EU:s upphovsrättsdirektiv med Artikel 11 och Artikel 13 – det här händer nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Artikel 13 fokuserar på plattformar som lagrar stora mängder innehåll som laddas upp av användarna. Direktivet innebär att plattformarna måste ha någon form av system som förhindrar att upphovsrättsskyddat innehåll publiceras, och den mest uppenbara lösningen anses vara automatiska avläsning av det som laddas upp. Webbplatser såsom Wikipedia och och Github är dock undantagna från detta.''

Monopolgrejer detta..varför ska dessa få fritt fram medans vi som pröjsar till de ej får ha fri tillgång?

Ursäkta men hur är det ett monopol?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Ursäkta men hur är det ett monopol?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte du det?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det kan vara början på något stort i form av tung censur. Går denna lag igenom kommer nog flera efter.
"Oj jag råkade glömma aftonbladets sida uppe i natt, det blir mkt pengar eftersom de tar betalt i tid nu" kan vara ett tänkbart scenario om några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ser inte du det?

Det var inte ett svar på min fråga. Hur är det att mer än en hemsida exkluderas helt plötsligt ett monopol? Monopol är när bokstavligen en aktör har 100 eller i närheten av 100% av en marknad.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Det kan vara början på något stort i form av tung censur. Går denna lag igenom kommer nog flera efter.
"Oj jag råkade glömma aftonbladets sida uppe i natt, det blir mkt pengar eftersom de tar betalt i tid nu" kan vara ett tänkbart scenario om några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Liknande system har funnits ett bra tag nu. Skillnaden är väl att majoriteten av sidorna som är likaliserade inom EU måste ha filter där tidigare inte varit tvugna till det. Sedan står det bokstavligen i artikeln att det inte gäller citat och liknande.. Ditt exempel är bara underligt eftersom denna lag riktar sig mot de som länkar sidan till andra (ej via forum).. inte att du har haft sidan uppe i X antal timmar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det var inte ett svar på min fråga. Hur är det att mer än en hemsida exkluderas helt plötsligt ett monopol? Monopol är när bokstavligen en aktör har 100 eller i närheten av 100% av en marknad.

Liknande system har funnits ett bra tag nu. Skillnaden är väl att majoriteten av sidorna som är likaliserade inom EU måste ha filter där tidigare inte varit tvugna till det. Sedan står det bokstavligen i artikeln att det inte gäller citat och liknande.. Ditt exempel är bara underligt eftersom denna lag riktar sig mot de som länkar sidan till andra (ej via forum).. inte att du har haft sidan uppe i X antal timmar.

You missed my point med flera mil. Som jag sa kan det vara tänkbart i framtiden med nya lagar som den här banat väg för...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Är inte "länkskatt" missvisande? Det är ju inte staten som får pengarna utan upphovsägaren? Torde väl snarare heta "länkersättning"? Om så är fallet så måste folk sluta lata sig med ord och lära sig använda rätt ord istället för att korta ned dem på grund av lathet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99565:

https://youtu.be/4A4npPRywKs

folk som inte förstår vad cencur innebär ..
memes är oerhört kraftig politisk krigsföring och eliten vill nu få kontroll över dessa

Exakt! All censur som är emot yttrandefriheten på internet är skadligt för allas frihet i slutändan!

Alla diktaturer, demokraturer, totaliära stater börjar med små grejer sedan sitter man där och kan inte nyttja internets frihet om att vara 100% anonym, dela information fritt och vara kreativ i en värld där bara fantasin är en gräns.

Det är oerhört farligt för alla frihetsälskare om man reglerar internet och yttrandefriheten till så pass gräns att vi har PK-rörelser och andra farliga åsiktsbrott lagar som tystnar ner kritiktänkande individer ute i samhället mm!

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn: Problemet som kan uppstå är ju att även andra sökotorer blir drabbade, i.o.m Länk skatten, men vi får la vänta och se hur det blir i januari, då det ska skrivas om och läggas til/ tas bort grejor från förslagen ( hoppas vi iaf )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Klarspråkarn:

Ärligt talat är det nog ingen som vet, då förslaget och hur det ska implementeras inte är färdigt. Syftet verkar främst vara att upphovsrättsinnehavare ska ha kontroll över vem som tjänar pengar på deras verk. Jag tror därför att memes och dylikt bör vara undantaget så länge som det inte görs för att tjäna pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

National Geographics har försökt kräva folk på cash för olaga användande av Social Awesome/Akward Pinguin...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Klarspråkarn: Problemet som kan uppstå är ju att även andra sökotorer blir drabbade, i.o.m Länk skatten, men vi får la vänta och se hur det blir i januari, då det ska skrivas om och läggas til/ tas bort grejor från förslagen ( hoppas vi iaf )

Jo, är inte så förtjust i förslaget i sig och de risker jag tror mig se, men det är som sagt mest vad jag tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gällande Artikel 11 kan jag i viss mån förstå syftet.

