Adata lanserar "nästintill oförstörbar" portabel hårddisk

Permalänk
Medlem

Det var ju "nästan" en bra produkt

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Den här artikelns rubrik bör justeras kraftigt. Just nu är det inget annat än falsk marknadsföring.

Därav citationstecknet. Det är de själva som kallar den för "virtually indestructible".

Skrivet av anon159643:

Sedan är det flera mellanhänder. kollar man på adata så gör de flera diskar i olika klasser, där den som tråden handlar om är en enklare och billigare modell. Man kan gå upp till Adatas HD830 som ser ungefär likadan ut
http://www.adata.com/us/feature/582/

När man läser på denna sida så ser jag inga överdrifter.

*edit*
Det är väl HD830 artikeln handlar om fast någon har skrivit fel och kallar den för HD380? Isåfall är sidan som jag länkade till produktsidan för den nya hårddisken.

Oops, tack. Det är 830 modellen heter.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd

Detta är bra för er som brukar köra över era hårddiskar med bilen t.ex men för alla andra en helt värdelös produkt och förmodligen onödigt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tänkte detsamma. Trodde det där eländet hade tynat bort vid det här laget!

Varför skulle USB 3.0 vara så dåligt för externa diskar? Hade det på min Seagate och hade aldrig några problem med den kabeln!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ett konstaterande, två frågor.
Konstaterande: Fall från 1,2m "nästintill oförstörbar" produkt.

Fråga 1: När övergår en "nästintill oförstörbar" produkt till "oförstörbar"?
Fråga 2: När övergår en "oförstörbar" produkt till att bli oförstörbar?

Permalänk

var säker på att detta måste vara SSD....men HDD???? de tål ju inget, vilket skämt

enda vettiga är om man är ute på en yacht-resa. Men tung är den så den lär sjunka ganska snabbt om man inte säkrar den på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Epic:

Därav citationstecknet. Det är de själva som kallar den för "virtually indestructible".

Citattecken räcker inte, eftersom det inte framgår av citatteknen vem det är man citerar. Föreställ dig en rubrik på Sweclockers med lydelsen:

Intel HD Graphics är "bäst för spel"

Vem är det som säger det? Är det en testare på Sweclockers testlabb eller Intels marknadsföringsavdelning? Den tolkning som ligger närmast till hands (om det inte är så att man råkar veta att Intel HD Graphics inte går att spela moderna spel på särskilt väl) är att det är en ganska hög sanningsgrad bakom påståendet som Sweclockers dessutom står bakom.

En bättre mer neutral rubrik som inte tar ställning till *hur* stryktålig produkten är hade varit:

Adata lanserar stryktålig portabel hårddisk

Alternativt, om man vill lyfta fram vad tillverkaren själv säger tydligare (under förutsättning att man har ett direkt citat):

Adata: "Vår nya hårddisk är nästintill oförstörbar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Varför skulle USB 3.0 vara så dåligt för externa diskar? Hade det på min Seagate och hade aldrig några problem med den kabeln!

Det fungerar väl men vet många som har problem med glappande micro usb 3 kontakter om det sedan beror på kontakten eller om tillverkaren valt en billig kontakt av låg kvalitet vet jag ej. Har själv kontakten på en hårddisk och den fungerar ännu men föredrar Typ b USB 3 eller typ c. De känns robustare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fick ett GOTT skratt när jag läste.. 1.2 meter! Hahaha :'D Bästa artikeln idag.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

kom tillbaka när det ramlat från en operatörsmast på 42 meter och högre - tappade radioapparater etc. brukar har lite av karaktären hur en luftgevärskula kollapsar och splattar ut när de skjuts in i en stum plåtyta i målfånget...

Permalänk
Inaktiv

Jag kan testa den, Swec får dock stå för ammo-kostnaden. Tror den inte pallar många kulor...

Permalänk
Medlem

Dåligt för oss som behöver 1.3 fallhöjd... 1.2 är helt enkelt för dåligt.

Permalänk
Avstängd

Nu när vi är inne på ämnet "nästintill oförstörbar" så är även iphone-x t.ex nästan lika tålig som denna produkten.

Jag antar att 1,2 meter är när den är avstängd och att den knappt klarar 3-4 cm när den väl är i bruk?

