Bahnhof Fiber + Sappa IPTV, vilka VLAN?

Permalänk
Medlem

Bahnhof Fiber + Sappa IPTV, vilka VLAN?

Hej!

Jag har fått fiber via Bahnhof i föreningen, och jag skulle hemskt gärna slippa använda deras Tiglin-router/tjänstefördelare. Jag har en Netgear R7000 som jag vill använda istället, jag har fått igång internet genom att ringa kundtjänst och registerat MAC-adressen för routern.

Då återstår bara en grej, och det är att få igång IPTV med digitalboxen. Jag frågade kundtjänst, men personen jag pratade med visste inte vad VLAN var, och sa att hon skulle lägga ett ärende och att de skulle kontakta mig.

Jag undrar nu om det finns någon vänlig själ, som kan förklara hur jag ska använda Wireshark för att hitta VLAN-taggarna för Internet och IPTV?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

@bluppblupp: Varför inte brygga Tiglin routern och köra ip-tv via den, sen kör du övrigt internet med din Netgear?

Edit: Här har du förhoppningsvis svaret på taggen.
#17403096

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@bluppblupp: Varför inte brygga Tiglin routern och köra ip-tv via den, sen kör du övrigt internet med din Netgear?

Edit: Här har du förhoppningsvis svaret på taggen.
#17403096

För att jag vill slippa använda en till stor router Vore mest nice med bara en, och jag har inte behov av att ha flera APs i dagsläget.

Har provat lite med VLAN, men vet inte riktigt hur jag ska ställa in allt. Man måste välja prioritet mellan 0-7, samt att även Internet har en förbestämd tagg med VLAN 10, men det verkar inte funka då.

Ska försöka köra Wireshark ikväll eller imorgon och se om jag hittar något!

Tack för svar, och tack för länken

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Update: Jag har lyckats hitta VLAN-tag för IPTV, och det är 21, prio 6. Dock har jag stött på ett annat problem, då jag tror att internet skickas untaggad, och man i min router Netgear R7000 måste tagga internet, vilket gör att internet inte funkar.

Ska försöka luska om det går att ändra ifall jag drar in annan firmware än stock.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Testa med vlan 1 och kolla om internet fungerar. På många enheter brukar vlan 1 vara native vlan.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Testa med vlan 1 och kolla om internet fungerar. På många enheter brukar vlan 1 vara native vlan.

Tack för tipset, ska se om det funkar

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

IPTV funkar toppen med ovanstående VLAN, men går av nån skum anledning inte ayh ta bort tag för internet i min router. Ska se om det går ifall jag slänger in Advanced tomato eller dd-wrt istället.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Whoohooohoo!

Fick allt att fungera genom att installera asuswrt-merlin Gillar interfacet enormt mycket mer än Netgears, och sjukt skönt att slippa ha två routers!

Provade först med Advanced Tomato, men det ville sig inte då.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

UPDATE:

Whoohooohoo!

Fick allt att fungera genom att installera asuswrt-merlin Gillar interfacet enormt mycket mer än Netgears, och sjukt skönt att slippa ha två routers!

Provade först med Advanced Tomato, men det ville sig inte då.

Köpte du ny router eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Köpte du ny router eller?

Nä körde in asuswrt-merlin firmware som sagt Flyter på toppen!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

UPDATE:

Whoohooohoo!

Fick allt att fungera genom att installera asuswrt-merlin Gillar interfacet enormt mycket mer än Netgears, och sjukt skönt att slippa ha två routers!

Provade först med Advanced Tomato, men det ville sig inte då.

Hej,
Sitter lite i samma sits, hur lyckades du inte använda Tilgin routern med asus merlin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej,
Sitter lite i samma sits, hur lyckades du inte använda Tilgin routern med asus merlin?

Härligt

VLAN-taggade IPTV med ID 21 Prio 6. Bifogar bild på hur det ser ut!

Alltså under Advanced Settings>LAN>IPTV. Välj den port du har kopplat digitalboxen(jag har den inkopplad i LAN port 3) och lägg in ID 21 Prio 6.

