Surfdatorn - Mitt kartongbygge till Elgiganten-tävlingen

Permalänk
Medlem

Surfdatorn - Mitt kartongbygge till Elgiganten-tävlingen

Jag blev tillfrågad att göra ett galleri med fler bilder på detaljerna i mitt bygge och eftersom jag dokumenterade det så pass noggrant som jag gjorde tycker jag att det vore lite synd att inte göra något av bilderna, så jag lägger upp dem här.

Tävlingen gick ut på att skapa en utstyrsel som liknar en dator eller datorkomponent. Mitt val föll på en dator från min barndom, en IBM Aptiva 2139 med tillhöraden G78-skärm och en gammal Atari CX40-joystick. Eftersom jag aldrig gjort något liknande förut hade jag ingen aning om huruvida jag skulle kunna få till något tillfredsställande resultat, men jag började i alla fall att leta upp några referensbilder och mått. Jag hade tillgång till ganska mycket kartong på jobbet, så det blev det självklara materialvalet för min del.

Det skulle dock visa sig att lite tjockare kartong inte är det lättaste att vika och skära, speciellt inte på "fel" ledd.

Här är en timelapse-film som visar i stort sett hela bygget. Jag har i efterhand dubblat hastigheten och klippt ned den rejält för att inte göra den olidligt lång.

Fler fantastiska bidrag finns här: https://www.sweclockers.com/tavling/26235-rosta-fram-basta-ut...

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Bra start på en fredag! Klockren!

Visa signatur

Awsomness

Permalänk

Grymt ! 11/10

Permalänk

Bästa jag sett på år och dar! 1000/10 !

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vinner inte dethär bidraget är det episka konspirationer som försigår! Minst full poäng!

Permalänk

Denna var bæst hitills, i mitt tycke!

Lycka till!

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4

Permalänk
Medlem

Underbar humor men klarar du Crysis

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Bra start på en fredag! Klockren!

Skrivet av Curlynator:

Grymt ! 11/10

Skrivet av Snikki123:

Bästa jag sett på år och dar! 1000/10 !

Skrivet av Beltet:

My gawd!
Sjukt bra gjort!

Skrivet av rmd:

Vinner inte dethär bidraget är det episka konspirationer som försigår! Minst full poäng!

Skrivet av gustavsjogren:

Denna var bæst hitills, i mitt tycke!

Lycka till!

Tusen tack! Kul att ni gillar bygget

Skrivet av crew seven:

Underbar humor men klarar du Crysis

Haha! Om det inte vore för att jag blåskärmar hela tiden skulle jag ge det ett försök. Jag hade hoppats att den här tävlingen skulle ge mig ett Crysis-dugligt grafikkort att uppgradera till, men det ser tyvärr inte så lovande ut.

Permalänk
Medlem

Du fick min röst, när tävlingsnyheten först dök upp på förstasidan tänkte jag att det här kommer garanterat leda till att någon går fullständigt bananas och skapar något heltokigt projekt. Tack för att du levererade precis det jag misstänkte

Synd att bilden i tävlingstråden inte gör byggloggen rättvisa, gillade bilden på surfbrädan bäst eftersom det måste ha varit grymt oskönt att balansera iförd den här kostymen. 5 Jolt av 5!

Permalänk

Denna borde vunnit, du fick min röst också.

Permalänk
Avstängd

Bättre lycka nästa gång! Jag röstade också på dig, ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Du borde vunnit. Grymt bra gjort!

Permalänk

Kan verkligen inte förstå hur du inte vann?

Detta var BY FAR, det mest ambitiösa och bäst genomförda projektet. 10000+ för idé, detaljrikedom, bildkomponering och för att inte tala om surfandet! ALLT var verkligen genomtänkt. No offence mot det vinnande bidraget, men Surfdatorn är den riktiga vinnaren.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

Snyggt! Hade en sådan IBM-maskin som surfmaskin när det begav sig. +5

Dock är kartong och wellpapp två helt olika saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra genomfört. Man blir ju lycklig av att se något sådant här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj oj va fint! Väldigt snyggt genomfört!! 10/10 "Surfdatorn" haha lol

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