Acer Predator XB271HU vs Acer XF270HUA

Permalänk
Medlem

Acer Predator XB271HU vs Acer XF270HUA

Jag ska köpa en ny skärm och har fastnat på två olika. Båda har 1440 och 144Hz, cilket är härligt. Predatorn är ett år äldre än den andra, men den har G-Sync. Den kostar också 2k mer. Priset är inte superviktigt, men det jag lägger inte pengar i "onödan". Ni som har G-Sync, gör det verkligen stor skillnad? Är inte det viktigaste att skärmen har hög Hz? Jag har ett 1070 idag och kommer köra framför allt PUBG som jag gissar kommer ligga mellan 80-110 FPS.

Har en riktig skitskärm idag med ghosting som är helt sinnessjuk, så oavsett vad jag tar så kommer det bli bra, men om G-Sync ger så mycket mer så är jag villig att slänga pengarna på det.

Har någon av dessa skärmar? Vad sägs?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

G-Sync är ett gudasänd, särskilt i kasst optimerande titlar.

Permalänk
Medlem

@kelthar
Jag tycker att det var värt med G-Sync och speciellt i titlar där man ligger <100 fps men du kan gå till en affär och testa först? Jag har xb271hu och är nöjd. Den har även 165Hz om du går in i OSD och överklockar den. Mitt råd är att du går till en affär och testar helt enkelt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@kelthar
Jag tycker att det var värt med G-Sync och speciellt i titlar där man ligger <100 fps men du kan gå till en affär och testa först? Jag har xb271hu och är nöjd. Den har även 165Hz om du går in i OSD och överklockar den. Mitt råd är att du går till en affär och testar helt enkelt.

Ja, det borde jag göra. Får kolla om det finns något ställe som tillhandahåller den möjligheten. Bor i småstaden Malmö.

Förutom att man får fler Hz, hur påverkar överklockningen. Sänker den livstiden precis som på andra komponenter? Jag vetifan som jag skulle kunna uppskatta de extra 21Hz. Påverkar överklockning något mer än max-Hz? Skulle det även bli bättre i 85 FPS om jag överklockar till 165Hz?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: överklockningen påverkar inget negativt. De kan bara inte garantera 165hz på alla paneler.

Gsync är värt varje krona. Är ett krav på en gamingskärm för mig.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@kelthar: överklockningen påverkar inget negativt. De kan bara inte garantera 165hz på alla paneler.

Gsync är värt varje krona. Är ett krav på en gamingskärm för mig.

Så, man kan köpa en display de marknadsför som 165hz, det står t om på lådan, och den klarar det kanske inte?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så, man kan köpa en display de marknadsför som 165hz, det står t om på lådan, och den klarar det kanske inte?

Jag tror de klarar 165hz med OC läget påslaget.
Däremot finns det rapporter om förlorad bildkvalité och andra "små" problem. Gäller såklart inte alla skärmar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror de klarar 165hz med OC läget påslaget.
Däremot finns det rapporter om förlorad bildkvalité och andra "små" problem. Gäller såklart inte alla skärmar.

min acer predator xb271hu ställer man på 165 hz med hjälp av knapparna på skärmen, det kommer inga varningar eller någonting, slår direkt över till upplåst 165 hz och det går att välja som alternativ i drop down listan i upplösningsdelen i nvidias kontrollpanel.

om man däremot inte aktiverar det via skärmknapparna, utan går direkt in i nvidisa kontrollpanel och "överklockar" skärmen därifrån får man den vanliga varningsrutan om att man tar skärmen utanför original specs och garanti kan ryka etc etc, sen blir skärmen helt svart och ingenting händer, efter 30 sek återgår den till 144.

ontopic: ja, gsync är djävulskt skönt i titlar som gillar att studsa i FPS, man märker oftast inte av FPS drops