Permalänk
Medlem

Fel på nytt moderkort?

Hej!

Jag har haft strul med min dator ända sedan jag monterade ihop den.

Använde konsekvent ESD-armband vid monteringen.

Allt snurrar. Alla dioder lyser. Men ingen signal till skärm, och därmed inte heller ingen boot/POST.

Har haft datorn inne på service nu, för att felsöka och/eller uppdatera BIOS då det är en olycklig kombo á la X370 och Ryzen 7 2700X.

Servicestället lyckades inte heller uppdatera BIOS, eller ens få någon signal. Inte ens med en ny CPU som ska vara kompatibel med moderkortet.

Kan jag dra slutsatsen att kortet är defekt?

Kan tillägga att Webhallen var föga hjälpsamma när jag kontaktade dom om detta initialt. "Inget vi kan göra något åt".

Nu har jag slängt pengar på att få datorn "fixad", då jag inte hade lust att pula med det själv mer. Men helt bortkastat då moderkortet ändå inte fungerar.

Kan jag kräva något av Webhallen i detta läget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TripleJr:

Hej!

Jag har haft strul med min dator ända sedan jag monterade ihop den.

Använde konsekvent ESD-armband vid monteringen.

Allt snurrar. Alla dioder lyser. Men ingen signal till skärm, och därmed inte heller ingen boot/POST.

Har haft datorn inne på service nu, för att felsöka och/eller uppdatera BIOS då det är en olycklig kombo á la X370 och Ryzen 7 2700X.

Servicestället lyckades inte heller uppdatera BIOS, eller ens få någon signal. Inte ens med en ny CPU som ska vara kompatibel med moderkortet.

Kan jag dra slutsatsen att kortet är defekt?

Kan tillägga att Webhallen var föga hjälpsamma när jag kontaktade dom om detta initialt. "Inget vi kan göra något åt".

Nu har jag slängt pengar på att få datorn "fixad", då jag inte hade lust att pula med det själv mer. Men helt bortkastat då moderkortet ändå inte fungerar.

Kan jag kräva något av Webhallen i detta läget?

Du kan reklamera moderkortet och få det lagat eller utbytt.

Det är oklart om "servicestället" är någon du fått hjälp med genom WebHallen? Om inte så måste du stå för den kostnaden själv. Du kan inte heller förvänta dig att WebHallen ska häva köpet på moderkortet. De har rätt att laga eller skicka nytt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om det är nytt så ska det väl inte vara några problem att få ut ett nytt kort. Tom webbhallen har ju konstaterat att kortet inte funkar.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte heller blir bild med en kompatibel processor kan det väl vara fel på grafikkortet...?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Eftersom det inte heller blir bild med en kompatibel processor kan det väl vara fel på grafikkortet...?

Finns det något sätt att utesluta detta?

Permalänk
Medlem

@TripleJr
Fråga Webhallen om de tar en avgift vid garantiärende om inget fel upptäckts. Troligen gör de inte det, så skicka in moderkortet och avvakta besked. Om du köpt grafikkort från Webhallen och har garanti på den så kan du skicka med den också så kan de felsöka båda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@TripleJr
Fråga Webhallen om de tar en avgift vid garantiärende om inget fel upptäckts. Troligen gör de inte det, så skicka in moderkortet och avvakta besked. Om du köpt grafikkort från Webhallen och har garanti på den så kan du skicka med den också så kan de felsöka båda samtidigt.

Pratade med kundtjänst och helt plötsligt kan jag ta med moderkortet in till butik så att dom kan kolla på det direkt...

Hade varit bra om dom sa detta i måndags.

Både grafik och moderkort är köpt av webhallen. Bara minnen och CPU som är köpt på annat ställe.

Skönaste vore ju att ta med hela datorn in.