Permalänk
Medlem

Dator startar upp vid avstängning

Precis knåpat ihop en dator med w10, 8700k, asus z370 moderkort och ett fractal R6 chassie. Men varje gång jag stänger av datorn genom windows startar den upp strax därefter. Har kollat runt endel o stängt av endel i windows samt kollat i bios. Blir knäpp.
Börjat fundera på panelen på chassiet som strular? Då varje gång man slår på strömbrytaren på nätagget så startar datorn, dvs jag behöver inte trycka på powerknappen på chassit.

Elr kan ni lista upp saker att kika på? Fler kanske haft liknande problem?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Börja med att verifiera så kabeln från strömknappen är kopplad korrekt i moderkortet.
Har du testat att koppla ur den och brygga kopplingen sedan stänga av datorn för att se om den beter sig likadant?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat kablarna från frontpanelen till moderkortet korrekt? D.v.s. PowerOn, PowerLED, Reset HDDLED

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tror också det kan vara något med power/reset som är knasigt kopplat på MB.
Vet dock inte säkert hur ett sånt senario skulle bete sig.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

har nu här på morgon suttit o pillat då man var på jobbet medans man skrev inlägget igår. verkar vara så varje gång jag kopplar in pled kontakterna så startar datorn upp sig direkt vid start av nätaggregatet. ej inkopplad (dvs svart startknapp , vad gör det liksom) så fungerar det..dock finns det ju två pled platser..men orkar inte kolla om det är jag som måste sätta dom på den andra platsen just nu, bara glad att datorn slutar dumma sig

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...