Permalänk
Medlem

PS4 eller PS4 Pro?

Det har kommit så många playstation exclusives nu som jag är sugen så det börjar bli dags för min första konsoll, men jag undrar hur stor skillnaden är mellan vanliga och pro modellen. Och kan man välja att spela 1080p högre fps på pro modellen, jag har bara 1080p skärmar så annars blir det slöseri om man måste köra 4k.

Spelen jag tänkt spela är Spider-Man, God of War, Bloodborne, Horizon Zero Dawn, Detroit: Become Human och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Det har kommit så många playstation exclusives nu som jag är sugen så det börjar bli dags för min första konsoll, men jag undrar hur stor skillnaden är mellan vanliga och pro modellen. Och kan man välja att spela 1080p högre fps på pro modellen, jag har bara 1080p skärmar så annars blir det slöseri om man måste köra 4k.

Spelen jag tänkt spela är Spider-Man, God of War, Bloodborne, Horizon Zero Dawn, Detroit: Become Human och så vidare.

Kollade jämförelse på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1688895,3866011,3709489 och kan inte se en jättestor skillnad. Utöver att du får dubbelt så mycket lagring (1024 GB istället för 512GB) så stödjer PS4 Pro bla. fler videoformat (bland annat 2K, 4K Ultra HD).

Du har även:
- Fler USB-portar (+1)
- HDMI 2.0a istället för 1.4a
- Snabbare klockfrekvens på CPU

Du kan köra både PS4 Pro och PS4 på en 1080p skärm. Vad gäller FPS bör PRO modellen vara något snabbare. Jag tycker den här filmen visar ganska tydligt:
https://www.youtube.com/watch?v=xepW3bAyeeI

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Det har kommit så många playstation exclusives nu som jag är sugen så det börjar bli dags för min första konsoll, men jag undrar hur stor skillnaden är mellan vanliga och pro modellen. Och kan man välja att spela 1080p högre fps på pro modellen, jag har bara 1080p skärmar så annars blir det slöseri om man måste köra 4k.

Spelen jag tänkt spela är Spider-Man, God of War, Bloodborne, Horizon Zero Dawn, Detroit: Become Human och så vidare.

Har du pengarna så finns det inte mycket mening att välja ett vanligt PS4. Handlar ju trots allt bara om 1000kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Simon^L:
Har en äldre PS4. Spelar inte så mycket på den längre, men God of War flöt på bra trots att det inte var Pro.
Däremot om jag köpt en ny idag hade valet varit enkelt - Pro.
Är pengar en issue så tycker jag inte du skall må dåligt om du sparar din tusenlapp, för ps4 slim är fullgott tycker jag.
... Men more is always better...

Permalänk
Medlem

Nu i efterhand hade jag nog valt ett Pro över mitt Slim. Blev ryckigt emellanåt i t.ex. Uncharted 4 när den inte riktigt klarade av att hålla 30fps.
Med det sagt så var det ju långt ifrån ospelbart. Jag hade fortfarande en bra upplevelse.
Har även satt in en USB-fläkt i TV-bänken för att få bort all varmluft som fastnar där. Rekommenderar att ha konsolen med fritt utrymme baktill då all varmluft blåser ut rakt bak.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Blir ett slim, känner inte att skillnaden mellan dom två var stor nog nu i efterhand men tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

har du 4k tv köp pro, om inte så tycker jag vanliga duger gott o bra. Spelar själv uncharted 4 horizon dawn osv o det är inga problem köra dom i fullhd...

Permalänk
Medlem

PS4 pro har ganska mycket kraftigare hårdvara så då undrar jag såklart, kan man inte få den till att köra 60 FPS på en 1080p TV? Det hade kunnat göra det värt för mig att faktiskt lägga till någon 1000 lapp.

Nej, jag har ingen 4K TV idag och inga planer de närmsta åren att köpa en.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

PS4 pro har ganska mycket kraftigare hårdvara så då undrar jag såklart, kan man inte få den till att köra 60 FPS på en 1080p TV? Det hade kunnat göra det värt för mig att faktiskt lägga till någon 1000 lapp.

Nej, jag har ingen 4K TV idag och inga planer de närmsta åren att köpa en.

Det beror på hur utvecklaren valt att göra med det specifika spelet ifråga. Det kan ju även välja att låsa 30fps och köra "snyggare" grafik. Alla spel är lite olika och vissa har fler valmöjligheter än andra för användaren.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

PS4 PRO = Bättre GPU, Överklockad CPU, 1GB DDR3 RAM extra, lite snabbare hårddisk (SATA3)
I praktiken blir det störst skillnad om du har en 4K TV men de flesta nyare spelen har också stöd för ett optimerat 1080p läge. För äldre spel så finns boost-mode vilket håller överklockar CPU och GPU som ger stabilare fps.

Själv så kör jag med PS4 PRO + SSD och det är en massiv skillnad jämfört med min PS4 Slim + HDD imo.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

har du 4k tv köp pro, om inte så tycker jag vanliga duger gott o bra. Spelar själv uncharted 4 horizon dawn osv o det är inga problem köra dom i fullhd...

20-30fps är enligt mina krav ett problem

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

har du 4k tv köp pro, om inte så tycker jag vanliga duger gott o bra. Spelar själv uncharted 4 horizon dawn osv o det är inga problem köra dom i fullhd...

PS4 spel i 1080p/900p är ju så galet suddiga fulla av aliasing och saker längre bort t.ex. fordon, folk osv är så galet suddiga att det inte går att se detaljer. Spiderman är ett bra exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det beror på hur utvecklaren valt att göra med det specifika spelet ifråga. Det kan ju även välja att låsa 30fps och köra "snyggare" grafik. Alla spel är lite olika och vissa har fler valmöjligheter än andra för användaren.

