Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Bara så att ingen missförstår något, en kalibreringsskiva kommer inte vara användbar om man inte också köper mätinstrument och eventuellt mjukvara, som kostar en del. Det bästa för den som inte vill betala är att leta upp trovärdiga trådar/resurser (skulle undvika Youtube, finns rätt mycket klåpare) för sin specifika modell och kolla vilka grova inställningar man bör göra för att få en så korrekt och neutral bild vid olika användanden.

Många modeller har inställningar och funktioner som är objektivt rätt/fel och brukar finnas folk som kalibrerat och delar med sig av information att X värde på kontrast ger ungefär Y ljusstyrka, vilken gamma- eller vitbalans-preset som är närmast det korrekta osv. vilket ger en utgångspunkt för fullständig kalibrering som ofta är väldigt lika över en hel modell. Kopiera däremot aldrig några detaljerade inställningar för RGB-värden eller punkter på gamma-kurvan då dessa är högst individuella per exemplar.

Med mängden olika fomat som finns idag blir det en hel del att fixa, men vanligt är att sätta upp presets för SDR, HDR, Dolby Vision, eventuellt en ljusare variant av SDR för tittande vid dagtid, samt spel-varianter av dessa om det är något man sysslar med, och sen se till att kopiera dessa mellan alla källor man använder, om det nu är externa boxar eller interna appar.

Okej är det så med en skiva. Men det svåra tycker jag är att göra inställningar när man inte har en fast bild man kan leka med att bilden ändrar sig hela tiden i bakgrunden Hur gör man då? Tar man hem en bra bild på nätet och lägger upp via usb minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Bara så att ingen missförstår något, en kalibreringsskiva kommer inte vara användbar om man inte också köper mätinstrument och eventuellt mjukvara, som kostar en del. Det bästa för den som inte vill betala är att leta upp trovärdiga trådar/resurser (skulle undvika Youtube, finns rätt mycket klåpare) för sin specifika modell och kolla vilka grova inställningar man bör göra för att få en så korrekt och neutral bild vid olika användanden.

Många modeller har inställningar och funktioner som är objektivt rätt/fel och brukar finnas folk som kalibrerat och delar med sig av information att X värde på kontrast ger ungefär Y ljusstyrka, vilken gamma- eller vitbalans-preset som är närmast det korrekta osv. vilket ger en utgångspunkt för fullständig kalibrering som ofta är väldigt lika över en hel modell. Kopiera däremot aldrig några detaljerade inställningar för RGB-värden eller punkter på gamma-kurvan då dessa är högst individuella per exemplar.

Med mängden olika fomat som finns idag blir det en hel del att fixa, men vanligt är att sätta upp presets för SDR, HDR, Dolby Vision, eventuellt en ljusare variant av SDR för tittande vid dagtid, samt spel-varianter av dessa om det är något man sysslar med, och sen se till att kopiera dessa mellan alla källor man använder, om det nu är externa boxar eller interna appar.

Du har ju tillgång till ett par mätinstrument kopplat till din hjärna. Givetvis så kommer de ge en mer exakt kalibrering med kalibrerade instrument men kan du inte se gråskalor och test pattern etc med dina fysiska ögon så finns de ju ingen mening med att proffskalibrera skärmen heller.

Att följa andras inställningar som inte sitter med samma panel eller i samma rum som du gör kan absolut fortfarande hjälpa trots att värdena där också blir fel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du har ju tillgång till ett par mätinstrument kopplat till din hjärna. Givetvis så kommer de ge en mer exakt kalibrering med kalibrerade instrument men kan du inte se gråskalor och test pattern etc med dina fysiska ögon så finns de ju ingen mening med att proffskalibrera skärmen heller.

Att följa andras inställningar som inte sitter med samma panel eller i samma rum som du gör kan absolut fortfarande hjälpa trots att värdena där också blir fel.

Poängen med kalibrering är att få bilden neutral och korrekt. Väljer man att gå efter smak och tycke är det inte värt att köpa något extra. Det vettigaste man kan göra är att välja vilken vitbalans man vill ha (alltså inte nödvändigtvis det som är korrekt) och för det behöver man ingen skiva. Bara att slänga upp en vit bild på TV:n via dator eller USB-sticka, vissa apparater har till och med sådana internt. Vill man verkligen försöka neutralisera gråskalan kan man ju slänga upp en gradient från svart till vitt också, även om jag inte skulle rekommendera det. Mycket möda och pill fram och tillbaka, med risk för att det bara blir sämre, speciellt som färgvariationer p.g.a. panelens uniformitet och bildvinkel kan lura ögat.

