Behöver hjälp med streaming från dator till Tv i Konferensrummet!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med streaming från dator till Tv i Konferensrummet!

Tjeena Sweclockare!

Det är nämligen så att jag har tagit på mig uppgiften på jobbet att fixa TV'n inne i Konferensrummet.
TV'n är uppsatt snyggt och fint på väggen och nu kommer vi till nästa problem som jag i hopp tror att ni kan hjälpa mig med.

VD'n vill under sina möten kunna streama direkt från sin dator eller någon annans dator direkt upp till TV'n. Och då ska man kunna streama från alla möjliga datorer, så som PC och Mac. Allt det som visas på laptop skärmen ska visas uppe på TV'n, alltså hela skrivbordet.

Genom streaming så ska Ljud och bild hänga med. Om det handlar om topp kvalité eller inte spelar ingen roll. Det ska bara se bra ut och vara stabilt. Själva streaming ska ske trådlöst, därför var min ideé om HDMI kabel inget att snacka om.

Vill ni ha mer info så ska jag försöka ge er den. Men detta är det jag kan ge just nu.

Tack på förhand!

MVH
Sebastian

Permalänk
Medlem

@MrKjaer: En vanlig cromecast löser nog det?

Permalänk
Medlem

Vi har denna lösning på jobbet. Tycker det fungerar riktigt smidigt och bra. Det känns dock som att priset är lite högt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Vi har denna lösning på jobbet. Tycker det fungerar riktigt smidigt och bra. Det känns dock som att priset är lite högt..

Vi kör också med den, skulle faktiskt tipsa men får väl vara 2:a på samma sak dårå. Fungerar klockrent.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Även vi använder den, fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Chromecast, men skulle inte även TeamViewer fungera?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå Microsoft Wireless display.
När man anslutit så fungerar den precis som när man ansluter en skärm/projektor, man trycker windows-tangenten+p så kan man duplicera osv. Det klarar dom flesta av.

Kan man ens casta från powerpoint till chromecast? pdf?

Permalänk
Medlem

Chromecast bör fungera. Tror det finns en funktion i Chrome att visa skrivbordet.

För Windows är nog annars Microsoft Wireless Display Adapter enklast, men jag tror inte det funkar i MacOS, dock osäker.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: det förutsätter att alla har Chrome också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

@johanruda: det förutsätter att alla har Chrome också.

Stämmer, det behöver man dock för Chromecast överhuvudtaget ska fungera i Windows.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Rekordmedlem

Det största problemet med att strömma direkt brukar vara att det tar sån tid att få igång det om personen inte har installerat allt innan, är det en och samma person som ska använda det lär det lösas första gången men kommer det olika personer med egna datorer så lär det mest bli strul om det inte finns en kabellösning och tillåter man både win och Apple på företaget så blir det ännu värre problem,
Man behöver alltså i praktiken ha flera kopplingsmöjligheter om folk ska strömma från egen medtagen dator men kabel lär vara det säkraste valet om det ska gå fort att få bild från en besökares dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det största problemet med att strömma direkt brukar vara att det tar sån tid att få igång det om personen inte har installerat allt innan, är det en och samma person som ska använda det lär det lösas första gången men kommer det olika personer med egna datorer så lär det mest bli strul om det inte finns en kabellösning och tillåter man både win och Apple på företaget så blir det ännu värre problem,
Man behöver alltså i praktiken ha flera kopplingsmöjligheter om folk ska strömma från egen medtagen dator men kabel lär vara det säkraste valet om det ska gå fort att få bild från en besökares dator.

Precis så jag tänker med.
Jag hade kört en Apple TV för Mac och Microsoft Wireless Display Adapter för Windows. Det är så nära plug'n'play man kommer trådlöst.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra