Grafikkort kompatibelt med mitt moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Grafikkort kompatibelt med mitt moderkort?

Hej!

Funderar på att uppgradera datorn för gaming och sneglar mot ett grafikkort som just nu är på rea på inet.se och heter ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC.

Frågan är om detta är kompatibelt med mitt gamla moderkort vilket är:
Gigabyte GA-P67X-UD3-B3

Vad tror ni? Är det en rimlig uppgradering?

Tack på förhand!
/Sten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Det beror på vilken CPU du har. Problemet är inte om det är *kompatibelt*, men istället om din CPU kommer flaskhals en 1070.

https://www.sweclockers.com/galleri/14405-pinewood-x58-ett-tr...
CX 430W, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Xeon x5650, Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm HDD. 
Ducky - Cherry MX brun, Logitech G402, Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

@iknight: Tackar! Processorn är som följer:
Intel Core i7 2600, 3.4GH

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Du måste ha sista BIOS för att det ska fungera: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P67X-UD3-B3-rev-10#su...
Alla nya grafikkort kräver UEFI.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av sten666:

@Knight2200: Tackar! Processorn är som följer:
Intel Core i7 2600, 3.4GH

Din cpu skulle flaskhälsa en 1070, rätt mycket, men det skulle inte motsvarar till en dålig spel upplevelse, utan bara att du skulle inte kunna använda din 1070 till fullt förmån.
Om du är sugen på en, kör på, och upgradera din CPU senare när du har råd.
Dock skulle jag rekomendera att du väntar en vecka och kollar efter rtx 2070 benchmarks. Om de blir bra, kan du köpa en 2070 för typ samma pris som en 1070 idag, eller en begagnad 1070 för rätt billigt.

CX 430W, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Xeon x5650, Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm HDD. 

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av iknight:

Din cpu skulle flaskhälsa en 1070, rätt mycket, men det skulle inte motsvarar till en dålig spel upplevelse, utan bara att du skulle inte kunna använda din 1070 till fullt förmån.
Om du är sugen på en, kör på, och upgradera din CPU senare när du har råd.
Dock skulle jag rekomendera att du väntar en vecka och kollar efter rtx 2070 benchmarks. Om de blir bra, kan du köpa en 2070 för typ samma pris som en 1070 idag, eller en begagnad 1070 för rätt billigt.

2070 har inget officiellt datum än, troligtvis kommer det i slutet av oktober. Det är bara 2080 och 2080 Ti som kommer till att börja med. Dessutom kan du inte lova att det kommer kosta lika mycket som dagens 1070. Både 2080 och 2080 Ti har gått upp jämfört med sina föregångare, sannolikt gör 2070 det också.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Andreaz1:

2070 har inte ens ett officiellt datum än, troligtvis kommer det i slutet av oktober. Det är bara 2080 och 2080 Ti som kommer till att börja med. Dessutom kan du inte lova att det kommer kosta lika mycket som dagens 1070. Både 2080 och 2080 Ti har gått upp jämfört med sina föregångare, sannolikt gör 2070 det också.

Mitt fel då, jag tänkte att det lanserar i slutet av sepetember/början av oktober till samma msrp.
Min poäng står fortfarance dock att begagnad 1070 kort borde går ner i pris, åtminston lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Tack för era svar. Har nu uppdaterat BIOS till senaste versionen och hoppas grafikkortet ska fungera bra i burken!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Har du inte överklockat din processor än så borde du verkligen göra det också.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Har nu stoppat in det nya grafikkortet, men får dessvärre en del problem.

Windows startar inte utan går direkt in i reparationsläge -> diagnosticerar Windows, men sen kommer man inte vidare.
Har även testat att starta i felsäkert läge utan lycka.

Tänkte jag skulle stoppa in mitt gamla grafikkort, men då händer exakt samma sak. Så nu kan datorn inte starta alls, varken med det nya eller det gamla kortet.

Vad gör man?
/Sten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av sten666:

Har nu stoppat in det nya grafikkortet, men får dessvärre en del problem.

Windows startar inte utan går direkt in i reparationsläge -> diagnosticerar Windows, men sen kommer man inte vidare.
Har även testat att starta i felsäkert läge utan lycka.

Tänkte jag skulle stoppa in mitt gamla grafikkort, men då händer exakt samma sak. Så nu kan datorn inte starta alls, varken med det nya eller det gamla kortet.

Vad gör man?
/Sten

Satt i grafikkortet ordentligt och satt i strömkontakterna? Felet du beskriver kan vara många olika orsaker, men skulle prova reset på moderkortet (antingen en knapp eller du får dra ur strömmen ur datorn och ta bort batteriet).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

@Broken-arrow: Jag har testat att trycka dit kortet lite extra och mitt gamla kort kräver ingen extra ström
Har även testat ta ut batteriet ett par minuter och boota om.

Fastnar i denna loop, känns som att det är något problem med hårddisken?

Dock så hänger sig BIOS när jag går in i den efter typ 5-10 sekunder. Kan det ha nåt med BIOS att göra? Uppdaterade ju till version U1b som tidigare föreslagits i tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av sten666:

@Broken-arrow: Jag har testat att trycka dit kortet lite extra och mitt gamla kort kräver ingen extra ström
Har även testat ta ut batteriet ett par minuter och boota om.

Fastnar i denna loop, känns som att det är något problem med hårddisken?

Dock så hänger sig BIOS när jag går in i den efter typ 5-10 sekunder. Kan det ha nåt med BIOS att göra? Uppdaterade ju till version U1b som tidigare föreslagits i tråden.

Ja, en kompis hade fått något fel på sin laptop så han återställde BIOS/UEFI, men då gick det inte att boota från hans M2 SSD. Vi hittade till slut en inställning som hette något i stil med Compatibility Boot Mode kanske. Den var default AV, men skulle vara på ON för att kunna boota från SSDn, USB eller ens CD.

Du kanske har något liknande med boot settings som måste aktiveras eller slås av, som Compatibility, SecureBoot eller något sådant? Eller AHCI mode på hårddiskar på/av kanske?

EDIT: Om BIOS hänger sig är det ju något galet, så jag skulle provat att ominstallera eller testa ett snäpp äldre version då om du kan.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Jag tror att det är något som har hänt med hårddisken.
Tog ut den ur datorn och stoppade in den i en annan dator och det är samma sak som händer när jag försöker boota på den datorn. Fastnar i Windows reparationsverktyg.

Backade tillbaks till BIOS F9 också och den hänger sig inte. Medveten om att jag måste ha U1b för att kunna köra UEFI men ville bara se om den gamla BIOSen fortfarande fungerade vilket den gjorde.

Så, nu har jag en hårddisk som jag kommer åt från min andra dator men som jag inte kan boota på. Finns det något bra verktyg för att eventuellt kunna fixa den?

Tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2012

Uppdatera till uefi igen och kolla vilken inställning lagringsmediat är på, kan vara så att det är inställt på AHCI (tror jag det heter) och det kräver att windows är installerat med det annars behöver man köra på någon form av legacy eller installera om Windows.