De grova inställningarna så som kontrast, svartpunkt, saturation, preset för färgtemperatur och gamma kan man absolut kopiera, som jag sa många har ett värde som är korrekt eller är relativt förutsägbart över en hel modell, men jag skulle inte kopiera några RGB- eller gamma-punktvärden.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vet att det dock finns dom som hävdar att rörelsehanteringen är bättre på plasma men har själv inte jämfört iom att så pass mkt annat skiljer till OLEDs fördel.

Det var just rörelsehanteringen (motion resolution tror jag de kallar det på engelska?) som fick mig att lämna tillbaka en LG OLED55B7V och fortsätta med min Panasonic-plasma TX-P50V20B från 2010 ett tag till. Det plus att ”input lag” var markant längre på OLED-TV:n i alla bildlägen utom spelläget.

Det där med röreölsehanteringen är inte helt uppenbart, då det mest märks när en rörelse sker i en viss hastighet och över ett visst antal bilder per sekund. I en vissa spel märktes det dock tydligt. Gjorde egen jämförelse med spelet Rayman Legends på PS4 som rullar i 60 bilder per sekund (”Game Mode” på båda TV-apparaterna). Om man kikar på siffrorna Rayman kutar förbi ser man att de blir märkbart suddigare på OLED-TV:n.

Rekommenderar att ladda ned videofilerna och spela upp dem i en dedikerad videospelare (exempelvis VLC), då vissa webbläsare verkar ha svårt att spela upp med 60 bilder per sekund ordentligt.

Plasma:
https://www.dropbox.com/s/a1o12sy0ge401yu/Panasonic-Plasma-20...

OLED:
https://www.dropbox.com/s/5prxeryitb0tpi2/LG-OLED-2017.m4v

Här en video som jämför samma fenomen på en LG-OLED-TV med en Panasonic-plasma från 2012:
https://youtu.be/-M6ivFf5t0M

I övrigt tyckte jag OLED-TV:n är bättre än plasman på alla sätt, men känner alltså att jag avvaktar ett eller ett par år till och se hur OLED ligger till då. Kanske även HDMI 2.1 kommit loss då också

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Skulle vara intresant att se hur alla ni som säger att ni har bandingfria OLEDs upplever Mindhunters Episode 8 - Netflix - 47:15 in i avsnittet och en stund framåt, behöver ses när det är hyfsat mörkt i rummet. Jag gick från att börja vara ganska nöjd med min tv till att åka och lämna tillbaka den med en gång Vissa scener tar verkligen fram det allra, allra värsta i OLED tekniken, tur att det ser så oerhört bra ut i övrigt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen här som hävdar det? Bara hört en som påstår sig lyckats få en efter åtta försök och de var inte här. Ska kolla var länge sen jag såg banding nu. Dags för lite sadomasochism.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Här finns lite testbilder som kan vara till hjälp vid inställning av bilden på en LCD-skärm och eventuellt också ge en vink vid inställning av bilden på en TV-skärm, i brist på kalibreringsskiva.

http://www.lagom.nl/
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Banding
http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Skulle vara intresant att se hur alla ni som säger att ni har bandingfria OLEDs upplever Mindhunters Episode 8 - Netflix - 47:15 in i avsnittet och en stund framåt, behöver ses när det är hyfsat mörkt i rummet. Jag gick från att börja vara ganska nöjd med min tv till att åka och lämna tillbaka den med en gång Vissa scener tar verkligen fram det allra, allra värsta i OLED tekniken, tur att det ser så oerhört bra ut i övrigt.

Hehe det där var ett bra exempel nästan bättre än Marco Polo. Begriper inte varför man filmar med den ljussättningen men de är ju ingen ursäkt naturligtvis. Känns som min Philips faktiskt har blivit bättre. Verkar inte ha ett mer framträdande streck längre utan de är homogen mer subtil banding som jag faktiskt fick leta lite efter.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Idag åker även min 8:e Oled tillbaka till butiken. Jag förstår inte hur folk inte kan se bandingproblematiken som är så störande på dessa Oleds. Jag önskar att jag kunde vara en sån som inte ser det men för mig är det tydligt även i material som inte är near black. Skulle kolla hockey igår och det blev spiken i kistan för tvn. Kunde se två eller tre relativt skarpa band över isen när bilden panorerade. Känner igen detta från mina tidigare Oleds också men denna var värst hittills.

