Vilken laptop kör ni Linux på?

Permalänk
Medlem

Jag äger ingen laptop, så det är min arbetsgivares dator, men de hindrar mig inte att välja OS fritt.

OS Manjaro Linux
Lenovo legion y540-17
CPU: Core™ i5-9300H
RAM: Samsung 16GB, origianl Intel Optane 8GB.
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
SSD: NVME 256GB

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPad T14 Gen1
CPU Intel® Core™ i5-10210U
RAM: 38,8 GiB

Nyinstallerad med Ubuntu 20.04 allt fungerar bra. Modellen är Ubuntu-certifierad 😎️.

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13" 2013, Pop OS. Har den när jag vill visa film eller någon presentation etc på någon projektor någonstans.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

Lenovo X1 Carbon med Ubuntu 20.04 LTS. Har aldrig haft bättre OS upplevelse på en laptop eller överhuvudtaget.

Kan nog säga samma sak med Ubuntu 20.04 LTS och Lenovo legion 5 med AMD - batterierna håller förvånansvärt länge vid normal 'surf' att utan att vara speciellt bekymrad om man glömde kvar laddaren hemma för en arbetsdag. Den är väldigt bra att gå i sleep-läge tämligen snabbt och vakna igen när man öppnar locket eller trycker på en tangent för inloggningen igen att man knappt upplever det som att har varit i sleepläge alls utan mer som screen-saver läge. - att glömma att stänga av datorn och den ligger i ryggsäcken över en helg - inga problem och kanske bara 15-20% av batterikapaciteten har förbrukats och skulle klara hela veckan runt med start med fulladdade batterier - mina andra lenovodatorer klarar inte en helg ens i det läget...

Det viktiga är att använda Nvidia-drivsar oavsett vad man tycker om det - att försöka köra utan dessa och bara nouveau som grafiska drivrutiner är att binda ris till sin egen rygg med batterihållbarhet på max någon timme och saker som att ljusstyrkereglering, stänga av skärmen och annat fungerar inte alls.

har inte provat med multiskärmar ännu - det kan annars vara lite mer bökigt i linux... (men kan också skita sig kopiöst även under windows när det sätter den sidan till...)

Permalänk
Medlem

Nuvarande: Dell Latitude 7390 med en i5-8250u som kör Arch Linux.
Tidigare: Alla möjliga sorters Thinkpads, senaste X230t, T440p och W541, Arch där också.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Acer Aspire 7 med Ubuntu 20.04.4 LTS.

Permalänk
Medlem

Thinkpad X1 Carbon Ubuntu 20.04 LTS - bästa laptop jag ägt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Dell Latitude 5420. Kör Ubuntu 21.10. Till och med fingeravtrycksläsaren fungerar(!) Och batteriet laddar ur typ 10-13% per dag i viloläge om man inte använder den (vilket är bäst hittills för mig).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Nappade på ett erbjudande från Elgiganten i somras på en AMD Gaming-laptop (den i min signatur, ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513)

Köpte till 64GB RAM (2x32GB) och en rejäl NVMe SSD

Fungerar perfekt med distron Solus Budgie.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk

Jag köpte en begagnad laptop att ha för linux. Snubblade över en bekant som sålde en Dell 5510 och även om den har några år på nacken så drar den på rätt bra med 16GB RAM och SSD-disk. Fullt tillräckligt för distron Parrot OS i varje fall. Har kört KALI på den med utan problem så sett, men det blev en fråga om smak i slutändan och då vann papegojsystemet.

Also: First inlägg ever \o/

Visa signatur

-- R 3 T R O P U N K
Security is not a product but a process.

Permalänk
Medlem

Har en gammal ideapad som jag använder i arbetet specifikt för möten:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Sorry för dubbelpost!

Ville köra ett lite mer light weight distro, samt var sugen på att testa gnome42 så drog in clear linux igen på laptopen. Väldigt snappy, och allt verkar fungera som det ska out of the box, nätverk, sleep mode, trackpad etc.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

En gammal MacBookPro12,1

Skrivet av Ostbullen:

Har en gammal ideapad som jag använder i arbetet specifikt för möten:
...

Skrivet av Ostbullen:

Sorry för dubbelpost!

Ville köra ett lite mer light weight distro, samt var sugen på att testa gnome42 så drog in clear linux igen på laptopen. Väldigt snappy, och allt verkar fungera som det ska out of the box, nätverk, sleep mode, trackpad etc.

...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/485492-visa-ditt-nix-s...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ah japp sedär Var dock inte så mycket för skrivborden jag skickade bilderna, utan för laptopinformationen. Tänkte att det var bra om någon gick i tankarna på att inforskaffa en begagnad ideapad 110-15ISK för Linux

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

HP Probook 430 med Ubuntu 22.04

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Efter ett liv med stationära datorer (den senaste byggd 2011) så köpte jag för någon månad sedan en Lenovo Yoga Slim 7 13,3" (Ryzen 5800 + radeon).
Min skärm gick sönder till den stationära för ett år sedan så jag har hade lånat mina jobbskärmar medans jag jobbade hemifrån men nu när "kontoret" skulle bli ett bebisrum så tänkte jag att det fick bli en liten bärbar.

Efter att ha kört Lubuntu i 3 år på den stationära så tänkte jag testa standard Ubuntu. Den såg väldigt läcker ut men det var ett för stort steg att gå från LXQT till Gnome, gillade inte riktigt begränsningarna i det. Så då körde jag in Lubuntu, men det kändes helt plötsligt inte lika polerat som Ubuntu. Så då gjorde jag slag i saken och slängde in Kubuntu och äntligen kände jag mkg som hemma!

Inte ett enda problem med drivrutiner eller något. Jag startade inte ens upp medföljande windows 11 - den skiten rök direkt!

Permalänk

2021 Asus ROG X13 Flow som kör Opensuse Tumbleweed med KDE.
8 kärning ryzen 5800U, 16 GB RAM och 16:10 skärm.
Nvidia 3060ti att aktivera vid behov

Batteritiden är det enda jag riktigt tummar på med cirka 3-5h lätt surf/terminalande eller 90 min gaming

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad T14 Gen1
AMD Ryzen 7 Pro 4750U, 32 GB Ram

Jag kör Pop OS, snabbt, bra batteritid så jag är mer än nöjd.
Köpte datorn först för att använda windows, men även för att kunna installera linux i framtiden för att förlänga livslängden på den.
Men kunde inte hålla mig