E-handeln från Kina till Sverige har halverats sedan 2017

Permalänk
Melding Plague

E-handeln från Kina till Sverige har halverats sedan 2017

För andra kvartalet i rad har e-handeln från Kina minskat, och totalt sett handlar det om en halvering under det senaste året. Anledningen tros vara Postnords nya avgifter för 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så när får vi redovisade bevis att vi har hjälp naturen nurå?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Avgiften kan väl vara ok många gånger, men att det tar 2 dagar från Kina till sverige och sedan 60+ dagar för PostNord att skicka vidare..

Har saker från februari som fortfarande förtullas.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Postnord, enda företaget som klagar över för mycket jobb !

Som sidenote, kinapaketen tar ju såklart vägen över EU nu för att slippa vår extraskatt.

Permalänk
Proffsmobbare

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om avgiften, den är förhållandevis låg och hindrar mig från att köpa slumpmässigt skräp jag aldrig kommer använda. Däremot är hanteringstiden på svenska sidan så pass trög att den också gör att jag inte köper stora, dyra saker utanför EU. Som tidigare nämnt är 4-8 veckor i tullförvaring på svenska sidan ohållbart. Om jag beställer en maskin idag behöver jag ha den om 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Så när får vi redovisade bevis att vi har hjälp naturen nurå?

Större delen av skitet tillverkas fortfarande i Kina, och i och med att handeln bara flyttat så lär det innebära att att vi snarare stjälper naturen med ytterligare en frakt. Men hey; vi spenderar mer pengar i samma veva och är det någonting vi lärt oss av att ha miljömupparna i regeringen så är det att det per automatik är en förbättring för miljön om gemene man blir fattigare...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunz:

Större delen av skitet tillverkas fortfarande i Kina, och i och med att handeln bara flyttat så lär det innebära att att vi snarare stjälper naturen med ytterligare en frakt. Men hey; vi spenderar mer pengar i samma veva och är det någonting vi lärt oss av att ha miljömupparna i regeringen så är det att det per automatik är en förbättring för miljön om gemene man blir fattigare...

Exakt.

Jag tycker bara att de är så snabba på att redovisa katastrofsiffror i ozonlagret m.m, m.m...osv osv..

Men när det kommer till detta kapitel då är det fetesvårt att få fram fakta om vi faktiskt hjälper naturen eller det är skitsamma?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt eftersom en massa saker bara kan köpas från USA eller Kina.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Större delen av skitet tillverkas fortfarande i Kina, och i och med att handeln bara flyttat så lär det innebära att att vi snarare stjälper naturen med ytterligare en frakt. Men hey; vi spenderar mer pengar i samma veva och är det någonting vi lärt oss av att ha miljömupparna i regeringen så är det att det per automatik är en förbättring för miljön om gemene man blir fattigare...

Men gemene man köper säkert mindre "skit" om de måste betala ett par tior extra i Sverige jämfört med att få det nästan gratis från Kina. Så om man ska stirra sig blint på huruvida miljön påverkats positivt eller ej så tror jag ändå att nettoeffekten är positiv.

Den här extra avgiften är förstås tråkig om man köper något som verkligen behövs men i det stora hela tycker jag ändå att den är bra just för att den får Sven Svensson att tänka ett extra varv innan de fyller källarförråden med skräp.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ja, postnord är verkligen det ända företaget som klagar på att inte få betalt för arbetet de utför. Suck...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

@SirMacke: PostNord har inget med Tullen att göra. Förtullnignen som sker inom PostNord utförs enligt tullverkets direktiv.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt.

Jag tycker bara att de är så snabba på att redovisa katastrofsiffror i ozonlagret m.m, m.m...osv osv..

Men när det kommer till detta kapitel då är det fetesvårt att få fram fakta om vi faktiskt hjälper naturen eller det är skitsamma?

Eftersom kravet på att Postnord skall följa svensk skattelagstiftning kommer från skatteverket,
är kanske inte miljöeffekten det centrala...

