Permalänk
Medlem

Best (Non-Gaming) Performance CPU

Jag ska bygga mig en riktigt kraftfull arbetsdator, en sk workstation, men har insett att jag måste lära mig en massa om de olika komponenterna först och tänkte börja med cpu’n.

I en artikel i Tom's Hardware https://www.tomshardware.com/reviews/best-performance-cpus,56... sedan i somras såg jag att den CPU för non-gaming som får flest poäng (4,5 av 5) är AMD Ryzen 2700X.

Men i en kommentar står följande:

”IMO they looked over the sweetest of all - the 2600X. With all the fuss about ipc vs threads, then the 2600X is the best balance. Yes it has inter ccx latency, but only 2 of it's 6 cores are affected, as opposed to 4 on amd 8 cores. The X option just seems so cool. It has taken til this revision of zen to bring out the power of ~1000 sensors spread around zen, and using them to use to dynamically squeeze the best from your cpu in your ecosystem. It makes Zen blossom, and only zen+, X models have the full kit to do it - xfr2 & PB2.”

Jag begriper inte riktigt vad som står i den kommentaren, mer än det verkar som om 2600X på något sätt skulle vara bättre än 2700X.

Vilken CPU ska jag köpa och varför - om nu inte priset har så stor betydelse för mig utan det viktigaste i slutändan är en riktigt kraftfull men också tyst dator.

Permalänk
Medlem

Då måste man fråga, vad är det du ska göra på datorn?
Och vad är din budget för moderkort+cpu+ram?

Permalänk
Medlem

@Phiplex: Han säger inte att 2600X är bättre än 2700X, utan att den är nästan lika bra men för lägre pris.
Tror du får speca för oss vad du ska göra på burken för att vi ska kunna reka dig något. Ryzen sackar efter i enkeltrådad prestanda medan den briljerar i flertrådad. Detta kan dock ändras totalt med 9900K från Intel, så beskriv ditt use case så kan nog folk snickra ihop nåt grymt åt dig.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn för en blandning mellan
• kodning (mest C, C#, Python)
• flertal virtuella maskiner i Virtualbox (Linux, Mac, [Windows])
• krosskompilering (i någon virtuell maskin)
• office-paketet
• bildbehandling (foto, video)
• TV/video-tittande (flera samtidiga strömmar)
• ritningarsarbete (AutoCAD)
• surf med oftast många flikar
• samt även ett flertal X-Windows/SSH-sessioner mot andra maskiner t.ex Raspberry PI (fn 6 st)

Datorn skall ha ett flertal skärmar - 3 eller kanske tom 6 st. Dessa har jag redan.

Har inte satt någon övre budgetgräns ännu, men för att ha något att utgå från så säg 20k SEK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Fundera på om en högt klockad Intelprocessor med 6 kärnor (t.ex. en i7-8700K) inte är ett bättre val för just dig. AutoCAD t.ex. är inte särskilt bra på att utnyttja många kärnor.

Ryzen är egentligen bara bättre än Intel just nu om man har specifika applikationer som kan dra nytta av många kärnor.

Med det sagt - fundera på vad det är som du gör just nu som där du får vänta på datorn för att den känns för seg och optimera utifrån det. Det kan vara så att AutoCAD-prestandan på Ryzen är good enough för vad du ska göra, och att Ryzen ändå är det bättre valet för att flaskhalsen i ditt arbetsflöde just nu skulle lösa sig med fler kärnor.

Alltså, försök svara på frågan: Vad är din nuvarande dator långsam på? Och kolla på benchmarks där.

Permalänk
Medlem

På min nuvarande dator kan jag inte göra mycket innan den går i 100%. Det är oftast ingen enskild applikation jag kan identifiera som går långsamt. Möjligen skulle jag peka ut Chrome med många flikar som oftast har över 20 processer igång då jag installerat ett antal extension som jag vill ha. Maskinen som helhet har normalt också en bra bit över 200 processer igång då jag nästan alltid även har många små trevliga utilities igång.

Så hur ska jag tänka? Jag har nog få program som är särskilt multitrådade, men jag har istället rätt många program igång samtidigt. Vad är då viktigast (förutom mycket minne kanske)? Är det en processor med många kärnor eller en processor med färre kärnor men med högre basfrekvens - eller både och jag ska skaffa?

Alltså - många av de program/användningsområden jag skrev om ovan kan vara igång samtidigt.

