Corsair RM650X V2 och GTX 1080

Permalänk
Medlem

Corsair RM650X V2 och GTX 1080

Nu har mitt nätagg gett upp. Tänkte byta ner mig till ett Corsair RM650X (från mitt 2013 års ax860i) som jag kan hämta hos NetOnNet ikväll. Men undra om det är hälsosamt att driva med min setup i signatur eftersom jag videoredigerar rätt mycket och spelar sällan men långa stunder.

Utspänning +3.3, +5, ±12 V
Effektkapacitet 650 Watt
Utmatningsström +3.3V - 25 A ¦ +5V - 25 A ¦ +12V - 54 A ¦ -12V - 0.8 A ¦ +5VSB - 3 A
Effektivitet 90%
Modulär kabelhantering Ja
80 PLUS-certifiering 80 PLUS Gold

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att mitt gamla aggregat har 7 års garanti men att vänta på att skicka till Corsair och få tillbaka är inte kul. Får sälja något av dem om garantin går igenom. Och jag är lite lat så tänkte att köper jag ett Corsair så behöver jag bara byta kablar i själva nätdelen och slippa göra detta på moderkortet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Bör fungera bra, 650W räcker.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Räcker absolut.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Och jag är lite lat så tänkte att köper jag ett Corsair så behöver jag bara byta kablar i själva nätdelen och slippa göra detta på moderkortet.

STOPP OCH BELÄGG!
Kablarna till AX860i och RM650X är inte kompatibla*! AX860i använder "Type 3" och RM650X "Type 4".

EDIT: *Inte strikt sant. Läs kompletterande inlägg #17544237

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Jaha, då får man göra en djupdykning i innanmätet. Synd att kablarna inte är kompatibla då uttagen ser lika ut. Ska koppla ihop det imorgon och hoppas det är PCU och inte något annat dyrare som är sönder och hindrar att datorn postar (startar upp till bios).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@LemonIllusion: Jaha, då får man göra en djupdykning i innanmätet. Synd att kablarna inte är kompatibla då uttagen ser lika ut. Ska koppla ihop det imorgon och hoppas det är PCU och inte något annat dyrare som är sönder och hindrar att datorn postar (startar upp till bios).

Jag fick en liten glödlampa nu som sade att skillnaden mellan type 3 och 4 kan ha varit kondingarna och inte hur kablarna är kopplade. Kollade upp det och mycket riktigt verkar det vara så. Jag erkänner att jag kan ha överreagerat tidigare, men det är otvivelaktigt farligt att använda modulära kablar som ser likadana ut eftersom de lika gärna kan vara kopplade helt annorlunda. Man bör alltid i sådana lägen noggrant kolla upp att man använder en fullt kompatibel kabel så man inte släpper ut den magiska röken ur komponenterna.

Skrivet av Corsair:

The Type 4 cables have the same pin-out as Type 3 cables, but include small, solid capacitors on the +12V, +5V and +3.3V leads on the 24-pin, PCIe and EPS12V cables.

[...]

The 24-pin of the Type 4 cable set also has a unique feature not implemented in the standard Type 3 cables. There are a total of 28-pins where the cable plugs into the PSU's modular interface, instead of the usual 24-pins.

https://www.corsair.com/us/en/blog/Explanation-of-RMi-New-Typ...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Kollade på https://www.corsair.com/us/en/psu-cable-compatibility och du har rätt. Lika bra att göra allt rätt från början. Tror det var endast 8 pin strömmen som var lika men byter den också.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Aj, läste på Toms att kablarna inte är långa. Har inte packat upp ännu och undrar hur man ser om det verkligen är version 2 utan att mäta nätagregatet?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag fick en liten glödlampa nu som sade att skillnaden mellan type 3 och 4 kan ha varit kondingarna och inte hur kablarna är kopplade. Kollade upp det och mycket riktigt verkar det vara så. Jag erkänner att jag kan ha överreagerat tidigare, men det är otvivelaktigt farligt att använda modulära kablar som ser likadana ut eftersom de lika gärna kan vara kopplade helt annorlunda. Man bör alltid i sådana lägen noggrant kolla upp att man använder en fullt kompatibel kabel så man inte släpper ut den magiska röken ur komponenterna.

Skrivet av yrfhar:

@LemonIllusion: Kollade på https://www.corsair.com/us/en/psu-cable-compatibility och du har rätt. Lika bra att göra allt rätt från början. Tror det var endast 8 pin strömmen som var lika men byter den också.

Type 4 - 8-pin EPS12V på både AX RM och RMX så den byter jag inte för den sitter så att jag då måste ta bort radiatorn och ha den löst hängande under ikoppling..

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Gjorde en self test på mitt gamla nätaggregat när allt var urkopplat och fick grönt, kopplade i allt igen och datorn startade. Kopplade dock inte in Link kabeln. Får väll prova ett tag med det gamla och se om det felar igen. Har öppet köp på nya nätaggregatet och helt oöppnat så ingen panik. Ska testa gränserna nu:

Efter en halvtimma med Prime dog datorn igen.

Läste detta inlägg på Asus ROG forum och kände verkligen igen mig. Var också borta en vecka på semester och dragit ur kontakten. Kom hem igen och fanns ett konstigt ljud när jag hade datorn på. Trodde först det kom inifrån väggen men när jag stängde av datorn upphörde ljudet. Och så nu till slut postar inte datorn fast jag får grönt ljus vid självtest.

Tolkar jag svaren han fick rätt så kan PSU även skadat andra component. Får ta och packa upp mitt nya nätaggregat och testa hur det går. Nog med väntan

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

....
Type 4 - 8-pin EPS12V på både AX RM och RMX så den byter jag inte för den sitter så att jag då måste ta bort radiatorn och ha den löst hängande under ikoppling..
.....

@LemonIllusion: Alla kablar som var med stor det Type 4 på så vågade inte göra annat än att byta alla inklusive SATA. På de gamla stod det inget.

Provkör nu samma Prime test med nya PSU som stängde ner datorn förra gången fast har bara 2 SSD inkopplade (annars 5 till).

EDIT

Ser ut att fungera bra detta

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]