Permalänk
Medlem

Webbradio problem med ljudet

Hej jag vet inte om det är rätt tråd.
men jag har satt upp en webbradio och har problem med ljudet
när jag sänder ut så hackar ljudet en hel del
jag vet inte om det har med mitt nätverk att göra men då skulle jag tycka det är konstigt
jag har 200/10 på mitt nätverk

skulle någon kunna hjälpa mig med detta problem

Permalänk
Medlem

hur sänder du ut ljudet? är det via blåtand? högtalare i laptop eller till extern ljudkälla?
är det trådlöst/blåtand så kan det vara att den kanske inte får full kontakt?
Lite mer info önskas för ett bättre svar

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

hur sänder du ut ljudet? är det via blåtand? högtalare i laptop eller till extern ljudkälla?
är det trådlöst/blåtand så kan det vara att den kanske inte får full kontakt?
Lite mer info önskas för ett bättre svar

Extern ljudkälla jag använder mig just nu utav winamp men ska gå över till sam broadcasting så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

hur sänder du ut ljudet? är det via blåtand? högtalare i laptop eller till extern ljudkälla?
är det trådlöst/blåtand så kan det vara att den kanske inte får full kontakt?
Lite mer info önskas för ett bättre svar

Jag tror att han strömmar sin egna radio, om jag inte missförstår TS.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@maxyy: Vet att winap har varit känsligt om man haft power option på balanserad/power save, ett longshot men prova köra på high performance? Finns även en del småpill man kan pilla på i winamp under preferences? vet att jag satte mycket med det förr, men kommer inte ihåg så mycket :/
och är det via 3,5mm ut du kör då? kan du prova med något annat för att utesluta problem med typ ljudkort osv?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att det troligen kräver avtal med STIM eller sänder du inte ut "normal musik" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tror att han strömmar sin egna radio, om jag inte missförstår TS.

Ja jag strömmar min egna radio

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att det troligen kräver avtal med STIM eller sänder du inte ut "normal musik" ?

ja jag vet om alla regler som finns kring webbradio inte första gången jag streamar ut har hållt på med webb radgio i ca 3-4 år
men just nu har jag haft problem med ljudet ifrån webbspelaren jag byggt men nu verkar jag ha lyckas fixat problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@maxyy: Vet att winap har varit känsligt om man haft power option på balanserad/power save, ett longshot men prova köra på high performance? Finns även en del småpill man kan pilla på i winamp under preferences? vet att jag satte mycket med det förr, men kommer inte ihåg så mycket :/
och är det via 3,5mm ut du kör då? kan du prova med något annat för att utesluta problem med typ ljudkort osv?

oki jag har aldrig kört med winamp tidigare. jag har använt mig av sam broudcasting eller radiobossen.
jag har haft uppehåll med webbradion och nu börjat sända ut igen och då med winamp fast jag funderar på att gå över till sam.
men jag ska kolla upp i inställningarna som du beskrev och se om det funkar. men just nu värkar ljudet funka. jag har tydligen haft lite strul med nätet troligen

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Själv använder jag mig utav AltaCast Standalone, men har tidigare kört på bl.a. DSP plugin till Winamp. De gånger jag upplevt klipp/brus/hackningar är när inkommande ljud till encoders är för stark. Så upplever du liknande igen. Sänk Line-in till programmet till ca 70%.

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Själv använder jag mig utav AltaCast Standalone, men har tidigare kört på bl.a. DSP plugin till Winamp. De gånger jag upplevt klipp/brus/hackningar är när inkommande ljud till encoders är för stark. Så upplever du liknande igen. Sänk Line-in till programmet till ca 70%.

Jag ser att du jobbar med datorer.
Jag sänder web radio. Jag har installerat ett nytt program som heter Mixxx. De funkar rätt så bra.
Men när jag använder mig av SAM så hör lyssnarna ett hackande ljud när jag pratar. Vad beror det på?
Kan de vara ljudkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnen_39:

Jag ser att du jobbar med datorer.
Jag sänder web radio. Jag har installerat ett nytt program som heter Mixxx. De funkar rätt så bra.
Men när jag använder mig av SAM så hör lyssnarna ett hackande ljud när jag pratar. Vad beror det på?
Kan de vara ljudkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför bitrate på Mixxx och SAM, jag tolkar som att SAM kanske har för hög/låg utskick av data, webbradio är väl relativt begränsat ändå i Bitrate? Om Musiken går bra men inte din mikrofon - lättast är att prova broadkasta från en bekants dator/uppkoppling och se om det är skillnad.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Jämför bitrate på Mixxx och SAM, jag tolkar som att SAM kanske har för hög/låg utskick av data, webbradio är väl relativt begränsat ändå i Bitrate? Om Musiken går bra men inte din mikrofon - lättast är att prova broadkasta från en bekants dator/uppkoppling och se om det är skillnad.

Jag och min kompis sänder tillsammans. Men han sitter hos sig o han har inga problem. Vi har även prövat koppla in min dator hos han men de är samma problem ändå.
Han kör dock med W10 och jag har Vista. För jag har en äldre dator. Kan de ha något med saken att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Finnen_39 Har du provat att spela in din mikrofon oberoende av SAM? Om inte ladda ner t.ex. Audacity och prova. För att kunna utesluta om det är SAM eller ej som producerar felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnen_39:

Jag och min kompis sänder tillsammans. Men han sitter hos sig o han har inga problem. Vi har även prövat koppla in min dator hos han men de är samma problem ändå.
Han kör dock med W10 och jag har Vista. För jag har en äldre dator. Kan de ha något med saken att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Först och främst:
Lämna Vista NU.
Din Vista nyckel ska kunna ge dig Win10 Utan att betala något.
Installera in Win10 och din dator kommer bli dubbelt så snabb.
Efter det kan du ev. felsöka vidare men jag tror Vista är en bov i detta nu. (Förlåt kanske finns en lösning NÅGONSTANS men Win10 kommer troligtvis lösa det åt dig)
https://www.windowscentral.com/how-upgrade-windows-vista-wind...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7