Om det finns vinstdrivande tjänster som enbart lever på att planka information från etablerade nyhetsredaktioner kan det vara ett problem. Google News skulle eventuellt kunna betraktas som en sådan "parasit", som potentiellt minskar antalet besökare på nyhetssajterna samtidigt som de ökar antalet besökare på sin egen sajt. På så sätt skulle de kunna sägas generera reklamintäkter genom att nyttja nyhetssajternas material, samtidigt som nyhetssajterna förlorar intäkter pga. uteblivet scrollande på deras sidor.

En reglering av sådana system kan jag således tycka är på sin plats. Om en länkersättning är rätt slags reglering vet jag dock inte. Bättre vore kanske att nyhetssajterna med enkla metataggar kan styra precis vilket innehåll som tjänsterna i fråga får visa/inte får visa.

Om Artikel 11 däremot skulle komma att inkludera länkar som användare skriver på sociala medier, i bloggar eller andra former av system som används för debatt och nyhetskommentering tycker jag dock att det är helt fel. Rätten att länka till innehåll för att sedan diskutera kring detta är det absolut inte okej att rucka på.

Sökmotorer tycker jag inte heller bör påverkas av länkersättningen. Dessa genererar ju trafik till redaktionerna snarare än att stjäla trafik. Men även här bör förstås gälla att det är lätt för upphovsrättsinnehavaren att genom metataggar styra vad sökmotorerna tillåts dela.

Eller TLDR;
Aggregering av redaktionellt material på ett sådant sätt som riskerar minska lönsamheten för upphovsmännen är helt OK att reglera. Människors och debattörers rätt att hänvisa till och citera olika redaktionella källor bör dock inte regleras - det vore vansinnigt.

Tillägg om sökmotorer
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Detta borde ju vara lätt löst, flyttar hela internet till att ligga under wikipedia bara och så är det fritt fram tills nästa dumma förslag röstas igenom.

Permalänk
Skrivet av Epic:

Vill bara påminna om SweClockers policy angående politiskt innehåll. Det går utmärkt att diskutera förslagen som artikeln handlar om, så länge diskussionen hålls på en trevlig nivå.

Diskussioner om Sveriges vara eller icke vara som medlem i EU hör inte hit och undanbedes.

Trots att ni själva postar politiska trådar?
https://www.sweclockers.com/artikel/26227-sweclockers-intervj...
https://www.sweclockers.com/nyhet/26265-utredning-kemikaliesk...

edit: trodde regeln tagits bort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Båda nyheterna du länkade handlar om politik (precis som den här nyheten), men också om ämnen som har med teknik och IT att göra. Därför väljer vi att skriva om det. Precis som det står i vår policy som jag länkade till.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Epic:

Båda nyheterna du länkade handlar om politik (precis som den här nyheten), men också om ämnen som har med teknik och IT att göra. Därför väljer vi att skriva om det. Precis som det står i vår policy som jag länkade till.

Så det är okej att prata om politik, eller inte? Förstår inte riktigt, får vi diskutera viss politik eller inte alls? För en EU medlemskapsdiskussion känns inte off-topic.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Bildexpert

@Bloodstainer: Vi får diskutera vissa politiska ämnen här på Sweclockers. Förutsättningen är att det berör IT eller teknik just eftersom detta forum har en mycket stor skara användare som är mycket duktiga inom dessa områden och således kan ha intressanta diskussioner och, förhoppningsvis, komma fram till innovativa slutsatser. Men EU-medlemsskapet i sig faller inte under det. Undantaget vore om man resonerade kring hur svenska IT-satsningar och närliggande lagar skulle påverkas av att vi gick ur EU, men det låter mer som en subdiskussion hellre än något huvudsakligt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Så det är okej att prata om politik, eller inte? Förstår inte riktigt, får vi diskutera viss politik eller inte alls? För en EU medlemskapsdiskussion känns inte off-topic.

Det är okej att prata om politik, så länge det är relaterat till det som SweClockers rapporterar om (IT, datorer, teknik, datorspel osv.). En diskussion om medlemskap i EU kan vara relevant som du och @Nissling säger, men av erfarenhet slutar det nästan alltid i dålig stämning i tråden och uttalanden om att "EU suger", "swexit" och liknande som inte för diskussionen framåt över huvud taget.