Permalänk
Medlem

För mig betyder nästintill oförstörbar i alla fall 10-15 meters fallhöjd, upprepade gånger. Funktionell drift vid -75C uppemot +150C. Den får gärna överleva att man tappar den ute på sjön och sjunker ner en sådär 25-30 meter också. Det klarar t.om en Samsung S8 och Iphone. Men detta som dom skriver att den klarar, det är ju rena skämtet för det tänkbara priset produkten får mot kund.

Nä, Adata, nog har jag aldrig köpt era produkter i första hand, och detta är nog varför. Mycket snack lite verkstad.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kommer osökt att tänka på skäggtrimmern Remington Indestructible som jag dumt nog köpte för några år sedan. Den gick typ sönder inom ett par månader även vid måttlig användning. Produkten lanserades sedan i en ny version som döptes om till "Remington Virtually Indestructible"

Permalänk
Medlem

Ett av PROBLEMEN med sånt här bös är att folk tänker "Yes värsta bästa liksom broshan den här håller för allt" sen förvarar man viktig data som ibland är så viktig att ditt företag står stilla i en vecka utan sagd data, för den är ju "oförtstörbar", sen skiter sig allt och ja ni vet resten av konversationen.

Nog om det, kan säkert vara trevligt att dumpa av hos någon släkting med ett axplock av värdefulla saker på sin dator. Jag har externa hårddiskar liggandes hos lite folk här och där, mor far en god vän och annat gömt utrymme med dom viktigaste bilderna, dokumenten, minnes filmerna och allt sådant. Uppdateras löpande :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

"The HD830 meets the U.S. Military’s MIL-STD-810G 516.6 standard and can survive falls from up to 1.22 meters."

Visserligen inte särskilt imponerande, men det är nog en rätt vanlig höjd att tappa något från.

Undras hur bra den är på att leda bort värme dock... ger inte så mycket att den tål stötar om disken istället brinner upp när man använder den (visst, 2,5"-diskar brukar inte bli alltför varma, men ändå).

Skrivet av anon159643:

Efter en liten googling på Adata så ser man att de har bättre diskar som HD720 som är IP68 klassad, tål en fallhöjd på 1,8m etc och kostar runt 1000kr för 1TB.
http://www.adata.com/us/feature/331

Jepp, HD720 tål högre fallhöjd och så har man alltid med sig kabeln som bonus, så det verkar vara en bättre produkt rent praktiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Med 4 och 5 TB på disken så vet man omedelbart vilken som är leverantören av själva disken, Seagate eller snarare Samsungdelen av Seagate. det är bara dom som har 5TB-diskar i 2.5"-format än så länge.

Permalänk
Medlem

Lite reklam så kommer några köpa den.

Får vi se en redigering av rubriken eller är detta reklam?

Permalänk
Medlem

Ser framför mig hur folk köper den utan att kolla vad den tål, misshandlar den och sedan hamnar i konflikt med någon kundservice och då skapar en gnälltråd på något forum..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Ett konstaterande, två frågor.
Konstaterande: Fall från 1,2m "nästintill oförstörbar" produkt.

Fråga 1: När övergår en "nästintill oförstörbar" produkt till "oförstörbar"?
Fråga 2: När övergår en "oförstörbar" produkt till att bli oförstörbar?

Fråga 1 vet vi ju svaret på, när den börjar tåla fallhöjder på över 1,2m hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppenbart att vi i Swecklockers community reagerat lite extra på denna disken pga marknadsföringen. Borde inte detta föranleda Sweclockers att ta in den för att testa dess stryktålighet? Skulle gärna se en YouTube video där vi får se Jonas köra över den med sin feta merca (eller vad för bil han nu har ), Emil råka tappa den i toaletten, Jacob råka tappa den från huvudet, Kenneth råkade glömma disken i frysen osv lol Skulle nog kunna bli en kul video på Sweclockers extra

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Fråga 1 vet vi ju svaret på, när den börjar tåla fallhöjder på över 1,2m hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är väl vad den tål i drift. kanske 5cm om man har tur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Frågan är väl vad den tål i drift. kanske 5cm om man har tur?

Jag tror faktiskt den kan klara denna typ av fall även i drift. Den verkar ha en accelerometer som blinkar en röd lysdiod när disken håller på att röra på sig och den parkerar (antar /hoppas jag) också läshuvudena vid fall.