Permalänk

Uppgradera grabbens dator

Tänkte uppgradera grabbens dator (min gamla).
Så här ser den ut idag

Moderkort - Intel Z77-DS3H
CPU - Intel core i5 3570k 3,40ghz
Grafik - GeForce GTX 670
Minne - DDR3 16gb

Datorn funkar ganska bra men är några år gammal och håller själv på att införskaffa mig en ny dator så tänkte lika bra att uppgradera denna lite också, det jag undrar är om nyare grafikkort passar typ gtx 1060 eller är moderkortet för gammalt?
Sen låter den jätte mycket tänkte byta ut fläktarna hur vet jag vilka som passar?
och införskaffa en ssd istället och passar dom eller nått man måste tänka på?
Och sen tänkte jag kanske ge mig på ett försök att klocka den (får plugga på lite först bara) är det värt det? och vad behöver jag tänka på då, om jag ska byta ut nått mer?

Grabben spelar WoW och tänkte börja lira lite fortnite, vad tror ni behöver den uppgraderas eller funkar den som den är ett tag till
(tycker det är roligt att pilla lite så lite uppgraderingar är alltid kul)

Permalänk
Medlem

Du har redan allt rätt. Nytt grafikkort, SSD och överklocka processorn.

SSD-storlek är minimum 250GB för att dagens spel är så stora. Vanligt att spel idag är över 50GB.

Om en dator låter jättemycket så se om någon fläkt är kass, sänk fläktarnas hastighet eller minska antalet fläktar. Dagens fläktar med 4pinskontakter är väldigt lätta att styra. Testa att sätta chassifläktar på 50% och se om temperaturen ökade nämnvärt. Leta efter där datorn låter mycket mindre med liten temperaturökning.

Jag hade i en dator en processorfläkt att när den gick över viss procent fläkthastighet (Inställning i BIOS) så började den låta betydligt mycket mer. Mixtra fram och leta om fläktarna i grabbens dator har liknande.