Men du får gärna räkna på den!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Framgick inte om totalen har minskat eller om det bara är just från kina som minskat och det öka på andra håll så att totalen är den samma?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom kravet på att Postnord skall följa svensk skattelagstiftning kommer från skatteverket,
är kanske inte miljöeffekten det centrala...

Men du får gärna räkna på den!

Klart, dock så var det väldigt många som hade miljön i fokus när denna motion var i rörelse..dvs åter igen använder de naturen som täckmantel för sina egna ändamål, )agendor?) moraliskt har de 0 tankar på miljön utan det är mest för att styra den svenska marknaden och ge ÖB och de andra ÅF en större chans att överlevai Sverige, vi köper skräpet ifrån ÖB, eller Rusta m.fl istället för ''Chao -fast- n -shipping'' från Kina..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Klart, dock så var det väldigt många som hade miljön i fokus när denna motion var i rörelse..dvs åter igen använder de naturen som täckmantel för sina egna ändamål, )agendor?) moraliskt har de 0 tankar på miljön utan det är mest för att styra den svenska marknaden och ge ÖB och de andra ÅF en större chans att överlevai Sverige, vi köper skräpet ifrån ÖB, eller Rusta m.fl istället för ''Chao -fast- n -shipping'' från Kina..

Måste säga att jag helt missat det budskapet från de styrande.
(Förstås sett det från ett antal forumpostare, här och där)

Men jag är förvissad om att det mest handlar om sköna moms-skattekronor till statskassan,
och att man på köpet "oavsiktligt" råkar stötta Postnord.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Som många andra här inne är det inte avgiften som fått mig av avstå från att handla från Kina, utan Postnords totalt värdelösa hantering av det. Det är inte rimligt att behöva vänta månader extra på att Postnord ska få tummen ur och skicka ut papper. Sen är det inte heller säkert att varan verkligen levereras. Min sambo beställde en sak från ett annat land i Europa i våras och det hade visst skickats tillbaka till avsändaren veckan innan pappret om moms och avgifter ens skrevs ut...

Lade en liten testbeställning nu i veckan för att se hur hanteringen fungerar nu. Tråkigt om man inte längre ska kunna handla från resten av världen då väldigt mycket, framförallt inom hobbyelektronik, helt enkelt inte går att få tag på i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Rättade till ett slarvfel. Land i Europa, inte EU-land.
Permalänk

Köpte en lampa från banggood för 153kr inkl frakt. Kom till Sverige den 8/9 och idag hade jag fått brev om att jag måste betala 92kr (17kr moms) så bara att pröjsa men ett vansinne att betala 75kr till Postmord. Nu lär de ta 1 vecka till innan systemet säger att paketet kan skeppas vidare till mottagaren.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

@SirMacke: PostNord har inget med Tullen att göra. Förtullnignen som sker inom PostNord utförs enligt tullverkets direktiv.

Och enligt tullverket har de inget med detta att göra, utan det är PN som ska sköta det.
Så det ligger på PN.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

"Har du inte fått hjälp av postoperatören när du har anmält ditt klagomål kan du göra en anmälan till PTS. PTS kan inte ingripa i enskilda konsumenters klagomål mot postoperatörerna men kan komma att använda klagomålen som grund för tillsynsåtgärder.

Om du vill anmäla ett klagomål till PTS kan du göra det via:
e-post: pts@pts.se ."

Permalänk
Skrivet av Forzo:

Som många andra här inne är det inte avgiften som fått mig av avstå från att handla från Kina, utan Postnords totalt värdelösa hantering av det. Det är inte rimligt att behöva vänta månader extra på att Postnord ska få tummen ur och skicka ut papper. Sen är det inte heller säkert att varan verkligen levereras. Min sambo beställde en sak från ett annat EU-land i våras och det hade visst skickats tillbaka till avsändaren veckan innan pappret om moms och avgifter ens skrevs ut...

