Permalänk
Medlem

Köpa ny OLED tv, LG eller Philips?

Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan vilken tv man ska ha. Oled är jag säker på nu då jag idag har en 65" Samsung UHD tv som då får förpassas till övervåningen.

Min plan är att köpa ny tv under black Friday.

Min fundering just nu är, ska man köra på LG B7 eller Philips 873? Har läst mängder med jämförelser och det verkar som dom är bra på olika grejer helt enkelt. Så det blir väldigt svårt att välja tycker jag. Men det verkar även som LG fasar ut B7an? Så den kanske inte ens finns kvar till black friday?

Så kanske å andra sidan Philipsen sänks lite? Vad har ni för idéer och tankar?

Permalänk
Inaktiv

I dagens klimat skulle jag köpa en Philips 55POS9002 för 12 990. Panelen är densamma?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55POS9002/philip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

I dagens klimat skulle jag köpa en Philips 55POS9002 för 12 990. Panelen är densamma?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55POS9002/philip...

65" är det minsta jag kan tänka mig. Men för att dubbelkolla POS9002 är samma som 873 som den heter på många ställen? Tänker dom kanske sänker den lite under BF.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Philips POS9002 har inte stöd för Dolby Vision, högre input lag för spel (40ms mot 20ms på LG:n) och två gimpade HDMI-portar (bara problem om du har mer än två externa 4K/HDR-källor). På papperet är den enda fördelen jag kan se Ambilight, om det är något man vill använda sig av. Den interna mjukvaran och bildbearbetningen kan vara något bättre även om jag inte skulle tippa på det, annars för mig personligen så var de två första punkterna tillräckligt viktiga för att skaffa en LG.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av K-D][Aramis:

65" är det minsta jag kan tänka mig. Men för att dubbelkolla POS9002 är samma som 873 som den heter på många ställen? Tänker dom kanske sänker den lite under BF.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, har dålig koll på 65”.

Önskar dig lycka till. Tror inte de sänker senaste versionen under BF med så mycket.

Om jag hittar något så kommer jag meddela dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Sorry, har dålig koll på 65”.

Önskar dig lycka till. Tror inte de sänker senaste versionen under BF med så mycket.

Om jag hittar något så kommer jag meddela dig.

Det uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Philips POS9002 har inte stöd för Dolby Vision, högre input lag för spel (40ms mot 20ms på LG:n) och två gimpade HDMI-portar (bara problem om du har mer än två externa 4K/HDR-källor). På papperet är den enda fördelen jag kan se Ambilight, om det är något man vill använda sig av. Den interna mjukvaran och bildbearbetningen kan vara något bättre även om jag personligen inte skulle tippa på det, annars för mig personligen så var de två första punkterna tillräckligt viktiga för mig för att skaffa en LG.

Du har inte ork att snabbt förklara det med dolby vision? Just nu kör jag som sagt en uhd Samsung 6-serie samt Samsung Soundbar HW-MS660XE ansluten via optisk kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Du har inte ork att snabbt förklara det med dolby vision? Just nu kör jag som sagt en uhd Samsung 6-serie samt Samsung Soundbar HW-MS660XE ansluten via optisk kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en standard för HDR med dynamisk metadata som är mer utbredd än HDR10+.

Jag skulle satsa på LG:n också pga just det. Men det är ganska små skillnader mellan olika OLED, jag tror du kommer vara supernöjd oavsett vilken du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Sorry, har dålig koll på 65”.

Önskar dig lycka till. Tror inte de sänker senaste versionen under BF med så mycket.

Om jag hittar något så kommer jag meddela dig.

Du får gärna meddela mig också då jag är ute efter en 65” Oled och sitter i precis samma båt, just nu verkar det vara Philips eller LG jag vill köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Philips POS9002 har inte stöd för Dolby Vision, högre input lag för spel (40ms mot 20ms på LG:n) och två gimpade HDMI-portar (bara problem om du har mer än två externa 4K/HDR-källor). På papperet är den enda fördelen jag kan se Ambilight, om det är något man vill använda sig av. Den interna mjukvaran och bildbearbetningen kan vara något bättre även om jag personligen inte skulle tippa på det, annars för mig personligen så var de två första punkterna tillräckligt viktiga för mig för att skaffa en LG.

Problemet jag ser just nu med LG B7 är ju att dom verkar fasa ut dom. Finns inte i lager på många ställen och årets modell kostar ca 35.000kr. Rätt stor skillnad mot dom 19.900kr man får B7an för just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Jag har en 65" LG B7 och kan säga att jag är otroligt nöjd. Lika stort leende varje gång något HDR content startas.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Specias:

Du får gärna meddela mig också då jag är ute efter en 65” Oled och sitter i precis samma båt, just nu verkar det vara Philips eller LG jag vill köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, will do.

Just nu så är Philips 55” svårslagen på 12 990kr, såvida ni inte spelar TV-spel.

Men som allt annat så kommer priserna gå upp.

Men OK, ska hålla koll på OLED på 65”.

Ni vet hur man lägger notifikationer på prisjakt?

Så klart ni vet eftersom det är första steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Yes, will do.

Just nu så är Philips 55” svårslagen på 12 990kr, såvida ni inte spelar TV-spel.

Men som allt annat så kommer priserna gå upp.

Men OK, ska hålla koll på OLED på 65”.

Ni vet hur man lägger notifikationer på prisjakt?

Så klart ni vet eftersom det är första steget.

Tack jo jag har båda 65:orna under bevakning. Men tänker mig att det är dumt o handla innan BF samt så känns det som sagt verkligen som att B7an är påväg bort och då står man där med endast Philipsen som alternativ om man inte vill lägga en bra bit över 30k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som allmänt svar.

Jag tror inte att priset på 65":arna kommer sjunka mycket mer. Ungefär 20k för en TV av den kalibern LG:s B7/C7 är enligt mig ett fantastiskt köp om man kan tänka sig att lägga ut så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Philips POS9002 har inte stöd för Dolby Vision, högre input lag för spel (40ms mot 20ms på LG:n) och två gimpade HDMI-portar (bara problem om du har mer än två externa 4K/HDR-källor). På papperet är den enda fördelen jag kan se Ambilight, om det är något man vill använda sig av. Den interna mjukvaran och bildbearbetningen kan vara något bättre även om jag personligen inte skulle tippa på det, annars för mig personligen så var de två första punkterna tillräckligt viktiga för mig för att skaffa en LG.

Funderar även på hur mkt man märker av dom extra 20ms vid spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Du har inte ork att snabbt förklara det med dolby vision? Just nu kör jag som sagt en uhd Samsung 6-serie samt Samsung Soundbar HW-MS660XE ansluten via optisk kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns flera olika HDR-format. HDR10 är det mest basic, generiska formatet som finns. Dolby Vision (DV) är ett snäppet bättre format som har högre bitdjup (12 istället för 10 bitar) vilket ger fler ljusnivåer/mjukare gradienter/mindre banding, samt dynamisk metadata vilket innebär att bilden kan anpassas efter vad TV:n är kapabel till när det gäller ljusstyrka. Detta kräver en specifik DV-krets på TV:n vilket Philipsen alltså inte har. Formatet är väldigt utbrett på Hollywood-sidan och i princip allt HDR-material på Netflix och iTunes är i Dolby Vision. Saknas stöd för DV faller man tillbaka till den simplare HDR10-standarden.

Jag har ingen koll på vad det betyder för Philipsen specifikt, det kanske inte spelar någon större roll, men på LG:n är det märkbart mindre banding och artifakter och bättre detaljer i mörka partier med DV, och utan ter sig bilden ibland för mörk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Finns flera olika HDR-format. HDR10 är det mest basic, generiska formatet som finns. Dolby Vision (DV) är ett snäppet bättre format som har högre bitdjup (12 istället för 10 bitar) vilket ger fler ljusnivåer/mjukare gradienter/mindre banding, samt dynamisk metadata vilket innebär att bilden kan anpassas efter vad TV:n är kapabel till när det gäller ljusstyrka. Detta kräver en specifik DV-krets på TV:n vilket Philipsen alltså inte har. Formatet är väldigt utbrett på Hollywood-sidan och i princip allt HDR-material på Netflix och iTunes är i Dolby Vision. Saknas stöd för DV faller man tillbaka till den simplare HDR10-standarden.

Jag har ingen koll på vad det betyder för Philipsen specifikt, det kanske inte spelar någon större roll, men på LG:n är det märkbart mindre banding och artifakter och bättre detaljer i mörka partier med DV, och utan ter sig bilden ibland för mörk.

Det där låter ju som att det i varje fall för min del gör så att LG leder loppet just nu.

Min förhoppning är att det i de bästa av världarna går att få tag på en 65 Oled under black friday för 18K

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Finns flera olika HDR-format. HDR10 är det mest basic, generiska formatet som finns. Dolby Vision (DV) är ett snäppet bättre format som har högre bitdjup (12 istället för 10 bitar) vilket ger fler ljusnivåer/mjukare gradienter/mindre banding, samt dynamisk metadata vilket innebär att bilden kan anpassas efter vad TV:n är kapabel till när det gäller ljusstyrka. Detta kräver en specifik DV-krets på TV:n vilket Philipsen alltså inte har. Formatet är väldigt utbrett på Hollywood-sidan och i princip allt HDR-material på Netflix och iTunes är i Dolby Vision. Saknas stöd för DV faller man tillbaka till den simplare HDR10-standarden.

Jag har ingen koll på vad det betyder för Philipsen specifikt, det kanske inte spelar någon större roll, men på LG:n är det märkbart mindre banding och artifakter och bättre detaljer i mörka partier med DV, och utan ter sig bilden ibland för mörk.

Skillnaden är att Dolby Vision stöder dynamisk metadata scen för scen (därför "ljusnivån" är bättre och stämmer i skiften mellan mörka och ljusa scener) medan HDR10 kör statisk metadata för hela uppspelningsmaterialet. Philips stöder HDR10+ som likt DV stöder dynamisk metadata. DV är dock mycket mer utbrett som du säger.

Vill inte käfta emot utan komplettera det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det där låter ju som att det i varje fall för min del gör så att LG leder loppet just nu.

Min förhoppning är att det i de bästa av världarna går att få tag på en 65 Oled under black friday för 18K

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lutar mycket mer åt LG också. Men i dagsläget känns det som sagt som den inte ens kommer finnas under BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag lutar mycket mer åt LG också. Men i dagsläget känns det som sagt som den inte ens kommer finnas under BF.

B8 eller C8 lär ju komma ner till 20k under BF. Så har det varit tidigare år. Vänta till BF och köp en LG 8 serie istället.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Skillnaden är att Dolby Vision stöder dynamisk metadata scen för scen (därför "ljusnivån" är bättre och stämmer i skiften mellan mörka och ljusa scener) medan HDR10 kör statisk metadata för hela uppspelningsmaterialet. Philips stöder HDR10+ som likt DV stöder dynamisk metadata. DV är dock mycket mer utbrett som du säger.

Vill inte käfta emot utan komplettera det du skrev.

Osäker, men verkar som om 873 har stöd HDR10+ men POS9002 har det inte. Amazons egna serier på deras Prime-tjänst är väl det enda som finns tillgängligt i HDR10+ just nu. Vi får se om det lyckas breda ut sig mycket mer i framtiden, kan vara svårt at få något fotfäste så här sent i matchen. HDR10+ är också fortfarande bara 10 bitar.

Men som sagt HDR får man ju oavsett, finns Philipsen mycket billigare kan man säkert vara jättenöjd med den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

B8 eller C8 lär ju komma ner till 20k under BF. Så har det varit tidigare år. Vänta till BF och köp en LG 8 serie istället.

Det vore ju drömmen, men förra året tror jag B7 gick från ca 28-29k till 20k. Känns som ett jävla hopp i år isf om den ska gå ner ända från 35k. Men runt 23k hade varit helt ok också. Då slår jag till direkt.

Permalänk

LG:n utan att ens fundera. Ingen nämnvärd skillnad mellan 7- och 8-serien så kör en 7-serie för 20000kr. Du Kmr inte ångra dig!

