måste lära dig att kompensera för. Finns DM servrar där du respawnar direkt, skulle föreslå det om du vill öva.

Det må absolut vara sant, men detta handlar ju inte om min förmåga utan andras till synes övernaturliga förmågor. Att jag inte är någon CSGO proffs efter typ 5 timmars spelande har jag inga som helst problem att köpa, jag kan ju knappt banorna ens. Men nu ser jag ju repriserna vilket gör mig klart undrande...

Permalänk
Medlem

Lättare att svara om du länkar videon på repriserna. Att crosshairet inte är på din modell har förmodligen att göra med spray mönstret på vapnena.

Permalänk
Medlem

Replays brukar sällan vara exakta om jag kommer ihåg rätt. Lagg bland andra faktorer förvrider det.
Utöver din kommentar om 12-åringar så är dom ofta riktigt duktiga. Allt dom gör efter skolan är att gå hem och spela CS. Klart dom blir bra på det. Unga personer har även en knappt märkbar, men snabbare reaktionsförmåga, varför det inte finns så många äldre i världstoppen.

Spela och träna så lär du dig efter ett tag. Lär dig alla vapen och kartor. Sen är det bara hitta en spelstil som passar dig.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@improwise:

Haha Hej, välkommen till cs världen.
Själv är jag Supreme och ja det är mycket fuskare. Hur många är svårt att säga. Ibland känns det som möter en i varje match.

Att du hinner bakom en vägg fast ändå dör beror på hur CS är uppbyggd och mekaniken på hur server räknar ut vem som sköt först. Detta har med pingen eller ms att göra. Och server räknar ut i efterhand han var du var när han med högre ping sköt dig. Det alla ser på skärmen ligger egentligen efter verkligheten.

Sen tror jag att repriserna inte alltid avspeglar exakt var han som sköts sikte var. Samt att skotten inte följer siktet om du till exempel sprayar eller går när du skjuter

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

Lättare att svara om du länkar videon på repriserna. Att crosshairet inte är på din modell har förmodligen att göra med spray mönstret på vapnena.

Det hade jag kunnat göra om det fanns något att länka, inte direkt så att jag har planer på att starta någon egen streamingkanal. Är man gammal nog att faktiskt gjort lumpen så har man ju iaf viss erfarenhet av att ha skjutit med några vapen i verkligheten som inte styrdes via mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

@improwise:
Att du hinner bakom en vägg fast ändå dör beror på hur CS är uppbyggd och mekaniken på hur server räknar ut vem som sköt först. Detta har med pingen eller ms att göra. Och server räknar ut i efterhand han var du var när han med högre ping sköt dig. Det alla ser på skärmen ligger egentligen efter verkligheten.

Vidare så finns det ju dessutom en hel del vägg och objektpenetration i spelet. Men ja om en precis börjat spela och har en rank därefter så blir en troligen ofta matchad med fuskare som skapat ett nytt konto och bara provar att fuska alt. smurfa (knäppaste begreppet nånsin men ja smurfa...)

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

@improwise:

Haha Hej, välkommen till cs världen.
Själv är jag Supreme och ja det är mycket fuskare. Hur många är svårt att säga. Ibland känns det som möter en i varje match.

Att du hinner bakom en vägg fast ändå dör beror på hur CS är uppbyggd och mekaniken på hur server räknar ut vem som sköt först. Detta har med pingen eller ms att göra. Och server räknar ut i efterhand han var du var när han med högre ping sköt dig. Det alla ser på skärmen ligger egentligen efter verkligheten.

