Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Fotpedal - Kommer detta att funka

Jag jobbar med transkribering med ett program där jag använder kortkommandon via vissa tangenter.
Tyvärr har jag fått höra att det inte går att koppla in fotpedaler i programmet. Och nu till min fråga:
Om jag köper enklare fotpedaler(för transkribering eller spel) och kopplar in dem med usb och låter dem motsvara en knapp var (tex f1, eller en tangent långt ifrån de vanligt använda) kan jag då använda dessa som "hotkeys" med kortkommando som jag gör genom det program jag transkriberar i?

Hoppas ni förstod min fråga? Jag frågar här för jag har fått otydliga svar från företagen som säljer pedaler.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Sånt borde fungera bra, vet flera som gör liknande. Alla har dock byggt egna genom att slakta ett tangentbord så det är som att de har två tangentbord till datorn. Kan göra skillnad kanske.
Men de används för PTT, keybinds i wow osv.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

@BergHa: Ok, tack!

När det gäller software för transkribering så har många program så att de är kompatibla med vissa pedaler, och man installerar in dem i programmet kan man säga. Ett exempel är express scribe.

Här gick ju inte det, men det kanske kan funka ändå då? Hoppas bara att inte (om det är nån software man har för installera pedalerna via usb till datorn) de två olika mjukvarorna slår ut varandra, eller det ena slår ut det andra så det slutar fungera, om du förstår vad jag menar. Transkriberingsprogrammet ligger helt och hållet online.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

jag vet inte riktigt vad du frågar men det finns ett program som heter "JoyToKey" som konverterar spekontroller till tangentbordsinput. Huruvida det det räcker för dig eller om du behöver ett program som kan skapar macros... då finns det andra alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Kan man använda både ett tangentbord, mus och en pedal samtidigt? (Frågar därför att jag vill veta då jag också funderar på att bygga en pedal, men jag skulle vilja ha en mekanisk dubbelpedal tillsammans med tangentbordet.)

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

@Mizzarrogh: Det här vore intressant för mig att synpunkter på också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Tror ni att denna skulle funka för mig: https://www.dustinhome.se/product/5010579642/usb-foot-switch-....

Här använder man väl båda fötterna, är ingen gamer så inte så insatt?

De för transkribering verkar vara sådan att man använder en fot till 3 pedaler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Freelance Par:

@Mizzarrogh: Det här vore intressant för mig att synpunkter på också.

Inte för att jag kan svara på frågan, men
Vad som brukar hända om man kopplar in tex två möss rakt av är att den ena tar över kommandot, beroende på vilken man för tillfället börjar aktivera (om allt är satt som en ensam enhet), om man kör rakt av utan att ändra någonting över huvud taget. (blev iaf så när jag testade).

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)