Känns så jäkla trist dock då tvn var kanon i övrigt. Men när bandingen syns på både fotboll och hockey så är gränsen nådd för min tolerans med tv apparater iaf.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte skriva en liten uppdatering

Envis som jag är så blev det en 9:e Oled, en 55tums Philips 803 som hör och häpna har fått bo kvar Det finns vertical banding på denna också i vissa lägen men det är så pass svagt och syns så pass sällan att det går att leva med. Ser ingen antydan till vertical banding vid fotbollstittande vilket är det viktigaste för mig.

Så efter 9 försök så har jag nu äntligen hittar en tv jag är nöjd med och det är en fröjd att titta på tv igen.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Hej!

Vet du om det finns några bra kalibrerare i Kalmar området som klarar av att kalibrera en Philips Oled?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jaxione: Det skulle vara Media Markt i Kalmar i sådana fall.

Nej!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johnnymann:

Därför att..?

Permalänk
Medlem

Om du går till en stormarknad-lada för bildkalibrering så blir du bara lurad, dom kör en standardinställning på allt och sedan lite färginställning.
Inget du själv klara av med rätt bluray skiva, bara o stänga av alla "bildförbättringsplojar" först.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Johnnymann: Media Markt kalibrerar på riktigt med mätutrustning och ger en rapport enligt ISF-certifiering. De kan även (för 2000 kr om jag inte minns fel) komma hem till en person för att kalibrera, vilket är det optimala.

Det du beskriver ovan är till exempel El-Gigantens bondfångeri med "optimering" som de tyvärr säljer in som kalibrering. Det kommer att göra bilden sämre på alla sätt.

Det man kan åstadkomma själv med en Blu-ray-skiva eller testmönster, samt att läsa vettiga tester, är att ställa in grundläggande dynamikomfång och välja det som går att få minst fel. Men du kan aldrig ställa in precisionen i färger och vitbalans utan att mäta och bekräfta det med mätutrustning.

Permalänk
Medlem

Jag har sett mediemartkts "arbete" och det var skit, möjligt att dom gör som du säger men dom kan inte utrustningen i sådana fall
Slutade med att vi gjorde om det med HD BASIC och då blev det dugligt i alla fall.

Måste finnas ett bättre alternativ än Medieskojarna

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johnnymann:

Jag har sett mediemartkts "arbete" och det var skit, möjligt att dom gör som du säger men dom kan inte utrustningen i sådana fall
Slutade med att vi gjorde om det med HD BASIC och då blev det dugligt i alla fall.

Har du ett konkret exempel mer än att "det var skit"? Till exempel vilken TV det var och vad som nu var "skit" med resultatet? Var det MM i Kalmar som "arbetade"?

MM gör ganska många kalibreringar och det är många personer som gör dem. De finns det som hunnit med 1000+ kalibreringar och kan sitta med erfarenhet från hundratals olika OLED-exemplar från alla tillverkarna. Så förstås de som inte riktig var rätt person för den uppgiften och kanske inte riktigt kunde råda på en bråkig eller "omöjlig" TV.

Permalänk
Medlem

MicroLed är väl den tekniken som kommer ta över oled. Lika bra bild som oled fast utan problemen som oled lider av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

MicroLed är väl den tekniken som kommer ta över oled. Lika bra bild som oled fast utan problemen som oled lider av.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska to Samsung iaf får se vad som händer.
mikroled kommer väl knappast lösa lcds dåliga responstider?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

MicroLed är väl den tekniken som kommer ta över oled. Lika bra bild som oled fast utan problemen som oled lider av.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tyvärr. Fortfarande LED fast ännu mer LED lampor. Gammal teknik. Same same. Bakbelyst teknik är som den är.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Om man ska to Samsung iaf får se vad som händer.
mikroled kommer väl knappast lösa lcds dåliga responstider?

Jag fick en chock första gången jag gick över från tjock datorskärm till LCD. Jag såg en massa ghosting när jag spelade Quake 3, efter ett tag vande jag mig och la inte märke till det längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på är att diskussionerna, tja, hypen, om hur OLED var bäst och skulle ta över marknaden har pågått i säkert 15-20 år. Men det är först nu det sprider sig till konsument i form av stora TV och mobilskärmar. Och vi är alla medvetna om att tekniken och särskilt produkterna är långt ifrån perfekta. Nu har hypen lagt sig och vi vet vad OLED är och erbjuder. Under den här tiden har LCD gått från att vara skrattretande till faktiskt väldigt praktiskt och inte minst ekonomiskt.

MicroLED är ännu en sådan hype. Ännu en i raden av dessa nya tekniker som ska ta över och välta alla gamla kossor. Det kommer när det kommer och när det kommer, räkna med att den tekniken har sin baksida där priset kommer att vara det värsta de första åren eller årtionden. Om det nu går så långt vill säga.