DirectX 11 mot DirectX 12 – Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Läs artikeln... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ett kreativt svar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går man till 4k är prestandaskillnaden mellan DX11 och DX12 försumbar, oavsett CPU. Lite lustigt att DX11 konsekvent presterar bättre. för varje enskilt CPU måste man ju säga att det är inom felmarginalen men sett över alla testade CPU-modeller är ändå DX11 konsekvent lite bättre.

Här håller jag faktiskt inte med. 4k resultaten är de intressantaste här och jag ska förklara varför.

Du missar grafen som är under som visar 99th percentilen. Den säger att: Trots att AVG (av någon ospecificerad anledning är svagt över DX12 för alla processorer) så innehar alla processorer bättre 1% low i DX12 (störst skillnad mellan de svagaste processorerna, men underligt nog så radar de processorerna upp sig som testats efter hur många trådar de har i DX12.). En möjlig anledning kan ha att göra med att de återanvänder vissa render states (kort förklaring). Det bör iallafall leda till en mer stabil framerate (som vi ser här). Sedan om det är av exakt den anledningen är omöjligt för mig att veta.

Sedan kan man konstatera att det är ett hyfsat ovanligt beteende när man övergår från 1080p till 4k. Jag kontrollerade de andra spelen som computerbase testat med 8700k och 2700x och såg på 1% low om man kunde se detta mönster i något annat som de uppmätt. I alla spel (utom age of empires och Shadows of tomb raider) ser man en konvergens mot 0% skillnad när man går från 1080p till 4k. Dock så är Shadows of Tomb Raider det enda spelet där 2700x har bättre 1% low (i både DX11 och DX12, så det är dubbelkollat). Varför så är fallet har jag tyvärr inga svar på...

Även intressant att se hur 8100 beter sig mot 2400g i DX11 och DX12 för tomb raider. De verkar ha liknande beteende (med en avvikare för just 8100 vs 2400g i DX12). Rimligtvis så är resultatet inte ihopkopplat till renderingen, utan något annat i spelkoden. Kanske en optimering för Ryzen som följt med från RoTR?

Så jag säger: "Intressant, men jag kan inte dra några egentliga slutsatser från det här. Mer data behövs...".

Permalänk
Medlem

Att det bara är prestandavinst för system med långsam CPU stämmer inte riktigt. Vulkan i Doom gör det möjligt att mer eller mindre köra upp alla parametrar till ULTRA (i 1440p) och ändå stanna på en frame rate som ligger en bra bit över 100. Med DirectX i samma titel kommer man aldrig över 100 frames per second. System i sig.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Att det bara är prestandavinst för system med långsam CPU stämmer inte riktigt. Vulkan i Doom gör det möjligt att mer eller mindre köra upp alla parametrar till ULTRA (i 1440p) och ändå stanna på en frame rate som ligger en bra bit över 100. Med DirectX i samma titel kommer man aldrig över 100 frames per second. System i sig.

Hur vet du att man aldrig kommer över 100 fps med DirectX i Doom? o.O

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

hittade ett vega 64 på Ebay för 3600 spänn igår Ska bli kul att testa detta kort. Kommer förmodligen bli vattenkylt inom de närmsta veckorna.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart