Först många tack för förslagen hitills på minnen till min nya dator.
Sedan som svar på frågan vilken dator jag har idag, skäms jag nästan för att berätta att det är en riktigt gammal häck som är över tio år gammal (Intel Centrino Core Duo 2,5 GHz). Behöver således en ny
Har nu lärt mig mer om minnen och bl.a noga läst minnestrådarna här på SweClocker. G.Skill verkar vara de som fått bra kritik, så jag räknar med att använda sådana.
Tillsvidare tittar jag alltså på en AMD 2700X och har då även funderat på moderkortet Asus ROG Crosshair VII Hero Wi-Fi. (Visserligen dyrt men har fått mycket bra omdömmen.)
Det rekommenders i minnestrådarna att man alltid ska "Kolla upp moderkortstillverkarens QVL lista på supporterade minnen och fråga även i forum innan ni köper minne till Ryzen om ni vill ha bästa resultat" - så då gör jag det
Har tittat i senaste ASUS QVL (Qualified Vendors List) från 2018-04-18 på minnen.
De högsta hastigheterna där är 3200 och 3466 MT/s och för G.Skill anges:
3200 - G.Skill Flare__X (16-16-16-36) F4-3200C16D-16GFX
3200 - G.Skill Flare__X (16-16-16-36) F4-3200C16D-16GFXR
3200 - G.Skill Trident_Z (14-14-14-34) F4-3200C14D-16GTZR (no X)
3200 - G.Skill Trident_Z (16-18-18-38) F4-3200C16D-16GTZR (no X)
3466 - G.Skill Sniper_X (16-16-16-36) F4-3466C16D-16GSXW
Jämför jag sedan med G.Skill's RAM Configurator för det moderkortet anges visserligen ett flertal minnen som de påstår skulle passa till det kortet med 3200/3466 MT/s och även högre hastigheter, men det är endast ett av dem som också ingår i ASUS QVL nämligen nr 3:
Dessa ska också vara av typen B-Die om jag förstått rätt. De här ovan är på 16GB, men finns även i ett 32GB utförande. De är rätt dyra så tills vidare tänkte jag börja med bara 16GB. Jag har ju plats på moderkortet för att senare utöka till 32GB, men läste då också någonstans (minns inte var hitta det nu i ASUS QVL*) att man inte bör blanda minnen från olika kit (inte ens från samma tillverkare och modell). Hur noga är det? Har någon gjort det och fått problem? Måste jag alltså för säkerhets skulle satsa på 32GB med en gång? (Kostar 6.600 kr så börjar då bli dyrt.)
* Do not combine DIMMs from multiple kits—even ones of the same make and model. Mixing and matching DIMMs can result in failure to boot.
Sedan är frågan om hur viktigt det är att man endast väljer minnen som finns med i moderkortets QVL, vilket rekomenderats - det var ju bara en typ enl ovan? Där saknas ju flera som G.Skill nu säger skulle passa, och aktuell ASUS QVL är ju sedan 2018-04-18, så det kanske har kommit fler minnen från G.Skill efter det (som skulle kunna passa)?
Kollar man hos Inet, Komplett eller Webhallen verkar även G.Skill Flare X for AMD 16GB 3200MHz (F4-3200C14D-16GFX) vara mycket populära. De har t.o.m latency CL14, men i ASUS QVL finns endast Flare X med CL 16 medtagna. Innebär det att det kan bli problem med CL 14, men att det funkar med CL16?
Man kan ju även köpa lite billigare G.Skill minnen, som saknar ett X på slutet i modellnumret, dvs sådan som inte är anpassade till AMD. Hur mycket spelar det roll? Kan man få dessa utan X att fungera lika bra som de med X?
Många frågor - och jag hoppas ni som kan har ork att hjälpa mig redan ut vilka minnen jag bör skaffa. Tack på förhand.