Sen tror jag att repriserna inte alltid avspeglar exakt var han som sköts sikte var. Samt att skotten inte följer siktet om du till exempel sprayar eller går när du skjuter

Tack för bra svar. Ja, det var väl något jag också funderade kring, men hade kanske nån naiv bild av att repriserna så att säga var rätt och kompenserade för network lag och liknande, men så kanske det inte är? Dvs att även om jag nu hade suttit på någon gammal häck med dåligt internet (vilket jag inte gör) så skulle repriserna visa "verkligheten". Det besvarar isf min fråga tidigare om repriserna verkligen går att lita på, annars blir det så klart något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Vidare så finns det ju dessutom en hel del vägg och objektpenetration i spelet. Men ja om en precis börjat spela och har en rank därefter så blir en troligen ofta matchad med fuskare som skapat ett nytt konto och bara provar att fuska alt. smurfa (knäppaste begreppet nånsin men ja smurfa...)

Ja, det låter rätt rimligt. Om än lite tragiskt också, en gubbe som mig borde man ju kunna ta död på utan problem även utan fusk

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det må absolut vara sant, men detta handlar ju inte om min förmåga utan andras till synes övernaturliga förmågor. Att jag inte är någon CSGO proffs efter typ 5 timmars spelande har jag inga som helst problem att köpa, jag kan ju knappt banorna ens. Men nu ser jag ju repriserna vilket gör mig klart undrande...

Repriserna är grymt missvisande. Behöver inte gå in på några detaljer, men det går inte att hämta särskilt mycket från vad du ser i en repris.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Repriserna är grymt missvisande. Behöver inte gå in på några detaljer, men det går inte att hämta särskilt mycket från vad du ser i en repris.

Det skulle absolut förklara saken, jag har nog kanske utgått ifrån att dom visade vad som faktiskt hände mer än vad som ungefär hände. Kanske ska vänta lite med att säga upp mig från mitt vanliga jobb för att bli CSGO proffs på heltid hur som helst

Permalänk
Medlem

Har CS fixat hur hitboxes inte hänger samman med avataren?
(har inte spelat CS sedan 1.6 var nytt )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Men hur är det egentligen med vapenprecisionen som stundtals verkar overkligt hög? Oavsett hur bra en skytt är så lär man omöjligt kunna få mer precision än vad vapnet i sig har. När man ser vissa skott som folk tar med vanliga pistoler undrar man ibland om det är Hollywood som stått för researchen där man som bekant kan träffa vad som helst på långt avstånd med en enkel pistol....gärna från höften också när man springer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Replays brukar sällan vara exakta om jag kommer ihåg rätt. Lagg bland andra faktorer förvrider det.
Utöver din kommentar om 12-åringar så är dom ofta riktigt duktiga. Allt dom gör efter skolan är att gå hem och spela CS. Klart dom blir bra på det. Unga personer har även en knappt märkbar, men snabbare reaktionsförmåga, varför det inte finns så många äldre i världstoppen.

Spela och träna så lär du dig efter ett tag. Lär dig alla vapen och kartor. Sen är det bara hitta en spelstil som passar dig.

Ja, men av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid åtföljs av tålamod och ett knivskarpt intellekt och jag hoppas som sagt att dom som verkligen är riktigt bra på CSGO inte matchas mot nybörjare som mig Återigen, detta handlar inte om någon bortförklaring för det faktum att jag förmodligen är en rätt kass CSGO spelare, utan på de märkligheter som jag tycker mig sett även med det taget i beaktning. Men sett till andra svar kring tillförlitligheten hos repriserna så tycker jag mig se en röd tråd.

Permalänk
Medlem

Kanske borde tillägga att jag inte är tvärkass, jag får väl iaf 1-2 kills per runda i snitt och brukar hamna kring mitten i laget när rundan är klar. Men det är så klart på en rätt låg nivå...och där lär jag förmodligen förbli

Permalänk
Medlem

Kolla in 3kliksphilip på tuben, han skärskådar alla mekaniker i CS:GO på ett väldigt grundläggande och intressant vis: https://www.youtube.com/user/3kliksphilip

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, men av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid åtföljs av tålamod och ett knivskarpt intellekt och jag hoppas som sagt att dom som verkligen är riktigt bra på CSGO inte matchas mot nybörjare som mig

En anledning till varför jag slutat spela CS, inte nog med alla fuskare, men också smurfarna. Duktiga spelare som tycker det är roligt att skaffa ett nytt konto och sedan gå bärsärk som sälklubbare bland lägre rankade spelare.