Lade en liten testbeställning nu i veckan för att se hur hanteringen fungerar nu. Tråkigt om man inte längre ska kunna handla från resten av världen då väldigt mycket, framförallt inom hobbyelektronik, helt enkelt inte går att få tag på i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Om din sambo skulle betala tull och moms från ett annat EU-land så är det nåt allvarligt fel i systemet då alla handel inom EU är befriad från all tull och moms.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

@Svensktiger: Ja, postnord är verkligen det ända företaget som klagar på att inte få betalt för arbetet de utför. Suck...

Så du har helt klart inte koll på hur internationell post fungerar.

Länder förväntas att ta emot och hantera inkommande post utan krångel.
Varje år räknar man samman hur balansen är mellan länder och länder med överskott (skickar mer än vad dom tar emot från ett annat land) betalar en förutbestämd summa (per kilo) till underskotts landet.
Kina klassas fortfarande som ett utvecklings land och får därmed en redig rabatt på denna summa.

Vad som egentligen ligger bakom det hela är ju att försäljare i Sverige som försöker sälja sina Kina grejer dyrt inte gillar att Svensson själv kan beställa samma prylar mycket billigare direkt från Kina.
Så dom går till regeringen och klagar på detta.
Regeringen känner sig tvingade att reagera på detta, och i sann vänsteranda är det enda dom kan komma på att försöka skatta bort "problemet".
Och Postnord utses att bli skattmas för detta.

Marknaden reagerade såklart nästan omedelbart på detta och skeppar såklart allt via valfritt EU land.
Vilket på ett par månader gjorde Statens "åtgärd" i princip verkningslös.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så konstigt...

Beställt från Kina 2 ggr sedan de införde den där avgiften. I både fallen har de varit en massa strul och tog typ 2 veckor för dem att leverera paketet.

Väntar nu fortfarande på ett paket nu efter 1½ veckor då de räknade fel på momsen och därför har jag inte ens haft möjlighet att betala den.

En snabb googlesökning visar jag jag tydligen inte är den enda som upplevt detta då flertalet klagat på att det gick så långt att paketet t.o.m skickades tillbaka innan de ens blivit informerade att PN mottagit ett paket och väntade på att momsen behövde betalas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Så när får vi redovisade bevis att vi har hjälp naturen nurå?

Den infördes inte för att hjälpa naturen. Utan för att tullen ville att det skulle vara moms på sakerna (precis som för andra länder). D.v.s. hjälpa den svenska handeln så att de inte blir utkonkurrerade. Postnord tog ut avgiften för att de inte jobbar gratis.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Postnord, enda företaget som klagar över för mycket jobb !

Som sidenote, kinapaketen tar ju såklart vägen över EU nu för att slippa vår extraskatt.

Skulle gärna vilja se det företag som klarar av en sådan drastisk ökning på så kort tid utan att gå på knäna. Att få mer jobb tror jag få klagar på däremot finns det alltid en yttre gräns och där ett tag kunde varken Postnord eller utlämningsställena klara av att hantera alla paket som kom.

Skrivet av VadSaDu:

Exakt.

Jag tycker bara att de är så snabba på att redovisa katastrofsiffror i ozonlagret m.m, m.m...osv osv..

Men när det kommer till detta kapitel då är det fetesvårt att få fram fakta om vi faktiskt hjälper naturen eller det är skitsamma?

Nej. Få är snabba att redovisa katastrofsiffror och därför är ozonet på vissa ställen betydligt tunnare än tidigare eftersom man var inte snabba nog med varningarna. Samma sak sak gäller naturen generellt. Sedan är det intressant hur folk fått för sig att denna avgift berodde på miljöpolitik när den snarare var ett sätt att täppa igen så PN inte gick på knäna.

Skrivet av jkrx:

@SirMacke: PostNord har inget med Tullen att göra. Förtullnignen som sker inom PostNord utförs enligt tullverkets direktiv.