Permalänk
Avstängd

Ambilight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

LG:n utan att ens fundera. Ingen nämnvärd skillnad mellan 7- och 8-serien så kör en 7-serie för 20000kr. Du Kmr inte ångra dig!

Som sagt så ska jag inte köpa förrän slutet på Oktober då vi flyttar och då kan jag läka gärna vänta på BF men då finns nog inte B7 kvar som sagt. 8:an väntar jag nog på isf, den skulle ha lite förbättringar osv läste jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det vore ju drömmen, men förra året tror jag B7 gick från ca 28-29k till 20k. Känns som ett jävla hopp i år isf om den ska gå ner ända från 35k. Men runt 23k hade varit helt ok också. Då slår jag till direkt.

Köpte min C7 för 23k på BF förra året, B7 och C7 kostade lika mycket. Vänta som sagt, att den kostar 20 eller 23 känns som det kvittar när man ska ha den några år förmodligen

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Funderar även på hur mkt man märker av dom extra 20ms vid spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fattar inte det där med input lagg jag har spelat xbox one "NHL" på både philips 7502 och 9002 och jag tycker då att spelet "svarar" som det ska. Är det mest online som man känner av det eller??
Förövrigt :
Jag skulle ha kört på philips har för mig(läst på forumet) att LG är lite sämre/problem på rörelser på tv tex om man ser på sport

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat Philips men har en LG C7 65". Förutom att bilden och DV är helt magiskt så måste jag inflika att WebOS är så sjukt nice! Såååå snabbt och smidigt. Har knappt använt min Nvidia shield som jag trodde skulle krävas (Kodi).

Permalänk
Inaktiv

Det där med 12bit DV och 10bit HDR+ är bara att glömma då det inte finns 12bits paneler för oss dödliga. Man får helt enkelt kolla vad ens streamingtjänster stödjer. Personligen nöjer jag mig med statisk HDR, än så länge iaf!

Nu hade jag valt LG B7 eller Philips 873. Philips skulle jag vara försiktig med då deras kundtjänst är katastrof. C8 och den nya 803 borde gå ner i pris så fort de äldre maskinerna har gått ur sortimentet

Fördelen med LG är WebOS och DV
Fördelen med Philips är Ambilight och HDR+.
Det är ett svårt val!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Jag fattar inte det där med input lagg jag har spelat xbox one "NHL" på både philips 7502 och 9002 och jag tycker då att spelet "svarar" som det ska. Är det mest online som man känner av det eller??
Förövrigt :
Jag skulle ha kört på philips har för mig(läst på forumet) att LG är lite sämre/problem på rörelser på tv tex om man ser på sport

Det där är väldigt personligt. Vissa märker det mer än andra. Det har inget att göra med online/offline heller, det är bara hur lång tid det tar innan information som skickas till skärmen syns på den. Du trycker på en knapp på kontrollen ----> x antal ms ----> det syns på skärmen. Skillnaden mellan 20 och 40 ms är det nog inte alla som reagerar på, men 32ms är 2 rutor i 60 fps. Så när LG:n reagerar på närmre 1 ruta så ligger Philipsen på lite över 2 rutor. Det kan nog passera för de flesta. Om tv:n har en inputlag på 3 rutor eller mer (>48 ms) så blir spel segt och det känns fel. I alla fall för mig. Och då ska ni veta att min hjärna är seg.

Skrivet av Pyoko:

Osäker, men verkar som om 873 har stöd HDR10+ men POS9002 har det inte. Amazons egna serier på deras Prime-tjänst är väl det enda som finns tillgängligt i HDR10+ just nu. Vi får se om det lyckas breda ut sig mycket mer i framtiden, kan vara svårt at få något fotfäste så här sent i matchen. HDR10+ är också fortfarande bara 10 bitar.

Men som sagt HDR får man ju oavsett, finns Philipsen mycket billigare kan man säkert vara jättenöjd med den också.

Precis, jag tror tåget i princip har gått för HDR10+.

För övrigt så är alla OLED-tv vi pratar om här 10-bitpaneler som @anon246659 skriver här över. Så standardens stöd för 12 bit är i nuläget irrelevant om du frågar mig.