Stämmer inte helt. Det finns en setting för "boost mode" på PS4 Pro som låser upp frameraten även på titlar som inte har stöd för Pro från utvecklarnas sida. På så vis blir frameraten bättre på de flesta spel när man inte kör 4k pro-läget.

Däremot kanske det kan finnas spel som har olika Pro-lägen, där hög framerate inte går att välja (isf är det upplösning eller detaljrikedom du väljer på). Inte så vanligt I min erfarenhet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

PS4 spel i 1080p/900p är ju så galet suddiga fulla av aliasing och saker längre bort t.ex. fordon, folk osv är så galet suddiga att det inte går att se detaljer. Spiderman är ett bra exempel.

Galet? Överdriver du inte en smula nu? Skillnaden finns, särskilt om man tittar sida vid sida. Men för någon som inte sitter o jämför på det viset så är jag tveksam till att det kommer påverka spelupplevelsen faktiskt om man inte är lite petigare än vanligt.

Nu har jag inte själv jämfört dem men får den uppfattningen efter att ha tittat på ett par jämförelse videos plus läst lite o forumen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Kollade jämförelse på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1688895,3866011,3709489 och kan inte se en jättestor skillnad. Utöver att du får dubbelt så mycket lagring (1024 GB istället för 512GB) så stödjer PS4 Pro bla. fler videoformat (bland annat 2K, 4K Ultra HD).

Du har även:
- Fler USB-portar (+1)
- HDMI 2.0a istället för 1.4a
- Snabbare klockfrekvens på CPU

Du kan köra både PS4 Pro och PS4 på en 1080p skärm. Vad gäller FPS bör PRO modellen vara något snabbare. Jag tycker den här filmen visar ganska tydligt:
https://www.youtube.com/watch?v=xepW3bAyeeI

Du glömde ju att nämna den största skillnaden av alla nämligen att GPU är betydligt bättre. 4.2 tflops istället för 1.84 tflops. Rejäl uppgradering mao.

Vad man får för fördelar på en 1080p tv beror på spelet och hur utvecklarna valt att göra, som andra redan sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Galet? Överdriver du inte en smula nu? Skillnaden finns, särskilt om man tittar sida vid sida. Men för någon som inte sitter o jämför på det viset så är jag tveksam till att det kommer påverka spelupplevelsen faktiskt om man inte är lite petigare än vanligt.

Nu har jag inte själv jämfört dem men får den uppfattningen efter att ha tittat på ett par jämförelse videos plus läst lite o forumen.

Klart det är skillnad, de flesta spelen har ju dynamisk upplösning där det är 900p-1080p beroende på situation och prestandan är ju även lägre därmed sämre detaljer på saker 20m ifrån dig.

Permalänk
Medlem

Vad händer om förstärkaren som man kopplar PS4 PRO igenom inte har stöd för 4K? Kommer den ändå kunna köra 1080p 5.1 ljud eller är det helt kört?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad händer om förstärkaren som man kopplar PS4 PRO igenom inte har stöd för 4K? Kommer den ändå kunna köra 1080p 5.1 ljud eller är det helt kört?

Konsosollen borde väll bara se den som en 1080p tv, så de är säkert inga problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

20-30fps är enligt mina krav ett problem

Varför hakar så många upp sig på FPS:en?

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: För min del handlar det om flyt, finns inget finare än när något rör sig riktigt mjukt!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

@Kaine_Uro: För min del handlar det om flyt, finns inget finare än när något rör sig riktigt mjukt!

Absolut, det håller jag med om. FPS:en kommer sekundärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Absolut, det håller jag med om. FPS:en kommer sekundärt.

FPS ger bättre flyt så länge som displayen tillåter det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Pro-modellen är en fördel i multiplayer, men utifrån dina behov tror jag att en vanlig PS4 duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokelh:

Pro-modellen är en fördel i multiplayer, men utifrån dina behov tror jag att en vanlig PS4 duger.

Jo jag har ju både PS4/Pro och i singleplayer så duger båda men på Multiplayer så Rycker det och laggar en del.
Har inte fått något lagg på min Pro än vilket är bra. Dock så blir kantutjämningen bättre på Pron har jag sett när jag spelar t.e.x BF1 eller GTA 5 Online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Kollade jämförelse på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1688895,3866011,3709489 och kan inte se en jättestor skillnad. Utöver att du får dubbelt så mycket lagring (1024 GB istället för 512GB) så stödjer PS4 Pro bla. fler videoformat (bland annat 2K, 4K Ultra HD).

Du har även:
- Fler USB-portar (+1)
- HDMI 2.0a istället för 1.4a
- Snabbare klockfrekvens på CPU

Du kan köra både PS4 Pro och PS4 på en 1080p skärm. Vad gäller FPS bör PRO modellen vara något snabbare. Jag tycker den här filmen visar ganska tydligt:
https://www.youtube.com/watch?v=xepW3bAyeeI

4K-ish på 1080p ser sjukt mycket bättre ut än 900p-1080p native. Jag har basmodellen men med facit i hand hade jag hellre köpt pro versionen. Övervägde att byta upp mig när typ gamestop hade kampanj på att betala mellanskillnaden, men då visste man inte hur mycket bättre pro modellen skulle vara plus att jag var lite sent ute så jag hoppade det. Ångrar det idag. Spelar däremot inte så mycket, men vetskapen att jag inte får premiumupplevelsen av de spel jag vill köra, gör att jag tappar suget lite. Spelar hellre PC av den anledningen.

Spelen du nämner lär ger en rejäl visuell uppgradering med pro-versionen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Absolut, det håller jag med om. FPS:en kommer sekundärt.

Det är ju faktiskt sant, skillnad på bra FPS och hög FPS.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810