Silverstone Nightjar NJ450-SXL – fläktlöst nätaggregat i formfaktorn SFX-L

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Nightjar NJ450-SXL – fläktlöst nätaggregat i formfaktorn SFX-L

Silverstone äntrar testlabbet med det helt fläktlösa nätaggregatet Nightjar NJ450-SXL, som ska erbjuda en knäpptyst upplevelse i formfaktorn SFX-L för ultrakompakta byggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skulle sitta fint i en medium prestanda passiv burk, men kan bli svårt att få ett grafikkort passivt :/ Kanske ett Vega 64 vid 800 Mhz?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Helt perfekt för kompakta och tysta mediadatorer.
Hade lätt köpt den.

Permalänk
Medlem

endast 3 års garanti? Snålt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Helt perfekt för kompakta och tysta mediadatorer.
Hade lätt köpt den.

Min gaming rigg sitter på en Corsair SF450 för ~1000 SEK mindre och har då aldrig hört den även vid ca. 1m avstånd, och fläkten är bokstavligen stilla om du bara belastar med saker som en mediadator gör

Så njae, jag fattar charmen med NJ450 men jag skulle inte köpa den pga. storlek (SFX-L ist. för SFX) eller tystnad; utan istället för hur cool tanken är med den.

Permalänk
Inaktiv

Varför anväder inte fler fläktlösa nätaggregat? Jag har använt ett Super Flower fläktlöst Platina certat i många år nu och det är så pass svalt när man håller handen vid sidan att man nästan tror att det är avstängt.

Istället så går folk efter massiva nätaggregat över 1000W med bling bling och störande fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför anväder inte fler fläktlösa nätaggregat? Jag har använt ett Super Flower fläktlöst Platina certat i många år nu och det är så pass svalt när man håller handen vid sidan att man nästan tror att det är avstängt.

Istället så går folk efter massiva nätaggregat över 1000W med bling bling och störande fläktar.

Många av dagens PSU är dock semipassiva

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Snålt med endast 3 års garanti, speciellt med prislappen i åtanke.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Verkar trevligt men 2000kr för ett sånt agg känns som behåll dom när man får ett knäpptyst semi passivt för halva priset som samtidigt kan hantera mer watt

Fattar inte varför flera tillverkare inte satsar på 300-400w passiva lösnigar till vettigare pris då många system skulle kunna drivas inom den ramen och dom skulle vara attraktiva för ganska många och som det är idag är semi passivt som går i passivt läge mer attraktivt än 2k för 450w agg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

That's my baby!
Äntligen lite lågeffektsaggregat med hög effektivitet, fast hade gärna sett effekter neråt 350W med samma upplägg.
Ser inte tillgänglighet som ett stort problem längre, köp i Tyskland, allt finns där, folk beställer som galningar från Kina, vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför anväder inte fler fläktlösa nätaggregat? Jag har använt ett Super Flower fläktlöst Platina certat i många år nu och det är så pass svalt när man håller handen vid sidan att man nästan tror att det är avstängt.

Istället så går folk efter massiva nätaggregat över 1000W med bling bling och störande fläktar.

Kanske beror på att du inte belastar det? Följdfrågan blir då given

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Helt perfekt för kompakta och tysta mediadatorer.
Hade lätt köpt den.

Speldatorer!
Mediadator som behöver 450W? 45W möjligen

Permalänk
Medlem

Fin produkt, men jag väljer det aningen mer högljudda SF450 och sparar en tusenlapp.

Jag gissar att ni försöker hugga tag i de ny revisionerna av SF450/SF600 som är Platinum-certade och har nya sleevade kablar? Tyvärr försenade men dyker förhoppningsvis upp i slutet av Oktober.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseb64:

Speldatorer!
Mediadator som behöver 450W? 45W möjligen

Jo men bygger man den kompakt så vill man inte att nätagget ska leda värmen vidare i datorn och nätagget blir inte så varmt i en mediadator. Så man skulle i princip kunna bygga datorn som tetris om det är svala delar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Många av dagens PSU är dock semipassiva

Instämmer helt och jag älskar semipassiva nätdelar som är knäpptysta förutom då man verkligen behöver få ut det lilla extra. Samma sak tycker jag med grafikkortet som är knäpptyst i mina datorer 95% av tiden. Att köpa ett helt passivt grafikkort hade ej varit roligt då jag behöver kraften.

Permalänk
Medlem

SweC och Jonas levererar som vanligt. Kul nisch och ser fram emot fler passiva SFX/L. Tack för ett gediget och kvalitativt test (som alltid)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Information saknas
Går det att använda standardkablage med denna PSU ?

eller är det livsfarligt att använda egna snygga custom sleevade kablar? (märkning saknas ang, detta)

Permalänk
Medlem

Haha, ganska intressant namn på ett nätagg som påstås vara knäpptyst. Nattskärror för kort sagt ett helvetes liv, kan hålla på oavbrutet en hel natt, och det skulle faktiskt kunna liknas vid hur en fläkt låter när en sladd åker in i den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Jo men bygger man den kompakt så vill man inte att nätagget ska leda värmen vidare i datorn och nätagget blir inte så varmt i en mediadator. Så man skulle i princip kunna bygga datorn som tetris om det är svala delar.

Nu förstår jag inte vad du menar. Förlusterna i nätaggregat belatat till 10% är högre än ett belastat till hälften vid samma uteffekt så varför skulle detta högeffeltsnätaggregat böi svalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lordsqueak:

Information saknas
Går det att använda standardkablage med denna PSU ?

eller är det livsfarligt att använda egna snygga custom sleevade kablar? (märkning saknas ang, detta)

Det finns i princip inget "standardkablage". Även om sladdarna passar rent fysiskt kan kopplingarna i dem skilja sig åt markant mellan olika nätaggregat (även inom samma tillverkare). Sleeva originalkablarna eller köp custom sleevade anpassade för just det nätaggregat du äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Information saknas
Går det att använda standardkablage med denna PSU ?

eller är det livsfarligt att använda egna snygga custom sleevade kablar? (märkning saknas ang, detta)

Du kan ju alltid mäta kablarna med multimeter, har du tur så passar dom annars får du flytta runt kablarna så dom stämmer. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Information saknas
Går det att använda standardkablage med denna PSU ?

eller är det livsfarligt att använda egna snygga custom sleevade kablar? (märkning saknas ang, detta)

Var jävligt försiktig innan du startar igång med andra kablar. Kontakterna ser lika ut för alla tillverkare men olika tillverkare har sin egna idé om hur varje ledare ska vara lödd på nätaggregatskontaktsidan. Kollar man t.ex. på vissa märkens nätaggregatskablar så ser man att de har växlat t.ex. 2 stycken ledare med varandra vid kontakten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

Helt perfekt för kompakta och tysta mediadatorer.
Hade lätt köpt den.

Fläkten på min Seasonic Platinum går aldrig förutom vid hög belastning som tex spel.
I min media PC har jag denna, funkar fint,

https://www.inet.se/produkt/6912280/streacom-nano-psu-120w

Visa signatur
Permalänk

Tack , mycket trevlig läsning 😊👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850