(Struntar just nu i priset utan tänker mest på prestanda.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du köra många virtuella maskiner hade jag tagit Ryzen alla dagar i veckan. Otroligt skönt att ha obscent många trådar och mycket RAM att tillgå då. Kommer aldrig vara bäst i 1 enskild applikation(utom viss rendering osv) men kommer prestera grymt när du har många halvkrävande grejer igång samtidigt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

@crumpets Gissa att du då även tycker jag ska skaffa en 2700X istf 2600X, eller? (Om vi nu antar att jag har råd.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

@crumpets Gissa att du då även tycker jag ska skaffa en 2700X istf 2600X, eller? (Om vi nu antar att jag har råd.)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja solklart.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd

Du skall givetvis ha en Ryzen Threadripper 2950X. Bara att hosta upp kosingen, sörru.

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Hmm ... drygt 10k alltså bara för cpu'n. Antar att du inte var helt seriös, för det är ju över hälften av min tänkta totala budget? Men lite allvarligt - skulle det finnas något verkligt skäl till ditt förslag baserat på de användningsområden jag beskrivit?

Permalänk
Inaktiv

20 000kr är en extrem låg budget för en workstation, nu kan man ha olika definitioner av vad en workstation är.

Problemet är att man får göra avkall på saker för att få ner den totala summan, väljer man en dyrare cpu så bör man gå upp i prisklass på övriga komponenter. En 2600X för ca 1600kr så handlar det om att bygga ett riktigt budgetsystem som klarar av ens behov, utvecklingen går snabbt framåt och man kan avvakta.

Inte för att svära i kyrkan men det går att jobba med en dator med endast 16GB ram idag, man får vara otroligt restriktiv och minimera rammängden för varje sak. Har man ssd så blir swapen inte så slö.

Går man upp till 9900k när den nu kommer, ja då hamnar man i en helt annan prisklass och då får man skaffa mer ram, dyrare ssd etc.

2700x vs 8700k så är jag inte uppdaterad i aktuell prisstatus just nu. De är ungefär likvärdiga.

Permalänk
Medlem

Kompilering brukar vara väldigt flertrådat och dra nytta av det. Även att ha flera virtuella maskiner kan börja käka mycket cpu. Och definitivt minne.

Från vad du skrivit tycker jag en av amd’s eller intels entusiastplattformar är vettigast. Tycker dock amd’s är oerhört mer prisvärd. Bästa avvägningen skulle nog vara 1920x med 24 trådar som även ska vara extremt prisdumpad nu. Sedan kommer det ju gå att byta till betydligt snabbare processorer där senare på plattformen om det skulle behövas.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Går ju att få in en TR i en 20k budget. Frågan är om det är vad du behöver. 12 kärnor 24 trådar kommer man dock ganska långt med...

EDIT: FYI, Såg att lådan är för liten. Men det är upp till dig vilken låda som passar bästa :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

20 000kr är en extrem låg budget för en workstation, nu kan man ha olika definitioner av vad en workstation är.

Det är troligen jag som använder fel begrepp. Det jag menar är att datorn inte ska vara till för spel (dvs non-gaming) utan ”bara” vara en arbetsdator med de användningsområden jag skrev om ovan. Översatte nog arbetsdator fel till workstation. Finns det något annat begrepp som bättre beskriver en sådan dator jag vill ha?

Skulle vara intressant att höra vad du lägger i begreppet workstation - och speciellt om det är en sådan du tror jag behöver till mina arbetsuppgifter och vilken budget jag då måste räkna med.

Jag hade hoppats att 8 kärnor och 16 trådar skulle räcka. Tror du jag behöver så många som 12 kärnor och 24 trådar?

@Perkka och @Implor och @r3mpuh verkar tycka att jag behöver så många. Själv är jag både osäker och tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fundera på om en högt klockad Intelprocessor med 6 kärnor (t.ex. en i7-8700K) inte är ett bättre val för just dig. AutoCAD t.ex. är inte särskilt bra på att utnyttja många kärnor.

Ryzen är egentligen bara bättre än Intel just nu om man har specifika applikationer som kan dra nytta av många kärnor.

Med det sagt - fundera på vad det är som du gör just nu som där du får vänta på datorn för att den känns för seg och optimera utifrån det. Det kan vara så att AutoCAD-prestandan på Ryzen är good enough för vad du ska göra, och att Ryzen ändå är det bättre valet för att flaskhalsen i ditt arbetsflöde just nu skulle lösa sig med fler kärnor.

