Permalänk
Medlem

En snabb fråga, har du något antivirus? Vet att t.ex. Avast kan påverka MSFT Storage Port negativt. Men är en wild guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

En snabb fråga, har du något antivirus? Vet att t.ex. Avast kan påverka MSFT Storage Port negativt. Men är en wild guess.

Har inget atm. Har haft det innan och det har inte varit någon skillnad.

Skulle någon kunna förklara vad system commit är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

nytt moderkort o i7 7700, mer värt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runemannen:

nytt moderkort o i7 7700, mer värt

Verkligen inte.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdamWick:

@HC-8315: Testade att köra nu på 'Very high' och GPUn gick nu upp till 35-40% samt cpun till 60-75%. Det roliga är att jag samma fps med lite mer dips bara. 70-145

Med högsta inställningarna så skulle du definitivt få högre FPS än så, och belastningen borde också vart högre på GPU.

Skrivet av AdamWick:

@AdamWick: denna gången vare denna staplen som gick upp extra i ''LatencyMon''

https://gyazo.com/614874778b689f341f602f3bf63a5307

Få datorn att gå i "Viloläge" och väck den igen efter den gått ner helt.
Väl inne i Windows igen så tryck på sök.
Skriv cmd och högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som Administratör".
Skriv powercfg -restoredefaultschemes och tryck på enter.

Testa spela igen både med lägsta och högsta inställningarna.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@AdamWick: denna gången vare denna staplen som gick upp extra i ''LatencyMon''

https://gyazo.com/614874778b689f341f602f3bf63a5307

Det verkar vara chipset drivrutiner denna gång. Jag googlade lite och det verkar som fler har haft problem just med storport.sys. iaf så löste personen problemet genom att gå tillbaka till windows 7. Det vore intressant test och veta om din dator presterar bättre i windows 7 eller linux men jag förstår om det inte är praktiskt möjligt och testa.

Jag gissar på att du har en oem dator? En så kallad märkesdator. Vad har du för märke på datorn? Min personliga gissning är att ditt moderkort helt enkelt inte lirar väl med windows 10. Då eftersom du verkar ha haft problem från start med dålig prestanda.

Ett tips om du köper nya delar är att köra latencymon direkt fårån start och får du större spikar eller dålig prestanda så lämnar du tillbaka delarna (under öppet köp perioden) och byter modell/märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Nope byggde datorn med egna händer

@HC-8315 Testade och märkte ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@Jimemy: Nope byggde datorn med egna händer

@HC-8315 Testade och märkte ingen skillnad

Okey.
Jag skjuter hej villt här med gissningar men här är en som lyckades lösa sina dpc latensproblem
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1506226-hog-dpc-latency-...
Kan ju vara värt ett försök, kostar ju inget och prova.
(Jag kör efter trial and error metoden ^^)

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ska testa snart! kan ju tillägga att jag har haft problem med internetuppkopplingen när jag startar datorn. Antingen handlar det om ''standardgateway'' eller är att ''ethernet hittas inte''

https://gyazo.com/d8853f8cbf0d113f11096de53a24fdb0

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@Jimemy: Ska testa snart! kan ju tillägga att jag har haft problem med internetuppkopplingen när jag startar datorn. Antingen handlar det om ''standardgateway'' eller är att ''ethernet hittas inte''

https://gyazo.com/d8853f8cbf0d113f11096de53a24fdb0

De gör att min magkänsla blir starkare mot att du tyvärr har fått ett dåligt moderkort från start. Det är dock bara vad jag tror och känner så ta det med en nypa salt.

Om du har något extra moderkort liggandes eller en vän med ett extra moderkort så vore det ju ett bra sätt att utesluta ifall det är moderkortet som ställer till det för dig. (Genom att testköra datorn med ett annat moderkort då).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: ska man satsa på nytt moderkort å 8600k då`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@Jimemy: ska man satsa på nytt moderkort å 8600k då`?

Det är nog det enklaste. Och har du haft problem med ett märke eller iaf vad jag tror så kan det ju vara skönt och prova något annat märke dvs köp inte ett asus moderkort. (Nu kommer jag nog få många emot mig på sweclockers)

Jag menar bara om just det märket har krånglat för dig, och även för mig för en dator jag köpte nyligen så kanske det bara är vi som haft otur eller så har asus helt enkelt sämre kvalité vad beträffar moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ok, kommer att vänta till blackfriday!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamWick:

@Jimemy: Ok, kommer att vänta till blackfriday!

Det låter smart. Glöm inte att vara extra aktsam mot ESD vid byte så slipper du förhoppningsvis huvudbry eller iaf minskar risken för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AdamWick:

@HC-8315: Testade att köra nu på 'Very high' och GPUn gick nu upp till 35-40% samt cpun till 60-75%. Det roliga är att jag samma fps med lite mer dips bara. 70-145

Asså.. Så nu ska du köpa ett nytt moderkort och CPU när du redan har en uppsättning som du inte maxar?
Dra upp upplösningen i spelet till 2560x1440 och kolla om du får upp de där siffrorna lite mer då GPU och CPU bör ta i lite mer.

Att köpa nytt innan du kört fett med 3Dmark, testat olika drivrutiner, överklockat och underklockat allt som tillåter det och jämfört dina slutsatser med andra som har en ungefär likadan setup som dig, är att ge upp och eventuellt kasta pengar i sjön.
Tycker jag.

TEX: Jag har ett liknande problem när jag spelar ESO, delvis löst det med att klocka ner CPU'n och höjt grafiken från 1080p till 1440p för att få GPU'n att prestera bättre.

Lycka till hur som helst

Visa signatur

i9 10850K | MSI RTX3090 Ventus OC 24GB | MSI Tomahawk Z490 MAG | RM850x
Kingston HyperX DDR4 32GB 3600MHz CL18 | Samsung SSD 860 EVO 4TB
LG OLED 65CX / 55B7 | Philips BDM3270 monitor | PS4 Pro | Oculus Quest 2