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

VLAN-taggade IPTV med ID 21 Prio 6. Bifogar bild på hur det ser ut!

Alltså under Advanced Settings>LAN>IPTV. Välj den port du har kopplat digitalboxen(jag har den inkopplad i LAN port 3) och lägg in ID 21 Prio 6.

Ringde deras kundtjänst och bad om inställningarna. De hävdade bestämt att det inte gick att köra utan deras Tilgin-router. Men jag visste att det gick ställa in. Hittade din post här och vips fungerade det hela galant. Det säger lite om kompetensen på Bahnhofs kundtjänst.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tungmetall:

Ringde deras kundtjänst och bad om inställningarna. De hävdade bestämt att det inte gick att köra utan deras Tilgin-router. Men jag visste att det gick ställa in. Hittade din post här och vips fungerade det hela galant. Det säger lite om kompetensen på Bahnhofs kundtjänst.

Tack!

Tråkigt att de inte kunde hjälpa, men glad att jag kunde göra det Visst är det sweet att slippa Tilgin-routern?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Bara en fråga, har ni fortfarande kvar media convertern? Eller ansluter ni fibern med SFP direkt i nya routern?
Jag har Bahnhof Villafiber, använder inte deras router, däremot har jag en MC som omvandlar fiber till koppar.
Funderar på om principen är densamma, att man kan ditcha MC'n och ansluta SFP'n direkt i routern?

Sån här MC har jag, mer eller mindre;
https://planetechusa.com/product/gt-805a-10-100-1000base-t-to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Bara en fråga, har ni fortfarande kvar media convertern? Eller ansluter ni fibern med SFP direkt i nya routern?
Jag har Bahnhof Villafiber, använder inte deras router, däremot har jag en MC som omvandlar fiber till koppar.
Funderar på om principen är densamma, att man kan ditcha MC'n och ansluta SFP'n direkt i routern?

Sån här MC har jag, mer eller mindre;
https://planetechusa.com/product/gt-805a-10-100-1000base-t-to...

jag kör banhof fiber rakt in i min unifi router, (usg pro) funkar kanon.
(det kan dock ta en stund innan det hoppar igång efter man plockat bort media konverter och pluggat in routern så den får ett ip)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

jag kör banhof fiber rakt in i min unifi router, (usg pro) funkar kanon.
(det kan dock ta en stund innan det hoppar igång efter man plockat bort media konverter och pluggat in routern så den får ett ip)

Okej, körde du med SFP'n från Bahnhof som satt i MC'n, eller behövde du ordna en ny konfad för Ubiquiti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Okej, körde du med SFP'n från Bahnhof som satt i MC'n, eller behövde du ordna en ny konfad för Ubiquiti?

Jag kör med den som satt i mc

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tråden är lite gammal, men jag vill iaf meddela för dem som fått den nya enheten, Genexis Pure ED500 som man (kanske?) vill bli av med omgående. I våran förening är den konfigurerad för 2 st VLAN, 21 och 23. Osäker vad 21 används till, telefoni kanske? För mig fungerar IPTV utmärkt på vlan 23 och prio 6 med samma inställningar som bluppblupp nämnde Min router är dock en ASUS RT-AC88U, som har inställningar för IPTV från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crypth:

Tråden är lite gammal, men jag vill iaf meddela för dem som fått den nya enheten, Genexis Pure ED500 som man (kanske?) vill bli av med omgående. I våran förening är den konfigurerad för 2 st VLAN, 21 och 23. Osäker vad 21 används till, telefoni kanske? För mig fungerar IPTV utmärkt på vlan 23 och prio 6 med samma inställningar som bluppblupp nämnde Min router är dock en ASUS RT-AC88U, som har inställningar för IPTV från början.

23 funkar perfekt!
Jag köpte en Asus RT-AX86U, kontaktade både Bahnhof och föreningen men de sa att TV boxen fungera endast med router som de levererade. Helt värdelösa.

Tack!