Suck en tråd om kloning till

Permalänk

Suck en tråd om kloning till

Ja, jag vet att det finns många trådar om detta ämne, och jag har läst många av dom. Men det finns oftast olika förutsättningar, så detta är mina frågor. Är väldigt osäker på detta, men vill prova med er hjälp. Har beställt en Samsung EVO. Klona hela disken med Windows 10Pro. Stationär dator.

Har min C: på sata0 ska jag sätta min SSD på den innan jag börjar klona ?
Och ha då SSD sata0 och HDD sata1 inkopplade under kloningen ?

Har 2 diskar till, dom pluggar jag av innan ?

AHCI när aktiverar jag denna ?

När jag får hem min SSD är det något jag skall göra med den innan kloningen ?

Om detta skulle "skita sig" har jag min Windows på digital licens kopplat till mitt Microsoft konto.
Så då kan jag göra en ny ren installation av Windows på SSD ?

Edit: såg nu att min CD/DVD enhet fått port0 och min C: port1, inte riktigt rätt. Skall jag ändra sen i bios eller vad är bäst ?

Med vänlig hälsning Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Ja, jag vet att det finns många trådar om detta ämne, och jag har läst många av dom. Men det finns oftast olika förutsättningar, så detta är mina frågor. Är väldigt osäker på detta, men vill prova med er hjälp. Har beställt en Samsung EVO. Klona hela disken med Windows 10Pro. Stationär dator.

Har min C: på sata0 ska jag sätta min SSD på den innan jag börjar klona ?
Och ha då SSD sata0 och HDD sata1 inkopplade under kloningen ?

Har 2 diskar till, dom pluggar jag av innan ?

AHCI när aktiverar jag denna ?

När jag får hem min SSD är det något jag skall göra med den innan kloningen ?

Om detta skulle "skita sig" har jag min Windows på digital licens kopplat till mitt Microsoft konto.
Så då kan jag göra en ny ren installation av Windows på SSD ?

Edit: såg nu att min CD/DVD enhet fått port0 och min C: port1, inte riktigt rätt. Skall jag ändra sen i bios eller vad är bäst ?

Med vänlig hälsning Anders

Spelar ingen större roll var diskarna sitter (vad jag vet) utan koppla bara in den nya SSD i ledig port och klona med Samsungs eget verktyg.
Plugga gärna av de diskar som inte är involverade i kloningen.

Ja du kan gör a en ren installation på din nya SSD, aktiveringen sköts automatiskt eftersom den digitala licensen är kopplad till moderkortet.

AHCI bör vara aktiverat innan du klonar, det bör även fungera med den gamla disken innan du klonar.

Till sist vill jag dock påpeka att kloning anser jag inte man skall göra om man kan ny installera, finns alltid en liten risk att man får problem.
Bästa är att göra backup på de saker man vill spara och sedan göra en fräsch installation på den nya disken.

Permalänk

Ja, det är nog bäst med en ren Windows. Men mycket jobb också. Sen är det även Outlook 2010 som försvinner och alla program. Nej, det blir nog kloning. Tack för tipsen. Fler som har bra tips ?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Spelar ingen större roll var diskarna sitter (vad jag vet) utan koppla bara in den nya SSD i ledig port och klona med Samsungs eget verktyg.
Plugga gärna av de diskar som inte är involverade i kloningen.

Ja du kan gör a en ren installation på din nya SSD, aktiveringen sköts automatiskt eftersom den digitala licensen är kopplad till moderkortet.

AHCI bör vara aktiverat innan du klonar, det bör även fungera med den gamla disken innan du klonar.

Till sist vill jag dock påpeka att kloning anser jag inte man skall göra om man kan ny installera, finns alltid en liten risk att man får problem.
Bästa är att göra backup på de saker man vill spara och sedan göra en fräsch installation på den nya disken.

Eftersom jag har Windows licens via Microsoft, måste jag ändå ladda ner det till ett usb ? Och gå den vägen ? Känner inte datorn igen att jag har licensen redan o köra Windows direkt i datorn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Eftersom jag har Windows licens via Microsoft, måste jag ändå ladda ner det till ett usb ? Och gå den vägen ? Känner inte datorn igen att jag har licensen redan o köra Windows direkt i datorn ?

Hur skall du installera windows om du inte laddar ner det på en USB sticka?

Väljer du att klona så behöver du inte ladda ner något, då är windows redan aktiverat.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Hur skall du installera windows om du inte laddar ner det på en USB sticka?

Väljer du att klona så behöver du inte ladda ner något, då är windows redan aktiverat.

Ja, en dum fråga Tack ändå

Permalänk
Avstängd

Precis som de redan nämnts...
AHCI bör alltid vara aktiverat.
De är bara att plugga in disken i en ledig SATA-port. Kom bara ihåg att ta ur den gamla disken när kloningen är klar.
Man behöver inte plugga ur andra diskar innan man klonar. Vet man vad disken heter och hur stor den är så är de inget problem alls att välja rätt disk när man väl klonar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.