Något man kan göra är att kolla profilen på suspekta spelare, är den inte privat och endast innehåller något spel så är det garanterat en smurf/hackare.

Men visst, en duktig spelare kan vara överdjävlig med en glock på avstånd också...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Sötast
Skrivet av improwise:

Det må absolut vara sant, men detta handlar ju inte om min förmåga utan andras till synes övernaturliga förmågor. Att jag inte är någon CSGO proffs efter typ 5 timmars spelande har jag inga som helst problem att köpa, jag kan ju knappt banorna ens. Men nu ser jag ju repriserna vilket gör mig klart undrande...

Tänk att du som nybörjare kanske spelat 5 timmar, och att du eventuellt möter folk som har spelat exakt den banan i kanske 1000 eller 5000 timmar.

Det finns bara så många ställen folk kan vara på eller komma ifrån, gubbarna är alla lika långa och deras huvud hamnar alltid på samma ställe, antingen crouchad eller stående.

Proffsen kan sina vapen utantill, de vet exakt hur de fungerar och de kan räkna ut nära på exakt var på kartan du befinner dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk att du som nybörjare kanske spelat 5 timmar, och att du eventuellt möter folk som har spelat exakt den banan i kanske 1000 eller 5000 timmar.

Det finns bara så många ställen folk kan vara på eller komma ifrån, gubbarna är alla lika långa och deras huvud hamnar alltid på samma ställe, antingen crouchad eller stående.

Proffsen kan sina vapen utantill, de vet exakt hur de fungerar och de kan räkna ut nära på exakt var på kartan du befinner dig.

Ja, men återigen, detta handlade inte om min förmåga och försök att bortförklara att de flesta andra är bättre än mig utan mer på vad jag upplevde vara onaturligt bra motståndare sett till förutsättningar och repriser. Dock har du så klart helt rätt i vad du säger (utgår jag ifrån, är sällan vid liv länge nog för att göra några längdmätningar och annat ).

Gjorde faktiskt nyss något aldrig trodde jag skulle göra, kollade lite pistolvideos gjorda av folk som förmodligen var NRA medlemmar Slutsatsen är att ja, för en riktigt bra skytt går det att under perfekta förhållanden träffa stillastående mål rätt bra med en pistol över lite längre avstånd när man får ta god tid på sig att sikta. Att däremot göra det snabbt mot ett rörligt mål som dessutom skjuter tillbaka verkar klart svårare. Nu var det väl iof inte så många av dom som använde mus och tangentbord och satt framför datorn och sköt

Permalänk
Avstängd

Spelade CS GO Militia på en något känd Svensk public server som T.

På slutet när alla i T inklusive jag var döda, speccade jag den sista spelaren, som stod på hustaket över T spawn.

Han vann rundan genom HS efter HS med AWP på dom kvarvarande 3 i CT - bara sättet han gjorde det på var spektakulärt.

Han siktade på dom kvarvarande CT snett ned i taket, jag som spectator såg inga CT, bara ett tak, men det gjorde han

Som sagt, spelar du CS GO kommer du möta många som knappt hittar runt på banorna, men ändå sätter HS på HS på omöjliga avstånd och vinklar.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det har jag redan gjort som sagt men kan inte direkt se någon vits att sprida det, att se noobs få stryk i CS lär det finnas många videos om ändå. Bör kanske tillägga att i många fall så är det så klart så att jag helt enkelt förlorar mot klart bättre spelare, men påfallande ofta så tvivlar jag på hur det går till, dessutom finns ju repriserna i spelet som jag utgår ifrån visar vad som faktiskt hände?

