usb device over current status detected

Permalänk
Inaktiv

usb device over current status detected

Hej!

Fick för några dagar sen pop-ups på datorn som sa nåt i stil med att "en usb-port kräver för mycket energi"
Dagen efter börjar min externa hårddisk (ikopplad på framsidan av datorn) att tappa kontakten väldigt ofta och jag får samma popup (fast mer sällan) när jag kopplat ur den.
Sen idag när jag startar datorn får jag "usb device over current status detected" och datorn stänger av sig själv efter 15 sekunder.

Igår provade jag att avinstallera alla USB-portar och sedan trycka in dem en efter en efter omstart för att låta dem installera om sig. Datorn fungerade som vanligt förutom att pop-upsen med USB-varningen fortsatte. Sen idag när jag ska starta datorn får jag det nya problemet. Provat att ta bort front-USB kontakten från moderkortet, men har fortfarande samma problem.

Någon som vet vad jag kan göra? Eller måste jag köpa nytt moderkort?

Har ett Asus H81m-A moderkort ifall det spelar någon roll. Jag har också använt exakt samma USB-portar som jag gjort i ca 2 års tid och inte pluggat in några nya enheter.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att ditt nätaggregat är kass och lämnar för lite på 5 volten, har du ett annat att testa med?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

@Snabbt_o_Hårt: Har tyvärr inget annat att testa med. Men det kan alltså vara det som pajat och behöver ersättas istället för moderkort?

Permalänk
Medlem

@anon172717: Ja det är inte moderkortet som skapar 5 volten, den känner bara av att spänningen dippar och tror det är överlast/kortslutning. Hur gammalt är nätaggregatet?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@anon172717: USB prylar, USB kablar, mus, tangentbord mm kan också gå sönder helt/delvis och orsaka allvarliga fel. Ta bort, testa dom i andra portar eller testa med andra.

Permalänk
Medlem

@anon172717: Gå in i BIOS och kolla på 5 volten, den ska typiskt ligga och pendla mellan 5.1 - 5.2 koppla sedan in din ext HDD som borde vara din största last. Dyker den under 5 volt så är det inget bra

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

@panpo98: Har allt urkopplat men datorn går inte att starta. Får error på skärmen och den stängs av efter 15 sek.

Ingen anning om vad 5 volten innebär, får googla och kolla upp detta, tackar!

Permalänk
Medlem

Eller så åker du till NetOnNet som stänger 19:00 i Falun och köper ett nytt nätaggregat

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

@Snabbt_o_Hårt: Känns jobbigt att köpa något innan jag vet vad som är felet. Funderar på att lämna in den imorgon istället.

Permalänk
Inaktiv

@Snabbt_o_Hårt: Provat nytt nätagg och får samma fel, antar att det är moderkortet det är fel på då.

Permalänk
Medlem

@anon172717: Startar den inte alls nu?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Gissar på kortis i en usb port/eller hel modul, haft samma på ett moderkort och var en lödning som var dålig, gick att starta om man tryckte ner hela metallhuset för usb på moderkortet

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat starta utan något anslutet till usb ?
Har du provat att koppla loss alla interna usbkablar från moderkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.