Permalänk

Antec Kühler 620, vätskan kass?

Hejsan.

Så jag bytte processor idag på en gammal Ivy Bridge burk som dottern har. Systemet har fungerat bra innan. Kylaren är en Antec Kühler 620 som jag haft i sisådär 6 år.

Men efter installationen så märkte jag att datorn började bli slö, hackig och efter ett tag så dog den. Överhettning sade datorn.

Tog ut den, satte ny kylpasta och lät den vila.

Startar upp och kör bara bios för övervakning. Den börjar på 30 och gå sakta upp, typ 1 grad var 10:e sekund. Pumpen går på kylaren, trodde först det var den. Slangarna känns kalla om det nu hjälper.

Startar windows och kollar cpu-användning, typ 1%. Datorn stängs ner, överhettad cpu.

Trodde först det var cpu, men när jag kollat lite så verkar det mer som att antingen så drar den inte runt kylvätskan, eller så har vätskan satt sig.

Några tankar, eller kanske om någon vet vad det kan vara?

Jag vill egentligen veta om detta kan orsakas av processorn, om den vid idle kan alstra så mycket värme så kylaren inte hinner kyla ner den. Men jag tycker det känns ganska osannolikt och vill nog ha det till att kylaren har tackat för sig.

Permalänk
Medlem

Spontant så tror jag att vätskan kanske inte är på topp efter 6 år.

Permalänk

Löst

Bytte kylare, rullar på bra nu. Min Kühler var slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Bytte kylare, rullar på bra nu. Min Kühler var slut.

Säker på att det inte bara var luft i pumpen? Vätskan dunstar ju med tiden så och efter 6 år lär du förlorat endel. Då brukar man kunna få fart på kylaren igen genom att gunga datorn lite under drift så att bubblorna försvinner in i radiatorn igen.
Brukar få det problemet när jag fixat något i mina föräldrars dator som har just en kuler 620 på 6-7 år. Speciellt om jag haft datorn liggande.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säker på att det inte bara var luft i pumpen? Vätskan dunstar ju med tiden så och efter 6 år lär du förlorat endel. Då brukar man kunna få fart på kylaren igen genom att gunga datorn lite under drift så att bubblorna försvinner in i radiatorn igen.
Brukar få det problemet när jag fixat något i mina föräldrars dator som har just en kuler 620 på 6-7 år. Speciellt om jag haft datorn liggande.

Jag testade att göra så, men det ville sig inte ändå. Jag hade också ute kylaren ur datorn och vred och hade mig.