Alltså, försök svara på frågan: Vad är din nuvarande dator långsam på? Och kolla på benchmarks där.

Jag förstår inte argumentet riktigt angående AutoCAD och 8700k. Just Autocad var uppenbarligen en liten del av den totala användningen och varför valet då ensidigt ska baserad på just prestandan i det programmet är inte logiskt. De Autocaduppgifter jag hållit på med fungerar alldeles utmärkt på gamla Xeon-processorer t.ex, och lär knappast utgöra några problem för några Ryzen-cpu.

För den Workstation som personen söker skulle kunna vara Threadripper, varför t.ex. inte någon av de prissänkta modellerna i första generation?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag förstår inte argumentet riktigt angående AutoCAD och 8700k. Just Autocad var uppenbarligen en liten del av den totala användningen och varför valet då ensidigt ska baserad på just prestandan i det programmet är inte logiskt. De Autocaduppgifter jag hållit på med fungerar alldeles utmärkt på gamla Xeon-processorer t.ex, och lär knappast utgöra några problem för några Ryzen-cpu.

Jag resonerade som att det han gör inte verkar vara särskilt cpu-krävande på någon front. Jag föreslår inte att 8700K nödvändigtvis är rätt val för honom, utan bara att det skulle kunna vara rätt val beroende på vad han kör. Det beror som sagt på vad det är som är mest krävande och optimera utifrån den utgångspunkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Jag hade hoppats att 8 kärnor och 16 trådar skulle räcka.
Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer nog att räcka bra det. Mängden ram-minne har ju också betydelse.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Hjälpsam

@Phiplex:

Här lade jag in moderkort, cpu och minne för 12900.
Kingston DDR4 2400MHz 64GB ECC KIT, 8299 kr
AMD Ryzen 7 2700X Processor, 3289 kr
ASUS PRIME B450-PLUS, Socket-AM4, 1305 kr

Mycket minne kostar mycket, valde också ECC-minne, eftersom den skall användas som Workstation, moderkortet stödjer ECC.

7000 kr kvar till låda nätagg, hårddisk, ssd och grafikkort, bär räcka och bli över.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Det kommer nog att räcka bra det. Mängden ram-minne har ju också betydelse.

Bra att du tar upp detta med mängden minne. Ursprungligen hade jag tänkt att nöja mig med 16 GB (2x8), men vill gärna höra med alla Sweclockers som kan detta mycket bättre än jag.

Bör jag gå upp till 32 GB eller t.o.m. till 64 GB? Kommer jag märka någon skillnad?

Spelar det i så fall dessutom någon roll (i 32 GB fallet) ur prestandasynpunkt om jag väljer 4x8 GB eller 2x16 GB?
(Förutom förstås att jag med 4x8 GB inte kan få plats med mer minne i en framtid om jag skulle behöva det.)

Har även börjat läsa på om olika minnen.
Hittade först Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 som jag trodde skulle kunna passa.

Men läste sedan andra som tyckte att
- G.Skill Ripjaws V Black DDR4 PC28800/3600MHz CL16 2x8GB eller
- G.Skill Flare X CL14 @ 3400Mhz
skulle vara bättre. Vad sägs om dessa?

Och vilka egenskaper på minnen bör man titta efter för att kunna avgöra vilka som passar/är bäst?

Permalänk
Medlem

@Phiplex:
G.Skill med b-die är bra för Ryzen. Dem du nämner är bra. Även dessa:
https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Best DDR4 Ram Kits for AMD Ryzen 5 and 7 Processors – 3200MHz + Memory Speeds:
https://turbofuture.com/computers/best-RAM-AMD-Ryzen-5-7-CPU

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Hjälpsam

@Phiplex: till en arbetsstation tycker jag att du skall skaffa ECC minne, inte lika snabba men betydligt pålitligare.
Du kan starta med ett kit på 32 GB om 64 känns för mycket, se bara till att det inte är registrerade eller buffrade.

https://www.komplett.se/product/917762/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Kanske kan börja med och säga vad du har för dator idag?

Och ni som föreslår ECC-minnen o.d., vad är det i hans arbetsområden som kräver detta? Har ingen koll, därför jag frågar

Permalänk
Medlem

Best (Non-Gaming) Performance CPU - nu snackar vi minnen, QVL mm!!

