Permalänk

Bygga bordsunderede

Hej

Min sambo har fått hem ett gammalt matsalsbord där skivan är gjort i massiv furu. Då skivan har en mängd barndomsminnen och sentiment i skårorna så har vi beslutat för att istället för att köpa ett nytt bord på Ikea, så ska vi lägga (mer) tid och (mer) pengar på att fixa i ordning denna bordsskiva. Lite som en hyllning av någon märkligt slag.

Skivan är snygg, jag håller på att slipa ner den så att den gamla vaxiga-känslan av ålderdom försvinner. Sedan ska den betsas med ikeas "Behandla" lasyr som jag tror kommer ge ett häftigt intryck på furuskivan.

Jag känner mig confident så långt (nämnas bör också att kalla mig för hobbysnickare är en överdrift, men jag hankar mig fram med gott mod). Däremot när jag nu ska börja bygga ett underrede, alltså bordsbenen för bordet så blir jag genast mer fundersam.

Vad jag är ute efter är något i stil med den här, fast något mer komprimerad och lite mindre.

Jag kommer att använda mig av tekniken "pocket hole" för att fästa ihop träet. Kanske lim, men helst inte. Vill kunna plocka isär utan att göra sönder.

MEN. Nu till min fråga. Vilket träslag ska jag använda till detta syfte? Har varit på Bauhaus och tittat på typ 4x4cm limträbalk men vet inte om det är vad jag är ute efter. Jag vill inte använda vanlig 2"2 regel för den behöver vara rak, stabil och ganska styv (önskar jag i alla fall).

Förstår också att detta kanske inte är det optimala forumet. Men jag gillar SweC så mycket och hoppas på succé även i denna fråga.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Kul projekt!
Hur stort är bordet? Är det ett nprmalt bord så räcker det med ram ben och skiva utan en massa reglar.

Sargbeslag är väldigt smidigt.

Gällande lasyren så är det några saket jag reagerar på...
En pigmenterad lasyr som är vattenbaserad är mindre lämplig på ett köksbord utan vidare behandligt. Ett köksbord hade jag lackat alla dagar i veckan.

Om du vill olja in bordet så kör på osmos hårdvaxolja. Kostar ganska mycket men är helt klart värt pengarna. Jag har testat många oljor men osmo är den enda som sitter på våra köksbänkar.

Ska du lacka så är zar ultra riktigt bra. Köp aldrig någon helblank historia för det blir sällan bra på möbler som matbord.

Gällande virke så bör 70x70 reglar vara raka. Klart, man får stå och välja en bra stund men bör inte vara några större problem att hitta bitar som du kan kapa upp till raka ben.

Annars kan du ju köpa färdighyvlade plankor och limma ihop fyra stycken för att skapa ett ihåligt ben. Du sätter dem så att det ser ut som en 4-kantig stjärna när du tittar uppifrån om du förstår vad jag menar.

Pratar om furu nu. Klart du kan köpa annat virke men då drar priset iväg ganska mycket.

En annan sak gällande bets/lasyr är att det kan vara lite knepigt på större ytor. För att få det jämt kan man behöva lägga på fler lager och då tenderar färgen att bli mörkarr än vad man tänkte från början så ha det i åtanke när ni väljer "färg".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Kul projekt!
Hur stort är bordet? Är det ett nprmalt bord så räcker det med ram ben och skiva utan en massa reglar.

Sargbeslag är väldigt smidigt.

Gällande lasyren så är det några saket jag reagerar på...
En pigmenterad lasyr som är vattenbaserad är mindre lämplig på ett köksbord utan vidare behandligt. Ett köksbord hade jag lackat alla dagar i veckan.

Om du vill olja in bordet så kör på osmos hårdvaxolja. Kostar ganska mycket men är helt klart värt pengarna. Jag har testat många oljor men osmo är den enda som sitter på våra köksbänkar.

Ska du lacka så är zar ultra riktigt bra. Köp aldrig någon helblank historia för det blir sällan bra på möbler som matbord.

Gällande virke så bör 70x70 reglar vara raka. Klart, man får stå och välja en bra stund men bör inte vara några större problem att hitta bitar som du kan kapa upp till raka ben.

Annars kan du ju köpa färdighyvlade plankor och limma ihop fyra stycken för att skapa ett ihåligt ben. Du sätter dem så att det ser ut som en 4-kantig stjärna när du tittar uppifrån om du förstår vad jag menar.

Pratar om furu nu. Klart du kan köpa annat virke men då drar priset iväg ganska mycket.

En annan sak gällande bets/lasyr är att det kan vara lite knepigt på större ytor. För att få det jämt kan man behöva lägga på fler lager och då tenderar färgen att bli mörkarr än vad man tänkte från början så ha det i åtanke när ni väljer "färg".

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer om Osmo hårdvaxolja. Den är verkligen the shit, den där superprodukten som faktiskt är för bra för att vara sann. Har helt gett upp allt vad lack och olja heter sedan jag fick upp ögonen för den för något tiotal år sedan. Har till och med funderat på om man kan behandla träbåtar med den.

Dels ser det jäkligt bra ut, man kan rent av få träet att se nästan obehandlat ut bortsett från att ådringen lyfts fram lite mer (vilket bara är ett plus i min värld), med den matta varianten i två tunna strykningar med tvättsvamp. Dessutom har det en slitstyrka som inte är av denna världen. De där två tunna strykningarna är tillräckligt för sånadär stavlimmade träbänkskivor alla skulle ha i köket för några år sedan. Det finns inte en lack eller olja som håller ens i närheten av lika bra. Det är dessutom helt underhållsfritt när man väl lagt på det.

Ett extremexempel är en gammal grilltång med teakhandtag jag renoverade ute på sommarstället för några år sedan. Den hänger utomhus året om, och utsätts minst sagt för såväl väder och vind som mekaniskt slitage. Originallacken släppte redan efter något år. Slipade upp den och la på hårdvaxolja. Den ser fortfarande som ny ut. Det enda dåliga är att oljan sitter som fan till och med på polerat rostfritt, det var ett helvete att få bort det jag slabbat på skänklarna efter att det torkat

Och ja, oljan är verkligen svindyr, men den är också löjligt dryg. Det går nästan inte åt någonting, den minsta 75 ml-burken räcker till flera bord i aktuell storlek. Dock kanske det kan vara värt för den som håller på med en del hemmasnickeri att investera i en lite större burk för ett betydligt bättre literpris, när man väl börjat använda Osmo hårdvaxolja kommer man vilja ha den till allt.

Edit2: Oljan har också utmärkt shelflife, burken jag har hemma nu är 5-6 år gammal, och har fortfarande inte förstörts. Man behöver alltså inte oroa sig för att köpa mer än det man ska ha just för tillfället. Brukar bara låta burken stå upp och ned några dagar efter att ha använt den, sedan vänder jag den rätt. Den lilla olja som tränger ut i skarven mellan lock och burk bildar då en bomtät fog när den torkar.

Edit: Kan också lägga till att misstaget folk gör med hårdvaxoljan är att använda för mycket, trots tips om att köra på tunt. Det är verkligen mikromal mängd som gäller, mindre än man tror trots att man redan snålar så mycket man kan, efter en avslutande slipning med 180-papper.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: +1 om att köra tunna lager, 2-3. Jämnt tryck på handen och alltid dra åt samma håll för att slippa eventuella ojämnheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@kaput: +1 om att köra tunna lager, 2-3. Jämnt tryck på handen och alltid dra åt samma håll för att slippa eventuella ojämnheter.

Jupp, och som tillägg till det, dra i fiberriktningen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Mycket intressanta svar!

Skivan, som till slut ska bli bordet är 70x140, så det är ett ganska litet 4manna-bord. Perfekt i min och sambons nya 2a på 47 kvadrat alltså.

Lasyren är den här från Ikea, https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10329054/#/403290...
Vad jag kan förstå så tycker Ikea att den ska vara allt som behövs, och att den ska appliceras på obehandlat trä (vilket jag antar att skivan är nu när jag slipat bort det gamla äckliga?)

Kan man köpa furu-virke på Bauhaus? Det ligger en sådan väldigt nära mitt hem nämligen så det vore smidigt. Tror ni att dem sågar upp i längderna jag vill ha till och med?
Jag ska såklart fråga dem, men det känns skönt att ha lite kött på benen när jag går dit. Jag är som sagt en nolla på det här.

Angående fästningsmetod för underredet så har jag beställt en sådan här.
https://www.hornbach.se/shop/WOLFCRAFT-Undercover-Jig-i-vaska...
För att slippa att använda beslag. Hoppas på att få en så clean look som möjligt, även när man ligger och krälar på golvet.

Men furu för benen, det tycker ni låter vettigt alltså?
Limträbalk? Planhyvlat?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Och det kliar i fingrarna för man vill svara så mycket. Jag vill helst vara positiv och inte krångla till saker med allt man "ska" tänka på... Det ska vara kul med projekt så det är väl bara att köra.

Men bara bordet på bild i första inlägget kräver en del att få till. Hyvla rakt och rätvinkligt framförallt. Och även när det blir perfekt så kommer inte underredet att bli jättestabilt ändå. I bästa fall så blir det ändå ok för ett litet bord. Så det beror lite på förväntningarna.

Jag skulle gärna se en bild på skivan. Då kanske jag har lättare att se lösningar istället för problem, så jag vågar återkomma ang fler frågor i tråden.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@Newbranch: Bauhaus sågar upp skivmaterial exakt i de längder och bredder du vill. Vanliga reglar och balkar är jag lite mer osäker på, men det finns ju alltid såg att låna... Snyggast och mest vinkelrätt blir det förstås om du har en cirkelsåg.

Permalänk
Medlem

Vanligt regelvirke går så klart bra att använda, men antagligen inte direkt från affären. Jag rekommenderar att köpa reglar och låta dem ligga ett tag, för att sedan hyvla dem raka. Går bra att limma ihop fler för att få rätt tjocklek.

Alt använder du limträ till benen. 90x90, eller om du hittar 70x70. Till sidorna kan du använda limträskivor (räcker med 18 mm tjocklek) som du sågar "remsor" av, om du vill slippa jobbet med att rikta krokiga reglar.

"Remsorna" kan sedan med fördel fästas i frästa spår i benen. Svårast är att fästa skivan bra. Den kommer antagligen röra sig annorlunda gentemot underredet.

Skickades från m.sweclockers.com