Det är liksom inte för att mobba ditt spel utan för att se vad du kan göra fel. Kan tänka mig 1000 olika saker, inte lätt att veta när man inte ser hur du spelar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

vet att det många gånger sätt " olika " ut på videon om man kollar firstperson vs " free chase camera " när jag själv lirade, och att deathcam inte alltid varit korrekt är ju inget nytt xD
sen finns det ju personer som fuskar, personer som haxar osv osv. finns ju många aspekter att ta med i ekvationen

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Duktiga spelare som tycker det är roligt att skaffa ett nytt konto och sedan gå bärsärk som sälklubbare bland lägre rankade spelare.

Hahaha, spot on!

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Tittar du på en repris i GO:TV spelas den upp i 32tic vilket ofta blir missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är liksom inte för att mobba ditt spel utan för att se vad du kan göra fel. Kan tänka mig 1000 olika saker, inte lätt att veta när man inte ser hur du spelar.

Ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mkt om vad andra tycker om mitt spelande, inte direkt så att det kommer som en chock att jag inte var världsbäst på ett spel jag kört i under 10 timmar. Och förmodligen skulle jag inte bli det även om jag la ner 10 000 timmar på det. Men nu handlade inte tråden om mig och min förmåga utan något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mkt om vad andra tycker om mitt spelande, inte direkt så att det kommer som en chock att jag inte var världsbäst på ett spel jag kört i under 10 timmar. Och förmodligen skulle jag inte bli det även om jag la ner 10 000 timmar på det. Men nu handlade inte tråden om mig och min förmåga utan något annat

Är det matchmaking du spelar eller? Och om det är det, har du spelat klart alla dina placements? Har för mig att man kan skifta rätt mycket i placementmatcherna eftersom systemet försöker ju hitta rätt rank åt dig. Så det kan ju även vara så att du har råkat hamna lite högre i någon match eftersom det gick bra i tidigare matcher. Detta endast om du faktiskt spelar MM samt inte är klar med placements.

Om du spelar public kan (typ 10v10, har glömt exakt) det vara alla ranker som joinar servern och därav kan det kännas svårt.
För om du möter någon med betydligt fler timmar samt högre rank (säg 2000-5000h) så kommer det mest troligt kännas för dig som att personen är orimligt bra.

Gällande precision så kan finns det inget ställe i cs som är för långt för att träffa någon. De längre ställena (kanske d2 long?) så kan du utan problem one tapa någon på det avståndet från grop till site. Även med pistoler går detta att göra (även om alla pistoler inte kan döda från det avståndet med ett skott).

Du kan ju exempelvis kolla på Majorn som pågår i detta nu hur man kan spela spelet! =D

Med allt detta sagt så finns det även tyvärr en stor chans att man möter fuskare också. Det är inte jätteovanligt. Vet inte var mest fuskare finns däremot. Men jag tycker det är extremt sällan jag möter folk som jag tycker är sketchy. Nu är jag på högsta ranken och det kanske är större chans att inte möta fuskare. Jag har faktiskt ingen aning. Men jag är inte en person som anklagar folk så mycket heller. För jag vet att alla kan ha en grym dag och det kan lika gärna jag ha. Så man ska inte tro att alla fuskar heller direkt de är bättre än en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men hur är det egentligen med vapenprecisionen som stundtals verkar overkligt hög? Oavsett hur bra en skytt är så lär man omöjligt kunna få mer precision än vad vapnet i sig har. När man ser vissa skott som folk tar med vanliga pistoler undrar man ibland om det är Hollywood som stått för researchen där man som bekant kan träffa vad som helst på långt avstånd med en enkel pistol....gärna från höften också när man springer

Vänta bara tills du blir HS’ad av någon som hoppar med scouten (sniper).

Spelet är inte gjort för realism.

Och det är mer eller mindre meningslöst att spela rankat själv.
Det som avgör matchen i typ 95% av fallen beror på lottningen, får du smurfar/fuskare i ditt lag vinner du, får du riktiga lågrankade förlorar du.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."