Nya Trident Z funkar inte i dual-channel

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Nya Trident Z funkar inte i dual-channel

Så, efter skruvande med moderkort, en delid och många svordomar över trånga utrymmen, krångliga kontakter och för korta kablar (det gamla vanliga alltså) provade jag starta datorn med nya (2x8Gb) Trident Z 3200Mhz CL 14.

Det funkade såklart inte alls. Datorn tjuter bara konstigt och ger felkod C1 (reserved). Förmodligen nåt RAM-relaterat…

Provar en sticka av mina gamla Corsair 2666Mhz minnen. Det fungerar hur bra som helst.

Testar en sticka Trident Z. Det funkar också hur bra som helst.

Ställer in XMP i BIOS och provar med två minnen igen. Det tjuter konstigt och ger felkod C1.

Testar stickorna i slot 1 och 3, samt 2 och 4 (enligt manualen ska 2 och 4 vara rätt konfiguration för två stickor). Det fungerar inte heller.

Jag provar 4 stickor av mina gamla Corsair-minnen. Det funkar utan problem.

Vad jag inte provat är att testa två stickor Corsair, eller Trident Z en sticka var för sig. Efter allt skruvande och kånkande av dator fram och tillbaka från arbetsbänken tänker jag trycka en pizza och ett par öl först.

Under tiden tänkte jag höra om ni har några förslag på saker jag kan ha missat eller borde prova - förutom det ovan, förstås.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Jag var trött i huvudet och borde ha testat lite bättre innan jag skapade den här tråden.

Provade en Trident-sticka i första sloten. Funkade. Testade sen andra sloten och även det funkade.

Provade sedan den andra Trident-stickan i första och andra sloten. Det fungerade inte i någon av dem.

Nu orkar jag inte prova slot 3 och 4 också men i min värld är en RAM-sticka som inte fungerar i 2 av 4 platser trasig. Särskilt som mina andra minnen fungerar utmärkt.

Jag kan väl passa på att fråga om någon vet hur Webhallen fungerar vid sådana här returer? Hämtade ut minnena från postombudet igår. Tror ni jag kan åka till en butik som har minnena i lager och få ut nya direkt, eller ska man först behöva vänta några veckor på att de felsöker?

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av DasIch:

Jag var trött i huvudet och borde ha testat lite bättre innan jag skapade den här tråden.

Provade en Trident-sticka i första sloten. Funkade. Testade sen andra sloten och även det funkade.

Provade sedan den andra Trident-stickan i första och andra sloten. Det fungerade inte i någon av dem.

Nu orkar jag inte prova slot 3 och 4 också men i min värld är en RAM-sticka som inte fungerar i 2 av 4 platser trasig. Särskilt som mina andra minnen fungerar utmärkt.

Jag kan väl passa på att fråga om någon vet hur Webhallen fungerar vid sådana här returer? Hämtade ut minnena från postombudet igår. Tror ni jag kan åka till en butik som har minnena i lager och få ut nya direkt, eller ska man först behöva vänta några veckor på att de felsöker?

Ska inte vara några problem gå till butiken.
Vilket mobo har du?

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av tvelander:

Ska inte vara några problem gå till butiken.
Vilket mobo har du?

Gott, ska hänga på låset imorgon och hoppas få med mig nya minnen hem.

Har ett Gigabyte Z370 Aorus G7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@DasIch: Låter precis som du säger som att en av stickorna är dålig, hoppas det löser sig snabbt imorgon. Vilken processor har du köpt?

Mvh

Fractal Design R6 - Gigabyte X399 Designare EX -Threadripper 1950X - 32GB DDR4 G.Skill Flare X 3200MHz - 3X Samsung 960 Evo 500GB - WD Black 4TB - Noctua NH-U12S TR4 edition - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 - Seasonic Focus Plus 850W Gold

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Aeig:

@DasIch: Låter precis som du säger som att en av stickorna är dålig, hoppas det löser sig snabbt imorgon. Vilken processor har du köpt?

Mvh

Det var inga problem att byta. Fick nya minnen och de funkade direkt.

Jag har en 8086K.