Anslutningen är inte privat (precis kopplat på fibermodemetkr

Permalänk
Medlem

Anslutningen är inte privat (precis kopplat på fibermodemetkr

Hej! Dom installerade fiber i huset förra veckan och efter att ha beställt fiber från Bahnhof och kopplat in i fibermodemet så kan jag inte komma ut på internet, lampor blinkar och det står att jag är ansluten men när jag ska gå in på en hemsida så står det ”anslutning är inte privat” program som Steam, battlenet osv kan inte heller logga in.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Stämmer datum o tid på burken din?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Mmm bahnhof är lite speciella.
Ta reda på WAN-interfacets MAC-address i din router.
Sen besöker du http://dhcp.bahnhof.se när du har din dator kopplad direkt mot "fibermodemet" och anger din routers mac så är det bara tuta o köra sen.

Permalänk
Medlem

Har kollat upp detta och klockan är det inte, DHCP kan jag inte komma in på, men jag får ringa imorgon pch se om dom vet vad som kan vara problemet, känns som att det kan vara stadsnätet, med tanke på att det är så nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som ett dhcp eller dns problem.
Har du någon egen router mellan fibermodemet och din dator?

Om ja, prova utan.
Fungerar det är det någon inställning i din hemma router.

Om det fortfarande är problem kontrollera då att din dator är inställd på att automatiskt få ip och dns.
Är en inställning på nätverkskortet.

Om det fortfarande inte fungerar öppna då kommando tolken/command prompt/ cmd och ipconfig /all och kontrollera vilken adress du blivit tilldelad samt vilken dns du blivit tilldelad.

Detta är till stor nytta när du ringer bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Ingen router mellan och nätverkskortet är på dynamisk. Kom tyvärr inte fram till Bahnhof idag men ska försöka imorgon igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad fick du för ip och dns?
Har du något antivirus installerat?

Vissa antivirus har idag en sk. Killswitch som ställer till det med dns.

Så har du ett antivirus installerat kan du antingen prova avaktivera det alt. Från cmd prova att pinga t.ex. google.se och 8.8.8.8

Om du har problem med dns alt. Antivirus så kommer google.se inte att fungera men 8.8.8.8 kommer att fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Ska kika på det, men jag får inte tag i Bahnhof då deras lina alltid är full när jag slutar jobbet, antar att det är då folk ringer som mest, så jag får vänta tills helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det felmeddelande du får brukar inte ha nått med anslutningen att göra utan beror troligen på att du bytt operatör men inte ställt om nått av säkerhetsprogrammen i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izta:

Ska kika på det, men jag får inte tag i Bahnhof då deras lina alltid är full när jag slutar jobbet, antar att det är då folk ringer som mest, så jag får vänta tills helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte vänta ända tills helgen. Du kan beställa det redan nu:

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd, det visade sig att dom hade blandat ihop längenheterna när dom kopplade fibern i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izta:

Tack för alla tips och råd, det visade sig att dom hade blandat ihop längenheterna när dom kopplade fibern i huset.

Haha ja sånt händer, får man fråga vilket stadsnät du är kopplat till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+