Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av gamingstol

Hejsan!

Jag är ute efter en ny gamingstol då den stolen jag har haft nu https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-t... är söndersliten vid sitsen. Det har saknats en funktion att låsa den i ett läge så varje gång blir det att jag lutar mig bakåt i den. Jag har möjlighet att köpa den igen för 800 men jag funderar istället att köpa denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming... Jag har kollat på både Mediamarkt och Elgiganten men där var det ensdast denna som var i tyg. Dem andra var sköna men för korta i sisten så det blev jobbigt för låret.

Det viktigaste med stolen är att själva sisten ska vara lång. Jag har lång ben så jag upplever att det blir jobbigt för mina lår när dem inte får nåt stöd, ofta har billigare stolar kort sits men jag har haft det problemet med många gamingstolar. Sen föredrar jag nästan att det är tyg istället för fakeläder, då fakelädret ofta blir väldigt fult och förstört ganska snabbt. Jag har egentligen igen budget utan jag vill ha en stol som jag kan ha länge. En fördel är ifall den kan provsittas
innan. Är gamingstolar värda priset eller ska jag kolla efter något annat.

Är det någon som har något bra tips?

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör kolla på en begagnad kontorsstol eftersom de är gjorda för att man ska kunna sitta ergonomiskt bra i och du kan få tag på en bra beg stol för 1-2000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör kolla på en begagnad kontorsstol eftersom de är gjorda för att man ska kunna sitta ergonomiskt bra i och du kan få tag på en bra beg stol för 1-2000 kr.

På Blocket då eller nåt ställe som säljer gamla kontors och andra möbler?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kabbzter:

På Blocket då eller nåt ställe som säljer gamla kontors och andra möbler?

Det är bäst att handla lokalt så leta stolar på de ställen som säljer sånt begagnat, både ställen som Blocket/Tradera och Facebookgrupper men även lokala secondhandbutiker brukar ju ofta ha kontorsmöbler.
Det är ju ganska bökigt att skicka en stol så slipper man det är det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har AK-Racing stolen du länkade till. Just nu är den skitskön. Men då fick jag modda den lite för att komma dit.
Svårt att hitta en i tyg. I prisklassen 2-3k är nästan allt i konstläder. Blir svettigt med långa spelsessioner.
Original, sitter stolpen till benen låååångt bak, att luta sig bakåt krävde stor ansträngning, om man inte först tippade ryggstödet till redan halvt liggande, så man försköt tyngdpunkten.
Jag gjorde mej en adapter, som flyttade in stolpen 40mm. Det gjorde en stor skillnad.

Du hittar mera om hur/vad jag gjorde här.<-

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Finns det inga "gamingstolar" som är seriösa och gjorda för att man ska sitta i dom länge?
Känns som att dom flesta verkar rekommendera en begagnad Kinnarps jämfört med praktiskt taget alla gaming-stolar som existerar :S

Det är inte optimalt att leta runt på begagnatmarknaden och vissa gillar garanti och nya grejer som inte kostar 8 lök :/ Men antar att man inte kan få allt...

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe säger, kolla efter en begagnad kontorsstol som är gjord för komfort i förstahand. Inte inbyggd rgb-belysning, eller cupholder för din Red Bull eller vad för annat lull-lull som s.k gamingstolar utrustas med.
Finns ex Bafab att kolla på som säljer begagnade kontorsmöbler, finns många fler men jag har inte riktigt namnen i huvudet just nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Som @mrqaffe säger, kolla efter en begagnad kontorsstol som är gjord för komfort i förstahand. Inte inbyggd rgb-belysning, eller cupholder för din Red Bull eller vad för annat lull-lull som s.k gamingstolar utrustas med.
Finns ex Bafab att kolla på som säljer begagnade kontorsmöbler, finns många fler men jag har inte riktigt namnen i huvudet just nu.

Bafab har bytt namn till Rekomo.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Bafab har bytt namn till Rekomo.

Korrekt, borde jag ha bättre koll på då jag så sent som igår satt och kollade deras utbud
Är så van vid det gamla namnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta är stolen jag önskat äga i snart 10år.
Herman Miller Aeron

Svårslagen men dyr.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det inga "gamingstolar" som är seriösa och gjorda för att man ska sitta i dom länge?
Känns som att dom flesta verkar rekommendera en begagnad Kinnarps jämfört med praktiskt taget alla gaming-stolar som existerar :S

Det är inte optimalt att leta runt på begagnatmarknaden och vissa gillar garanti och nya grejer som inte kostar 8 lök :/ Men antar att man inte kan få allt...

Problemet är snarare att det inte går att göra en billig stol som har justeringsmöjligheter eftersom mekanismer och monteringen av dem blir så mycket dyrare än att göra en stol med fasta mått.
Gamingstolar är främst en designprodukt som bara säljer för att de ser ut som billiga varianter på bilstolar, en bra bilstol kan kosta över 30 000 kr och vara både ergonomisk och bra på andra sätt men att kopiera en sportstol och sänka kvaliten för att kunna sälja den för 2-3000 kr gör att man får snåla in och då försvinner inställningarna och materialvalen blir "billigt" har man tur så kanske man har rätt mått på kroppen så man inte behöver ställa in men då återstår ändå konsekvenserna av de billiga materialen som kort hållbarhet och sämre komfort pga klädseln och stoppningen.

