Nvidia Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 prestandatestas i Final Fantasy XV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 prestandatestas i Final Fantasy XV

Nu hittar de första resultaten från spel med Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 ut på webben via Final Fantasy XV:s testdatabas. Det handlar om tester i tre upplösningar i speltiteln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan vi spela Crysis i 240p 60fps

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Alla läckor verkar visa ungefär liknande procentuella skillnader så börjar kännas som de stämmer nu.
Verkar vara bra kort vilket nog alla kan vara överens om men för mig så är dom fortfarande för dyra vilket jag och många andra älskar att gnälla på.

Ja sen kommer ju också recensionerna väldigt snart med så vi får se hur det ligger till.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Inaktiv

Nu kan man alltså spela 4k i 60fps. Framtiden är här boys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Äntligen kan vi spela Crysis i 240p 60fps

Och 240p@30fps med RT påslaget!

Sen i ett final fantasy-spel som är ett gameworks-spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se Swecs tester. Tycker prestandahoppet är för litet för att motivera priset. Inte alls lika stort hopp som det var från 9xx serien till 1xxx.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Nu kan man alltså spela 4k i 60fps. Framtiden är här boys!

Eftersom du inte nämner spel eller inställningar så svarar jag att det har gått i några år. Redan 2015/2016 körde jag 4k 60fps med ganska okej grafikinställningar med GTX 970 och senare r9 fury som sedan blev två r9 fury i crossfire när jag ville kunna köra High istället för medium. Men är du en sådan som måste ha alla inställningar på max/ultra för att må bra så kanske det är nytt att kunna köra 4k och 60fps med en GPU.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Alla läckor verkar visa ungefär liknande procentuella skillnader så börjar kännas som de stämmer nu.
Verkar vara bra kort vilket nog alla kan vara överens om men för mig så är dom fortfarande för dyra vilket jag och många andra älskar att gnälla på.

Ja sen kommer ju också recensionerna väldigt snart med så vi får se hur det ligger till.

Ja, jag tror att man får skilja på två saker. Det första är korten i sig, rent teknisk kan vara väldigt spännande. Partiell ray-tracing för att förbättre vissa effekter är en spännande början. Men sedan är priserna helt uppåt väggen. Partiell ray-tracing är nytt, inget många spel har, något som det kommer dröja innna gemena man har och något som är gen 1 i dessa kort och förmodlige kommer förbättras avsevärt innan detta blir någon form av allemansgrej. I traditionell rasterering, vilket driver alla 3D spel (inklusive de som kommer ha partiel rasterering) ger korten procentuella förbättringar som på inget sätt motsvarar deras ökade kostnader kontra nuvarande generationer.

10-serien skulle slutat säljas eller sänkts till halva priset och 20-serien skulle gått in på 10-seriens priser för att det skulle finnas någon logik i detta.

Folk som köper ett 2080ti idag (och jag var denna person tidigare) kommer få betala ett kraftigt överpris för förhållandevis lite extra prestanda i spel som inte skrivs specifikt för kortet. Man kommer sedan kunna njuta av lite ray-tracing effekter i viis utvalda spel men i en prestanda som kommer hinna fördubblas eller mer innan detta är ett vanligt inslag i alla spel. 30- eller 40-serien är förmodligen när detta är ett argument.

Men Nvidia gör lite detta misstag om och om igen. Adaptiv uppdatering vill man skall bli en självklarhet, där tycker AMD att en öppen standard och skärmar i kostnadssegment som gör att folk kan köpa dem är rätt väg att gå. Nvidia, stängda grejer med skyhöga påslag på hårdvaran.

Hade AMD haft en större del av marknaden, eller Nvidia hade börjat stödja VESA Adaptive sync, så hade nog en stor del av marknaden faktiskt haft adaptiv synkronisering på sina monitorer idag. Men i och med deras val så är det fortfarande en väldigt liten del då det, eftersom de köär Nvidia, måste köpa de dyrare allternativen och då avstår.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

1070 var snäppet bättre än 980ti. Nu är det 2080 som är snäppet bättre än 1080ti. Inte alls samma hopp i prestanda i icke RT spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Prestanda överlag tror jag bli väldigt blandat, precis som Titan V. Kan variera från så lite som +15% till +50%. De fina siffrorna lär vi se i DX12/"ASYNC"/'AMD-titlar'. Final fantasy tillhör ju inte denna grupp så förhoppningsvis är denna resultat bland det lägre i skalan.

Men i genomsnitt kan man räkna med +30% från 1080Ti till 2080Ti vilket är redan en ganska måttlig lyft (inte sämre än Kepler/Maxwell övergången förvisso).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eftersom du inte nämner spel eller inställningar så svarar jag att det har gått i några år. Redan 2015/2016 körde jag 4k 60fps med ganska okej grafikinställningar med GTX 970 och senare r9 fury som sedan blev två r9 fury i crossfire när jag ville kunna köra High istället för medium. Men är du en sådan som måste ha alla inställningar på max/ultra för att må bra så kanske det är nytt att kunna köra 4k och 60fps med en GPU.

Beror väl på vad det är för spel också Och jag åtgår ifrån att han menar hyffsade settings, där räcker inte minnet till ens för 970/fury

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Prestanda överlag tror jag bli väldigt blandat, precis som Titan V. Kan variera från så lite som +15% till +50%. De fina siffrorna lär vi se i DX12/"ASYNC"/'AMD-titlar'. Final fantasy tillhör ju inte denna grupp så förhoppningsvis är denna resultat bland det lägre i skalan.

Men i genomsnitt kan man räkna med +30% från 1080Ti till 2080Ti vilket är redan en ganska måttlig lyft (inte sämre än Kepler/Maxwell övergången förvisso).

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, bara det att nu kostar toppkortet några tusen mer än hoppet i tidigare generationer. Nvidia antar väl helt enkelt att många kommer köpa "oavsett" pris. Samt att med högre priser så behöver dom ju inte sälja lika många kort för att nå sitt säljmål. Tyvärr är det ju så att de inte har så mycket konkurrens i det övre segmentet, det är lite som Apple's situation fast utan konkurrens av Samsung, Sony, One Plus etc.

Det ska bli nyttigt för marknaden när väl Intel släpper sina kort, det behövs verkligen fler alternativ inom GPU-industrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Beror väl på vad det är för spel också Och jag åtgår ifrån att han menar hyffsade settings, där räcker inte minnet till ens för 970/fury

I första meningen tog jag upp att han inte nämner spel. Dessutom missade du totalt poängen med mitt inlägg. Nej jag menar inte att r9 fury fungerar om man ska köra ex BFV i 4k och 60FPS på ultra. Men på många verkar det som det varit en omöjlighet att spela i 4k och nå 60FPS, så därför skrev jag det jag gjorde eftersom jag kunde göra det för flera år sedan utan att offra allt för mycket med inställningarna. Blandar man lite Medium/high ser det ofta väldigt bra ut ändå speciellt med tanke på upplösningen. Själv gick jag ifrån 4k för spel när jag ville ha 120hz+ skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vänta bara, snart kommer AMD med ett kort som på papper har 300% mer prestanda än 2080 och med rätt drivrutiner om fyra år är nästan lika snabbt som ett 2070. Då jävlar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Ser framemot tester med MVLINK och hoppas få över 100 FPS i 4k då är det bara att vänta på någon bra 4k skärm.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll men fortfarande så fattar folk inte att bara vänta och bestämma sig när de riktiga testerna är ute. Och passar inte plånboken efter prestandan så köp det inte. Så enkelt är det. Om tillräckligt många inte köper den och Nvidia tycker kortet har misslyckats med att nå säljmålen så kommer de ändra på priser. Men om tillräckligt många köper det, trots det höga priset, så har ni absolut inget att gnälla om förutom att ni själva inte har råd. För då har Nvidia lyckats igen, både att ligga på topp och att få korten att flyga från hyllorna.

Sedan kan ni drömmare drömma vidare om att AMD kommer med ett superdupermegaultra-killerkort som spöar allt och alla men med tanke på hur det gått hittills så ska man inte räkna med det på ett tag. Sedan har AMD väldigt prisvärda kort i sig, men om man vill ha det snabbaste så finns det inga alternativ.

Om du inte har råd med en Tesla så får du köpa dig en billigare bil. Gnäll inte på Tesla för att de har höga priser då de riktar sig till en specifik kundkrets, och de har också utvecklingskostnader och vill tjäna pengar. Samma sak med Nvidia. Oavsett hur stort prestandagap det är mellan 1080Ti och 2080Ti så är inget av korten för standardkonsumenten utan för de som vill och har råd att ligga på topp. Om du är en standarspelare utan tjock plånbok så får du hålla dig till något billigare.

Men gnäll lite på ASUS för att deras ROG-skärmar är så dyra. Eller på Thrustmaster för att deras highend-stickor är så dyra. Eller på Intel för att Core i9-7900X är så dyr. Eller på [valfritt företag] för att [valfri highend-produkt] är så dyr.

Sluta gnälla på priset, vänta på de _officiella och oberoende_ prestandatesterna och avgör sen om det är värt för just _dig_.

Personligen så har jag råd. Datorer och spel är mitt intresse, jag har inte familj, bil eller några lån. Så 15k är lite pengar i det stora hela då jag lagt bra mycket mer på resten av datorn, och på spel, godis och annat "onödigt" under åren... Sedan om 2080Ti ger för lite mer-prestanda än 1080Ti så kommer jag inte vara intresserad av det. Och absolut, jag vill ha lägre pris också. Men det enda sättet du kan göra är att antingen köpa det eller inte köpa det. Det är köparens marknad, vi har fri prissättning på produkterna och företagen får sätta vilka priser de vill. Rösta med plånboken, inte med gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Mycket gnäll men fortfarande så fattar folk inte att bara vänta och bestämma sig när de riktiga testerna är ute. Och passar inte plånboken efter prestandan så köp det inte. Så enkelt är det. Om tillräckligt många inte köper den och Nvidia tycker kortet har misslyckats med att nå säljmålen så kommer de ändra på priser. Men om tillräckligt många köper det, trots det höga priset, så har ni absolut inget att gnälla om förutom att ni själva inte har råd. För då har Nvidia lyckats igen, både att ligga på topp och att få korten att flyga från hyllorna.

Sedan kan ni drömmare drömma vidare om att AMD kommer med ett superdupermegaultra-killerkort som spöar allt och alla men med tanke på hur det gått hittills så ska man inte räkna med det på ett tag. Sedan har AMD väldigt prisvärda kort i sig, men om man vill ha det snabbaste så finns det inga alternativ.

Om du inte har råd med en Tesla så får du köpa dig en billigare bil. Gnäll inte på Tesla för att de har höga priser då de riktar sig till en specifik kundkrets, och de har också utvecklingskostnader och vill tjäna pengar. Samma sak med Nvidia. Oavsett hur stort prestandagap det är mellan 1080Ti och 2080Ti så är inget av korten för standardkonsumenten utan för de som vill och har råd att ligga på topp. Om du är en standarspelare utan tjock plånbok så får du hålla dig till något billigare.

Men gnäll lite på ASUS för att deras ROG-skärmar är så dyra. Eller på Thrustmaster för att deras highend-stickor är så dyra. Eller på Intel för att Core i9-7900X är så dyr. Eller på [valfritt företag] för att [valfri highend-produkt] är så dyr.

Sluta gnälla på priset, vänta på de _officiella och oberoende_ prestandatesterna och avgör sen om det är värt för just _dig_.

Personligen så har jag råd. Datorer och spel är mitt intresse, jag har inte familj, bil eller några lån. Så 15k är lite pengar i det stora hela då jag lagt bra mycket mer på resten av datorn, och på spel, godis och annat "onödigt" under åren... Sedan om 2080Ti ger för lite mer-prestanda än 1080Ti så kommer jag inte vara intresserad av det. Och absolut, jag vill ha lägre pris också. Men det enda sättet du kan göra är att antingen köpa det eller inte köpa det. Det är köparens marknad, vi har fri prissättning på produkterna och företagen får sätta vilka priser de vill. Rösta med plånboken, inte med gnäll.

Det är en del av mångas identitet att avsky saker, de identifierar sig med någon som motsätter sig t.ex ett visst företags produkter. Argumenten kommer därefter och tjänar det syftet, tvärtemot rationella människor.

Alla prishöjningar är ocker, alla ändringar i leveranstider är endast för att lura stackars gemene man i dessa människors ögon.

Irrationellt? Ja, men argumenten kommer efter behovet av att påminna omvärlden om deras identitet.

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Håller med dig till fullo. Det är nog många som har råd, men ändå tycker det är för dyrt, det handlar ju också om prioriteringar. Om priset är fel, det kan nog bara marknaden avgöra. Säljer dom inte som förväntat så lär nog prisjusteringar komma.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Priserna kommer nog inte gå ned förrän Nvidia ger upp på 1000 serien som de fortfarande inte har prissänkt nämnvärt pga stora lager.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vänta bara, snart kommer AMD med ett kort som på papper har 300% mer prestanda än 2080 och med rätt drivrutiner om fyra år är nästan lika snabbt som ett 2070. Då jävlar.

Till samma pris som 2080ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Mycket gnäll men fortfarande så fattar folk inte att bara vänta och bestämma sig när de riktiga testerna är ute. Och passar inte plånboken efter prestandan så köp det inte. Så enkelt är det. Om tillräckligt många inte köper den och Nvidia tycker kortet har misslyckats med att nå säljmålen så kommer de ändra på priser. Men om tillräckligt många köper det, trots det höga priset, så har ni absolut inget att gnälla om förutom att ni själva inte har råd. För då har Nvidia lyckats igen, både att ligga på topp och att få korten att flyga från hyllorna.

Sedan kan ni drömmare drömma vidare om att AMD kommer med ett superdupermegaultra-killerkort som spöar allt och alla men med tanke på hur det gått hittills så ska man inte räkna med det på ett tag. Sedan har AMD väldigt prisvärda kort i sig, men om man vill ha det snabbaste så finns det inga alternativ.

Om du inte har råd med en Tesla så får du köpa dig en billigare bil. Gnäll inte på Tesla för att de har höga priser då de riktar sig till en specifik kundkrets, och de har också utvecklingskostnader och vill tjäna pengar. Samma sak med Nvidia. Oavsett hur stort prestandagap det är mellan 1080Ti och 2080Ti så är inget av korten för standardkonsumenten utan för de som vill och har råd att ligga på topp. Om du är en standarspelare utan tjock plånbok så får du hålla dig till något billigare.

Men gnäll lite på ASUS för att deras ROG-skärmar är så dyra. Eller på Thrustmaster för att deras highend-stickor är så dyra. Eller på Intel för att Core i9-7900X är så dyr. Eller på [valfritt företag] för att [valfri highend-produkt] är så dyr.

Sluta gnälla på priset, vänta på de _officiella och oberoende_ prestandatesterna och avgör sen om det är värt för just _dig_.

Personligen så har jag råd. Datorer och spel är mitt intresse, jag har inte familj, bil eller några lån. Så 15k är lite pengar i det stora hela då jag lagt bra mycket mer på resten av datorn, och på spel, godis och annat "onödigt" under åren... Sedan om 2080Ti ger för lite mer-prestanda än 1080Ti så kommer jag inte vara intresserad av det. Och absolut, jag vill ha lägre pris också. Men det enda sättet du kan göra är att antingen köpa det eller inte köpa det. Det är köparens marknad, vi har fri prissättning på produkterna och företagen får sätta vilka priser de vill. Rösta med plånboken, inte med gnäll.

Lite kul att du gnäller på att andra gnäller. Och snart kommer nog någon gnälla på att du gnäller på andras gnäll, så då är inception ett faktum.

Kanske detta till och med kan räknas som gnäll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Alltså testet visar i 2560x1440. 1864 poängs skillnad.
För mer priset av TI.ca 4800!!!!!kr
Det är det ju absolut inte värt!!!!
Blir det köp för min del,så blir det Msi RTX 2080.
Så kan man ju överklocka lite själv.
Nån gräns på galenskapen får man ju dra.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zather:

Alla läckor verkar visa ungefär liknande procentuella skillnader så börjar kännas som de stämmer nu.
Verkar vara bra kort vilket nog alla kan vara överens om men för mig så är dom fortfarande för dyra vilket jag och många andra älskar att gnälla på.

Ja sen kommer ju också recensionerna väldigt snart med så vi får se hur det ligger till.

Tack för att du spoilerar prestandan helt och hållet. Jag har försökt hålla mig borta från dessa leaks. Sweclockers kommer alltid vara referens när det kommer till prestandaresultat.

Skrivet av Alucius:

Priserna kommer nog inte gå ned förrän Nvidia ger upp på 1000 serien som de fortfarande inte har prissänkt nämnvärt pga stora lager.

Det är bara att folk inte vill köpa deras 1000-serie längre nu när 2000-serien är på intågande och det utan några som helst prissänkningar på något kort i 1000-serien, snarare prishöjningar.

Nvidia har desperat flyttat fram datumet för lanseringen av GTX 2xxx-serien då de vill sälja slut på lagren av 1050 och 1060 som folk nu ändå inte kommer köpa vid det här laget, förutom OEM-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Alltså testet visar i 2560x1440. 1864 poängs skillnad.
För mer priset av TI.ca 4800!!!!!kr
Det är det ju absolut inte värt!!!!
Blir det köp för min del,så blir det Msi RTX 2080.
Så kan man ju överklocka lite själv.
Nån gräns på galenskapen får man ju dra.

Dyraste kortet brukar inte vara bäst pris/prestanda, men det är ju 22% snabbare... Dock 50% högre pris om man utgår från 2080

25% snabbare i 4k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack för att du spoilerar prestandan helt och hållet. Jag har försökt hålla mig borta från dessa leaks. Sweclockers kommer alltid vara referens när det kommer till prestandaresultat.

Ser inte riktigt hur detta är mitt fel. Du bör nog inte vara inne och läsa i kommentarer till en tråd om läckor ifall du inte vill ha koll på prestandan. Sen vet inte jag hur "Alla läckor verkar visa ungefär liknande procentuella skillnader så börjar kännas som de stämmer nu. Verkar vara bra kort" säger EXAKT hur korten kommer fungera för det har ju inte jag heller koll på.

Väntar på Swec tester innan jag säger att det 100% stämmer.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@mrpijey: Håller med dig till fullo. Det är nog många som har råd, men ändå tycker det är för dyrt, det handlar ju också om prioriteringar. Om priset är fel, det kan nog bara marknaden avgöra. Säljer dom inte som förväntat så lär nog prisjusteringar komma.

Tror nog redan nu att 2080Ti sålt bättre än Nvidia förväntat sig. Problemet är att kretsen är sjukt stor. Hade den varit för billig hade de aldrig kunnat möta efterfrågan. Marknaden verkligen skriker efter nya grafikkort och visst, de hade säkert kunnat klara en $800-900 MSRP, men mängden som köpt kortet hade de aldrig kunnat klara.

Permalänk
Medlem

Själva 2080 borde ha varit 2080Ti, ser den minsta prestanda ökningen sen 780 Ti till 980 tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Mycket gnäll men fortfarande så fattar folk inte att bara vänta och bestämma sig när de riktiga testerna är ute. Och passar inte plånboken efter prestandan så köp det inte. Så enkelt är det. Om tillräckligt många inte köper den och Nvidia tycker kortet har misslyckats med att nå säljmålen så kommer de ändra på priser. Men om tillräckligt många köper det, trots det höga priset, så har ni absolut inget att gnälla om förutom att ni själva inte har råd. För då har Nvidia lyckats igen, både att ligga på topp och att få korten att flyga från hyllorna.

Sedan kan ni drömmare drömma vidare om att AMD kommer med ett superdupermegaultra-killerkort som spöar allt och alla men med tanke på hur det gått hittills så ska man inte räkna med det på ett tag. Sedan har AMD väldigt prisvärda kort i sig, men om man vill ha det snabbaste så finns det inga alternativ.

Om du inte har råd med en Tesla så får du köpa dig en billigare bil. Gnäll inte på Tesla för att de har höga priser då de riktar sig till en specifik kundkrets, och de har också utvecklingskostnader och vill tjäna pengar. Samma sak med Nvidia. Oavsett hur stort prestandagap det är mellan 1080Ti och 2080Ti så är inget av korten för standardkonsumenten utan för de som vill och har råd att ligga på topp. Om du är en standarspelare utan tjock plånbok så får du hålla dig till något billigare.

Men gnäll lite på ASUS för att deras ROG-skärmar är så dyra. Eller på Thrustmaster för att deras highend-stickor är så dyra. Eller på Intel för att Core i9-7900X är så dyr. Eller på [valfritt företag] för att [valfri highend-produkt] är så dyr.

Sluta gnälla på priset, vänta på de _officiella och oberoende_ prestandatesterna och avgör sen om det är värt för just _dig_.

Personligen så har jag råd. Datorer och spel är mitt intresse, jag har inte familj, bil eller några lån. Så 15k är lite pengar i det stora hela då jag lagt bra mycket mer på resten av datorn, och på spel, godis och annat "onödigt" under åren... Sedan om 2080Ti ger för lite mer-prestanda än 1080Ti så kommer jag inte vara intresserad av det. Och absolut, jag vill ha lägre pris också. Men det enda sättet du kan göra är att antingen köpa det eller inte köpa det. Det är köparens marknad, vi har fri prissättning på produkterna och företagen får sätta vilka priser de vill. Rösta med plånboken, inte med gnäll.

THIS
Bästa jag läst på länge

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klarspråkarn:

Lite kul att du gnäller på att andra gnäller. Och snart kommer nog någon gnälla på att du gnäller på andras gnäll, så då är inception ett faktum.

Kanske detta till och med kan räknas som gnäll?

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer helt. Jag ser denna trend i att vissa som kommer köpa ett 2080Ti inte gillar att så många klagar på priserna. Och sedan komma med argument som att det ej är ett kort för alla och ni kanske ej ha råd.
Vi pratar är inte om ett NVIDIA RTX Server för 200 000$ utan ett inlåst konsumentgrafikkort som nog de flesta med jobb kan köpa om de bara prioriterar annorlunda. Argumentet råd, ej för dig etc tycker jag blir felaktigt när det ändå handlar om något många har råd och behov av, det är bara det att de kanske vill lägga pengar på kapitalinvestering eller annat.

Nå folk kommer gnälla på priserna på Geforce 2080Ti, bästa iPhone, Samsung, ramminne, lägenhetspriser i storstäder etc, för att folk har behov av detta, men priserna det senaste bara skenar iväg för varje år.

Lösningen för de som vill slippa höra prisklagandet på 2080Ti så är det bara att vänta. För snart släpps kortet då blir det ganska ointressant att enbart diskutera kortets prestanda och kostnad och fokus blir annat, som vad man kan göra med grafikkortet? Lyckas någon få igång Nvida Quadrofunktioner/drivrutiner på kortet etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Själva 2080 borde ha varit 2080Ti, ser den minsta prestanda ökningen sen 780 Ti till 980 tiden.

Menar du inte tvärtom?
Känns som de prestandamässigt släppt 2060 2070 och 2080 med prissättning som 2080 2080ti och 2080ti++