Först många tack för förslagen hitills på minnen till min nya dator.
Sedan som svar på frågan vilken dator jag har idag, skäms jag nästan för att berätta att det är en riktigt gammal häck som är över tio år gammal (Intel Centrino Core Duo 2,5 GHz). Behöver således en ny

Har nu lärt mig mer om minnen och bl.a noga läst minnestrådarna här på SweClocker. G.Skill verkar vara de som fått bra kritik, så jag räknar med att använda sådana.

Tillsvidare tittar jag alltså på en AMD 2700X och har då även funderat på moderkortet Asus ROG Crosshair VII Hero Wi-Fi. (Visserligen dyrt men har fått mycket bra omdömmen.)

Det rekommenders i minnestrådarna att man alltid ska "Kolla upp moderkortstillverkarens QVL lista på supporterade minnen och fråga även i forum innan ni köper minne till Ryzen om ni vill ha bästa resultat" - så då gör jag det

Har tittat i senaste ASUS QVL (Qualified Vendors List) från 2018-04-18 på minnen.
De högsta hastigheterna där är 3200 och 3466 MT/s och för G.Skill anges:

  1. 3200 - G.Skill Flare__X (16-16-16-36) F4-3200C16D-16GFX

  2. 3200 - G.Skill Flare__X (16-16-16-36) F4-3200C16D-16GFXR

  3. 3200 - G.Skill Trident_Z (14-14-14-34) F4-3200C14D-16GTZR (no X)

  4. 3200 - G.Skill Trident_Z (16-18-18-38) F4-3200C16D-16GTZR (no X)

  5. 3466 - G.Skill Sniper_X (16-16-16-36) F4-3466C16D-16GSXW

Jämför jag sedan med G.Skill's RAM Configurator för det moderkortet anges visserligen ett flertal minnen som de påstår skulle passa till det kortet med 3200/3466 MT/s och även högre hastigheter, men det är endast ett av dem som också ingår i ASUS QVL nämligen nr 3:

  • 3200 - G.Skill Trident Z RGB for AMD (14-14-14-34) F4-3200C14D-16GTZRX - vilket ger en latency på 8,8 ns

Dessa ska också vara av typen B-Die om jag förstått rätt. De här ovan är på 16GB, men finns även i ett 32GB utförande. De är rätt dyra så tills vidare tänkte jag börja med bara 16GB. Jag har ju plats på moderkortet för att senare utöka till 32GB, men läste då också någonstans (minns inte var hitta det nu i ASUS QVL*) att man inte bör blanda minnen från olika kit (inte ens från samma tillverkare och modell). Hur noga är det? Har någon gjort det och fått problem? Måste jag alltså för säkerhets skulle satsa på 32GB med en gång? (Kostar 6.600 kr så börjar då bli dyrt.)

* Do not combine DIMMs from multiple kits—even ones of the same make and model. Mixing and matching DIMMs can result in failure to boot.

Sedan är frågan om hur viktigt det är att man endast väljer minnen som finns med i moderkortets QVL, vilket rekomenderats - det var ju bara en typ enl ovan? Där saknas ju flera som G.Skill nu säger skulle passa, och aktuell ASUS QVL är ju sedan 2018-04-18, så det kanske har kommit fler minnen från G.Skill efter det (som skulle kunna passa)?

Kollar man hos Inet, Komplett eller Webhallen verkar även G.Skill Flare X for AMD 16GB 3200MHz (F4-3200C14D-16GFX) vara mycket populära. De har t.o.m latency CL14, men i ASUS QVL finns endast Flare X med CL 16 medtagna. Innebär det att det kan bli problem med CL 14, men att det funkar med CL16?

Man kan ju även köpa lite billigare G.Skill minnen, som saknar ett X på slutet i modellnumret, dvs sådan som inte är anpassade till AMD. Hur mycket spelar det roll? Kan man få dessa utan X att fungera lika bra som de med X?

Många frågor - och jag hoppas ni som kan har ork att hjälpa mig redan ut vilka minnen jag bör skaffa. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag sett på moderkort först vad de kan erbjuda. Två eller helst tre NVME pci-e borde vara ett krav. Då du inte skall spela behöver antall lanes inte spela någon roll om grafikkortet kör i 8x heller. Således behöver du absolut inte Threadripper, eller en HEDT station alls.
2700x, Asus Crosshair VII moderkort, 4X8GB Gskill 3200 CL 14 och Noctua AM4 kylaren hade varit min bas i alla fall. 2 st 512GB Samsung EVO 970 i raid 0 på moderkortet, samt 1TB lagringsdisk i form av en vanlig SSD. Med chassi och strömagg så kommer du undan under 20,000 utan att ha letat erbjudanden, och du får en workstation som kickar ass. Problemet "kan" bli om du skall ha 6 skärmar. Till det bör du nog ha minst två skärmkort och de kostar rätt bra med deg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Problemet "kan" bli om du skall ha 6 skärmar. Till det bör du nog ha minst två skärmkort och de kostar rätt bra med deg.