Jag har däremot svängt lite om optimalt klädselval från tyg till mocka då jag faktiskt aldrig upplevt att Kinnarpstolen jag har på jobbet inte har bra temperatur. Den har mocka och förutom att ha bra temp så blir den varken hal/klibbig.
Jag rekomenderar en beg kontorstol alla dagar över en gamingstol och hittar man ingen beg kontorsstol så väljer man en ny, hittar men inte heller det eller en pinnstol ute i vedboden eller sten på tomten kan man i nödfall sitta på en "gamingstol" såvida man inte gör nått annat i stället för att sätta sig vid en dator i deet läget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är snarare att det inte går att göra en billig stol som har justeringsmöjligheter eftersom mekanismer och monteringen av dem blir så mycket dyrare än att göra en stol med fasta mått.

Är väldigt vettigt det du säger, och med tanke på tiden man spenderar vid datorn så finns det väl ingen bra ursäkt att snåla på en stol.
Den där Herman Miller Aeron som xfade länkade såg fin ut, och verkar ju finnas för "bara" cirka 7 papp, kanske är värt att kolla på en sådan

https://aerons.se/kompletta-herman-miller-aeron-refurbished-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Detta är stolen jag önskat äga i snart 10år.
Herman Miller Aeron

Svårslagen men dyr.

https://aeron.se/____impro/1/onewebmedia/Aeron%20b.jpg?etag=W%2F%2216764-5a8c84a0%22&sourceContentType=image%2Fjpeg

Jag har hört att de ska vara väldigt bra stolar men den ser inte speciellt skönt ut. Inte på bilden iallafall.

Permalänk
Medlem

Gamingstolar varierar kraftigt i kvalitet kan jag berätta och det är lätt att man köper något som inte är värt pengarna (vilket jag själv fick erfara).

Jag kan rekommendera dig att ta en titt på dessa gamingstolar och jag är själv sugen på att köpa Arozzi Vernazza eller liknande.

Idag sitter jag på DXRacer Formula F08 men jag är också 183 cm lång och precis utanför deras rekommenderade längd. Jag trodde ju inte det skulle vara ett jätteproblem men stolen passar inte mig alls bra.

Ett tag var jag sjukt besviken på gamingstolar och kände att man kan ju lika gärna köpa en på IKEA eller liknande. Men sen fick jag prova Arozzi Vernazza hos en vän och det var en enormt mycket bättre stol. Skönare sittyta, bättre stöd för benen och bättre funktioner.

En av de grejerna jag stör mig mest med på DXRacer Formula F08 är att när man titlar ryggstödet bakåt så följer inte sitsen med. Jag brukar vilja slänga upp benen på skrivbordet ibland men det är inte alls någon succé om inte sitsen följer med. Men det är såklart kanske något inte alla har behov av

Det enda som saknas är modeller i tyg. På jobbet sitter jag en hel del på IKEAS Markus och även om den har sina brister och slits ut ganska snabbt så har den för mig ett skönt svankstöd, luftig ryggstöd och en ganska skön nackkudde. Jag hade ju hellre köpt den än DXRacer Formula F08 om jag vetat.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tittade för ett tag sen på gaming stolar, men det slutade med att jag köpte en begagnad kinnarps på blocket. en av de finare modellerna.
Sjukt nöjd med min, jag rekommenderar definitivt en kontorsstol över gaming-stol då det känns mycket skönare att sitta på en sådan.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@kabbzter:

En begagnad Kinnarps 6000/8000 eller Plus 6/8 är ett bra val. Vi bytte nyligen ut de som hade stått på företaget längst och då var de 24-25 år gamla. Mekaniskt var de hyfsade fortfarande, men klädseln var rätt sunkig XD

Har en x000 och en Plus-stol hemma som vi köpte på KLinnarps Outlet direkt vid fabriken. Var lite meck att få hem dem eftersom de var monterade redan, men jäklar vad bra de är. Kostade väl ca 3000kr/st då p.g.a. något småfel som vi inte hittat.

Har sett många ligga runt tusenlappen som varit i rätt bra skick. Det enda man brukar behöva göra är att spänna upp muttern som trycker på bromsskivorna för ryggstödets lutning. Jag har skrivit poster med bilder om hur man gör förut, så det finns här någonstans

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Gamingstolar

@kabbzter: Jag och mina vänner har bra erfarenheter av att köpa premium stolar, visst man betalar mycket mer men man sitter väääldigt skönt och de håller väldigt många riktigt länge:
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar.ht...
 
Denna köpte jag själv och har faktiskt inte alls mycket att klaga på, är helnöjd!
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/ma...
 
Tips:
Dom har nu en kampanj som ger 10% rabatt med rabattgkoden ”gaming2018” som jag såg annonserad i några tidningar.