Om du har fler frågor så får du gärna fortsätta diskussionen i tråden till nyheten om policyn, så kan vi hålla den här till att handla om EU-förslagen.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är inte "länkskatt" missvisande? Det är ju inte staten som får pengarna utan upphovsägaren? Torde väl snarare heta "länkersättning"? Om så är fallet så måste folk sluta lata sig med ord och lära sig använda rätt ord istället för att korta ned dem på grund av lathet.

Borde vara mer rätt ja. Men däremot kan ju inte den genomsnittlige Svensson skillnaden mellan skatt och avgift eller ersättning.

Skrivet av anon152135:

Exakt! All censur som är emot yttrandefriheten på internet är skadligt för allas frihet i slutändan!

Alla diktaturer, demokraturer, totaliära stater börjar med små grejer sedan sitter man där och kan inte nyttja internets frihet om att vara 100% anonym, dela information fritt och vara kreativ i en värld där bara fantasin är en gräns.

Det är oerhört farligt för alla frihetsälskare om man reglerar internet och yttrandefriheten till så pass gräns att vi har PK-rörelser och andra farliga åsiktsbrott lagar som tystnar ner kritiktänkande individer ute i samhället mm!

Akta dig. Du får inte förtala folk, mordhota folk eller bedriva hets mot folkgrupp. DIKTATUR! DIKTATUR!.

Men seriöst nu. Fri yttrandefrihet är bara något som nyliberaler tror på. Det är inte genomförbart i verkligheten utan yttrandefriheten inskränks inom vissa områden för samhällets bästa. Då menar jag självfallet inte statlig censur som i många fall är idiotiskt utan snarare så som hot mot vittnen eller mordhot. Att man skulle vara 100% anonym på internet går ju inte heller. Du måste ju betala räkningar och därför anlita en ISP som leverar internetuppkopplingen till dig. Dessa måste i sin tur följa lagar.

Sedan ignorerar man tydligen det faktum att artikel 11 mer eller mindre enbart är riktad mot företag så som Google och Yahoo. Alltså sökmotorer etc. Inte publika eller privata forum som t.ex. Sweclockers eller Flashback. Alltså inte mot privatpersoner. Artikel 13 likaså även om 13 eventuellt kan få konskevenser för privatpersoner eftersom filtrer (beroende på hur de utformas) kan eventuellt göra det svårare att publicera verk på internet. Youtube och Facebook kommer nog inte drabbas direkt eftersom de redan har dessa typer av filter sedan ett antal år tillbaka.. Faktum är att Artikel 13 (om jag har förstått det rätt) faktiskt kan göra det enklare för contentcreators (ironiskt nog) eftersom den tar upp att man ska kunna ifrågasätta "copystrikes" betydligt bättre och anmäla eventuella falska sådana etc än tidigare. Detta är t.ex. ett stort problem hos Youtube där obskyra företag har mer meller mindre 100% rätt att bestämma exakt vad som är deras och vad som inte är det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Så man måste handrita sina memes i paint framöver, det är vad jag hörde.

Tekniskt sett så är nog 99% av alla "memes" redan olagliga, då de använder upphovsrättsskyddade bilder utan tillstånd.
Så ingen skillnad på den punkten.

Sen är det en annan sak om någon bryr sig tillräckligt mycket för att dra det till domstol. Uppenbarligen är det oftast inte det.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

@Bloodstainer: Vi får diskutera vissa politiska ämnen här på Sweclockers. Förutsättningen är att det berör IT eller teknik just eftersom detta forum har en mycket stor skara användare som är mycket duktiga inom dessa områden och således kan ha intressanta diskussioner och, förhoppningsvis, komma fram till innovativa slutsatser. Men EU-medlemsskapet i sig faller inte under det. Undantaget vore om man resonerade kring hur svenska IT-satsningar och närliggande lagar skulle påverkas av att vi gick ur EU, men det låter mer som en subdiskussion hellre än något huvudsakligt...

Jag förstår, men personligen tycker jag att en diskussion om vi ska lämna EU eller inte, som kommer ifrån IT-relaterade lagar som EU stiftat känns teknikrelaterat. Om diskussionen var "Jag tycker vi ska lämna EU för jag ogillar extra skatter" ja då förstår jag att det är off-topic. Men jag kan fortfarande tänka mig att många människor är väldigt missnöjda med den här lagen och jag tror inte att det är svårt att se hur unga människor som växt upp med internet skulle kunna tänka sig rösta för att lämna pga den här internetrelaterade lagstiftningen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X