Korrekt. Avgiften kommer från att PN gör det tullen och riksdagen menar att de ska göra och att detta kostar pengar.

Skrivet av VadSaDu:

Klart, dock så var det väldigt många som hade miljön i fokus när denna motion var i rörelse..dvs åter igen använder de naturen som täckmantel för sina egna ändamål, )agendor?) moraliskt har de 0 tankar på miljön utan det är mest för att styra den svenska marknaden och ge ÖB och de andra ÅF en större chans att överlevai Sverige, vi köper skräpet ifrån ÖB, eller Rusta m.fl istället för ''Chao -fast- n -shipping'' från Kina..

Jaså? Så man hade alltså miljön i sinne 1992? För det var då denna "motion" först lades och röstades igenom. Sedan en fråga bara... sitter foliehatten åt nog?

Skrivet av FatherOfThree:

Måste säga att jag helt missat det budskapet från de styrande.
(Förstås sett det från ett antal forumpostare, här och där)

Men jag är förvissad om att det mest handlar om sköna moms-skattekronor till statskassan,
och att man på köpet "oavsiktligt" råkar stötta Postnord.

Nej. Orsaken till denna motion ursprungligen var rådade regler som gällde då när det kom till import. Orsakerna då var protektionistiska. Folk verkar verkligen överskatta hur mycket pengar det egentligen handlade om. Dessutom denna avgift är inte heller moms utan beräkning av moms och förtullning. Det är alltså en separat avgift som har litet med själva momsen att göra.
'

Skrivet av SirMacke:

Och enligt tullverket har de inget med detta att göra, utan det är PN som ska sköta det.
Så det ligger på PN.

Då har TN tekniskt sett delvis fel. PN räknar ut tull och moms på varan därav avgiften. Tullverket är de som ursprungligen gnällde om att PN inte skötte sitt jobb och därför drevs det vidare till riksdag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vem är förvånad?!

Jag har väntat på paket från Postnord väääääldigt väldigt länge flera gånger. Över hälften av mina beställningar har kommit närmare ett halvår efter beställning eller inte kommit fram alls.

Det behövs ingen raketforskare för att förstå är att om man höjer priset samtidigt som man inte ens vet om man får någon vara ganska snabbt leder fram till det uppenbara resultatet.

Om man skulle få betala efter att man fått varan så skulle det se lite annorlunda ut.

Vem fan vill betala för något som man inte får eller i bästa fall får efter några månader?!

VM i att förstöra något så kapitalt. Favorit Sverige och Postnord...typ något sånt...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har beställt två saker utanför EU sedan detta trädde igenom, bägge gångerna har det tagit 3 veckor från att paketet kommit till Sverige till att jag får betala och få paketet. 3 veckor för att de ska kolla på ett paket, bedöma moms och leverera. Detta ska man betala 75:- för, helt sinnessjukt.

Trodde de skulle använda avgiften för att få in mera personal etc för att kunna hantera paketen, men det märker man ju inte.

Permalänk
Medlem

Före alla svennebanan upptäckte Kina import var det aldrig några problem att importera från Kina.
Köpt mängder av grejor i flera år utan problem, men när alla började spamma så gick det åt skogen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag måste ha vunnit PostNords tullotteri eller något. De gånger jag beställt saker utanför EU har kommit fram snabbt. PostNord har levererat tre dagar efter att jag swishat in avgiften.

@VadSaDU : Mja, jag tror att globalt är handeln till Sverige rätt så liten ändå, så någon större klimatpåverkan kanske vi inte utgör. Men grundtanken var väl att ta ut tull/skatt på det som införs (som för alla andra länder...)?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Sverige som ett rikt land borde ha råd att med en fungerande post.

Jag skulle inte ha något emot att mina skattepengar gick till att folk fick köpa sitt skit från kina men eftersom jag själv inte handlar speciellt mycket där drabbar det heller inte mig.

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Tullverket har inget med tull att göra... ok!

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James