@marcusOCZ Tack för mycket intressant förslag på komponenter till min nya dator. Håller på att kolla dessa nu och priser!

Hade själv också först tänkt skaffa Noctua NH-D15 SE-AM4 kylare, men tror jag ska välja Be Quiet Dark Rock PRO 4 istället, dels för att den sägs vara något lite tystare och dels för att den verkar ha bättre plats för minnena. Cirka en hundralapp dyrare bara.

Beträffande skärmar och grafikkort har jag letat rätt mycket efter kort som klarar flera skärmar och dessutom är tyst (helt fläktlös helst).

Det jag har hittat som uppfyller de kraven är ZOTAC ZT-71115-20L GeForce GT 730 4 GB Graphics Card.
Det är väl rätt gammalt, men eftersom jag inte ska spela lär det väl inte "spela" någon roll.
Det klarar tre skärmar, VGA, DVI och HDMI. Det är ok för mina skärmar är Samsung SyncMaster 245B (1920x1200) vilka har VGA och DVI och som jag gillar och tänker behålla. Med en HDMI -> DVI konverter (som jag redan använder) funkar det fint.

Så två kort behöver jag om jag går upp till 6 skärmar. (Jag använder 3 st just nu - och har en till stående i reserv.) Kortet är dock inte helt lätt att hitta någon som har - men jag har hittat det hos ProShop för 1131 kr och ComputerSalg för nästan lika mycket.

Det står dock att det grafikkortet kräver "två slot", men jag förstår inte om det får plats 2 sådan kort på Asus ROG Crosshair VII Hero Wi-Fi. Jag tycker det se så ut, men är inte säker. Vad tror du? (ASUS kortet klarar i alla fall två NVMe M.2, som du tyckte man skulle kräva.)

Vad tror du om detta grafikkort? Och vet om är någon av dessa leverantörer är ok att handla från?

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/272309-ASUS-GT-710-1GB-7...

Har väl liknande specs som det du linkade till under halva priset. Ska gå utmärkt att ha två sådana på moderkortet.

https://www.youtube.com/watch?v=QMfb_kmGLh0&t=680s

Där har du förövrigt en test/guide till två NVME i raid på det moderkortet.

Min lista hade varit denna. Byt ut mot WiFi-kortet om du absolut behöver det.
I tillägg till platsen med minnet under kylaren som du sade. Du har absolut en poäng där.

https://imgur.com/S9uAlRk

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tror inte GT 710 klarar 3 skärmar även om det har 3 skärmkontakter.

Tycker raid är onödigt. En enda Samsung 970 duger, plus HD för lagring.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

en fråga, varför inte bara hyra en vps eller dedikerad server från random serverhall och slippa den där elkostnaden och kanske pröjsa 300-700kr i månaden istället för att hosta upp 20-50tkr på en gång. med en vps kan du också börja billigt (100-200kr) i månaden och sedan steppa upp när du behöver mer resurser utan att behöva bli av med din data... du kan då göra så att renderingar eller andra saker sker på serverns cpu eller dela det mellan din dator och servern och på så sätt minimera arbetstiden.

edit: finns även VPS där man betalar i timman, vissa är jätte billiga med typ 64gig ram och 64 kärnor för typ 10 kr i timmen... (citera mig inte på dessa specs men det finns billigare sätt att arbeta och effektivisera sitt arbete än att köpa en helt egen workstation)

edit2: många datacenter nu har NVMe i raid ifall du behöver det tillsammans med 10gbit internt nätverk samt 1gbit utåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Tror inte GT 710 klarar 3 skärmar även om det har 3 skärmkontakter.

Tycker raid är onödigt. En enda Samsung 970 duger, plus HD för lagring.

Convenient for Multitask Processing, GT710-SL-1GD5 is a compact graphics card with three outputs (HDMI, DVI and D-Sub) that can support up to three displays at the same time for convenient multitasking.

Var det jag gick efter plus det faktum att den har tre utgångar. Men om du har erfarenhet att det INTE fungerar så tror jag på det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz