The Bard's Tale IV - Barrows Deep

Permalänk
Medlem

The Bard's Tale IV - Barrows Deep

Den släpptes på STEAM för en stund sen! Håller på att ladda ner den nu. ^^

Jag ser verkligen fram emot att få spela den! Verkar vara många som laddar ner den.

Spelet kräver 55GB fri diskutrymme så det kommer att ta ett tag...

Kolla upp spelet på "Can You Run It?" https://www.systemrequirementslab.com/cyri för att säkerställa systemkravet.

Skriver upp kravet här ändå nedaför:

Grafikkort minimum: NVIDIA GeForce GTX760 2GB/Radeon HD7970 3GB
CPU minimum: Intel Core i5-2500K eller jämbördigt
RAM minimum: 8GB
OS minimum: Windows 7/8/8.1/10 (64 bitars)
Fri diskutrymme minimum: 55GB

Grafikkort rekommenderat: NVIDIA GeForce GTX970/AMD 290 jämbördigt eller bättre
CPU rekommenderat: Intel Core i5-4590 jämbördigt eller bättre
RAM rekommenderat: 8GB
OS rekommenderat: Windows 7/8/8.1/10 (64 bitars)
Fri diskutrymme rekommenderat: 55GB

Inte särskilt krävande spel enligt mig...

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Ser att det fått väldigt med negativa recensioner på Steam. Hur tycker du att det är? Bra story? Flyter det på bra?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Ser att det fått väldigt med negativa recensioner på Steam. Hur tycker du att det är? Bra story? Flyter det på bra?

Mvh

Svårt att säga det än. Har bara precis börjat. Har inte stött på några buggar ännu i spelet men den är dåligt optimerad märker jag.

Dom rekommenderade specifikationerna är långt ifrån verkligheten. På ultra så får jag knappt ut 30 FPS. High inställingarna ger typ 50+ FPS och på medium och low är det ingen skillnad där man ligger på runt 60+ FPS.

Minimum rekommendationen är också långt ifrån verkligheten. Om det laggar på medium och low i ett "singel player" spel med modernare hårdvara typ GTX1060 6GB + i5-7300HQ under huven på en laptop hur ska det då gå med NVIDIA GeForce GTX760/Radeon HD7970 med i5-2500K som ingår i minimumkravet?

Spelet har inte 3:e persons vy utan den har en shooter vy. Jag kan spela mycket tyngre grafikkrävande spel som Metro 2033, Crysis 2, Deus Ex: Human Revolution etc utan problem men dessa spel är bättre optimerade.

Om man har spelat dom gamla The Bard's Tale spelen så vet man ju att dom var hur bra som helst. Jag hade en stor förhoppning om denna spel men det återstår att se. Story verkar vara bra men som sagt har precis börjat.

Hoppas dom släpper uppdateringar som gör den stabilare...

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.
Då blir det att avvakta med inköp av spelet tills utvecklaren väljer att skicka ut optimeringsuppdateringar.
Synd att spelindustrin är som den är i nuläget och spelstudios väljer att publicera halvfärdiga spel..

Permalänk
Medlem

Pussel, fällor & hemligheter

Spelet var segt i början men ju längre in jag kom ju bättre vart det.

Dungeons med labyrinter som innehåller rum med fällor och pussel i nästan varenda rum. Helt i min smak!

Man måste lösa problemen för att kunna gå vidare...

Det finns många gömda rum med skatter och liknande.

Verkar finnas många speltimmar. Det går inte direkt fort kan jag säga. ^^

Man har en grupp där olika figurer i spelet joinar och ger sig ut på äventyren tillsammans. Man kan också hyra olika karaktärer i spelet för att fylla ut gruppen.

Än så länge har jag en grupp på fyra för dom andra positionerna är låsta men gissar på att dessa låses upp vartefter jag fullföljer huvudstoryn.

När man slåss mot monster och fiender så är det tur-baserad men när man går runt och upptäcker kan man röra sig helt fritt.

Blir man upptäckt av fienden först så attackerar dom först också i första rundan. Om man smyger sig på dom och attackerar först är det du som har första rundan.

En eldfälla där man måste rikta bort alla tre för att kunna gå förbi dom.

I slutet av fällan finns en pussel man måste lösa för att öppna en dörr.

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Tack för snabbt svar.
Då blir det att avvakta med inköp av spelet tills utvecklaren väljer att skicka ut optimeringsuppdateringar.
Synd att spelindustrin är som den är i nuläget och spelstudios väljer att publicera halvfärdiga spel..

För nån dag sen så släpptes två uppdateringar. När den första kom så kunde jag köra på "High" inställningar och fick typ 100+ FPS(75 FPS med vertikal synk) och tänkte att äntligen så händer det något. Men efter några timmar så släpptes ytterligare en uppdatering som förstörde detta och man är tillbaka på första rutan igen.

Får väl köra med låg+medium inställningar tills dom har fixat problemen och optimerat spelet bättre.

Uppdaterat: Om någon undrar så använder sig spelet utav Unreal 4 motorn.

Något måste ha gått galet till med den senare uppdateringen...

Uppdaterat: Tänkte lägga ut lite flera bilder nu när man har kommit längre in i spelet. Befinner mig i en förhäxad skog typ.

Jag vet att det är mycket rosa och rött men det ska vara så tydligen. Har kollat så att jag inte har fel färginställningar på skärmen men det är korrekt.

Kolla på spelets karta: https://game-maps.com/BT4/World-Map-for-Bards-Tale-IV-Barrows-Deep.asp Den är gigantisk men det finns inte så många områden fast varje del är stor och har många uppdrag och sidospår...

Har numera en grupp på 6 karaktärer som jag äventyrar med.

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Tusen tack för din djupa och detaljerande insyn från spelet.
Blev nu sugen på att köpa det och börja spela det. Låter riktigt underhållande.

Har dock en fråga... Har inte tidigare spelat de andra spelen, däremot hört talas om dom, så borde jag spela de andra spelen innan jag går på IV eller kan jag hoppa direkt in i det?
Vad föreslår du?

Mvh r0bz

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Tusen tack för din djupa och detaljerande insyn från spelet.
Blev nu sugen på att köpa det och börja spela det. Låter riktigt underhållande.

Har dock en fråga... Har inte tidigare spelat de andra spelen, däremot hört talas om dom, så borde jag spela de andra spelen innan jag går på IV eller kan jag hoppa direkt in i det?
Vad föreslår du?

Mvh r0bz

Du kan definitivt hoppa in i spelet direkt utan att ha spelat originalet.

Om man jämför originalet med den senaste så är dom helt olika. I alla fall spelkänslan. Personligen gillar jag båda. Har för mig att originalet kommer från 1985 så du kan ju tänka dig hur grafiken såg ut från den tiden. Ganska platt och 2d men helt underbar känsla att spela och uppleva. Den första heter The Bard's Tale - Tales of the Unknown: Volume 1.

Om du kan stå ut med att spelet laggar ibland och att den kanske inte är riktigt så bra optimerad än så är det bara att tuta och köra!

Dom har släppt ytterligare några uppdateringar sen sist och det flyter på bättre nu än i början när man skaffade spelet.

Storyn är helt okej och känslan att lösa pussel och ta sig igenom fällor är bara kul. Man får stanna upp och tänka till lite istället för att bara gå rakt igenom allting... ^^

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...