Permalänk
Medlem

Fakturera föreläsning

Jag har gästföreläst på en skola och ska få ut ersättning för detta. Min enskilda firma är sedan tidigare avslutad så fakturering måste lösas på annat vis. Alternativen är att företaget jag jobbar på löser detta åt mig och sedan betalar ut det som extra lön, eller så använder jag en av de faktureringstjänster som finns. Är det någon som vet om det finns ett annat, bättre alternativ?

Min far berättade att det för en tid sedan gick att få skatten sänkt på akademiska föreläsningar och liknande men jag hittar inte någon information om det. Är det någon som har erfarenhet?

Tack.

Permalänk
Medlem

Kan det gå under hobbyverksamhet om det är ett engångsgig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Din far tänkte nog på att momsen är 0 % på utbildning. Det är inte lägre skatt på hobby.

Varför betalar inte skolan ut det som lön?

Permalänk
Medlem

Är i Stockholm någon gång i månaden och hälsar på min särbo, där på tunnelbanorna gör ett företag som heter "frilans finans" reklam. Dom gör typ fakturorna åt dig osv eller något i den stilen, verkar smidigt. Värt att researcha det företaget kanske

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saeros:

Jag har gästföreläst på en skola och ska få ut ersättning för detta. Min enskilda firma är sedan tidigare avslutad så fakturering måste lösas på annat vis. Alternativen är att företaget jag jobbar på löser detta åt mig och sedan betalar ut det som extra lön, eller så använder jag en av de faktureringstjänster som finns. Är det någon som vet om det finns ett annat, bättre alternativ?

Min far berättade att det för en tid sedan gick att få skatten sänkt på akademiska föreläsningar och liknande men jag hittar inte någon information om det. Är det någon som har erfarenhet?

Tack.

Mjae det skulle väl vara att faktiskt ha ett bolag just för föreläsningar. Kan inte vara något negativt med det, ifall det blir fler gånger. Det tråkiga med att ta det som lön är den väldigt höga skatten. Bättre att använda det i företaget.

Skrivet av anon9908:

Din far tänkte nog på att momsen är 0 % på utbildning. Det är inte lägre skatt på hobby.

Varför betalar inte skolan ut det som lön?

För att han inte är anställd av skolan.

Permalänk
Medlem

Det finns ju många olika sätt att göra det på, ett sätt är att gå via ett speciellt företag, här finns några exempel: http://privatfaktura.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Mjae det skulle väl vara att faktiskt ha ett bolag just för föreläsningar. Kan inte vara något negativt med det, ifall det blir fler gånger. Det tråkiga med att ta det som lön är den väldigt höga skatten. Bättre att använda det i företaget.

Det är ju meckigt att ha företag - bokföring, deklaration etc.

Citat:

För att han inte är anställd av skolan.

Jo? Han utför ett uppdrag åt skolan, klassisk tjänsteinkomst även om det bara är en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon9908:

Det är ju meckigt att ha företag - bokföring, deklaration etc.

Jo? Han utför ett uppdrag åt skolan, klassisk tjänsteinkomst även om det bara är en gång.

Man bokför bara om man har något att bokföra. Maximalt nån minut i månaden i hans storlek, meckigt är det knappast.

Då är man anlitad, inte anställd. Kalla det konsultverksamhet om du vill, men anställd är han inte.

Permalänk
Medlem

Slutade med att skolan betalade ut lön. Bollade tredjepartslösningarna med dom men de godkände inte Frilans Finans, Cool Company, och liknande. Tack för alla svar.