Billiga passiva högtalare till förstärkare

Permalänk

Billiga passiva högtalare till förstärkare

Hej!
Har köpt en Yamaha förstärkare som jag kom över billigt. Jag överväger nu att köpa fler högtalare, men inte intresserad att spendera hur mycket som helst på högtalare, så några billiga men bra högtalare, märke och sådant kvittar. Förstärkaren klarar att driva upp till 16 ohm. Har nu en bang & olufsen högtalare av äldre modell som är min pappas.
Bild på förstärkarens in och utgångar

Permalänk
Medlem

Vad gäller impedansen på högtalare brukar problemet vara åt andra hållet, hur lågt den klarar. Ju lägre impedans desto svårare last blir det för förstärkaren.

Utan att veta vad du är ute efter riktigt är det svårt att ge några råd, lite som, hur långt är ett snöre? Ska du köra stereo (2.0) eller hembio med 5.1 eller 7.1? Spela högt? Krav på storlek? Rummets storlek?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem

Leta begagnat, det finns ofta riktig bra saker under 5000 kr och en del stativare under 2000 kr.
Du bör specificera lite mer vad du vill ha, hur ska det placeras och hur ser rummet ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.