Problem med mic - RODE NT1 & Behringer UMC204HD

Permalänk
Medlem

Problem med mic - RODE NT1 & Behringer UMC204HD

Hej!

Nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till, känns som jag har testat i princip allt (dock är jag inte super kunnig inom ljudens värld så finns säkert en hel del som jag har missat.)

Jag köpte mig nyligen condenser mikrofonen RODE NT1 som körs genom en XLR kabel till min Behringer U-Phoria UMC204HD.

Problemet? Det brusar bara, den verkar få signal då "sig" lampan ständigt lyser grönt men jag hör absolut ingenting i mikrofonen. 48V phantom power testat både av & på, fungerar ej. Dock inget brus när det är av, antar att den inte fungerar alls med den av bara. Oavsett vilket vred jag vrider på så blir det ingen skillnad, brusar bara mer eller mindre i princip.

Den fungerade en stund för ett par dagar sedan, men sedan bestämde jag mig för att ominstallera windows då jag bytt lite delar i datorn & ville ha den lite fräsch. Sedan dess vill den inte längre. Kan det vara något med denna 48V som helt enkelt har tagit sönder mikrofonen? Eller är det något jag inte ser?

Har installerat både drivrutiner för UMC204HD samt ASIO4ALL.

Tråden är möjligen luddig, men får snart ångest över detta.

Hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en mikrofonkabel eller är det en högtalarkabel ? Hur låter det om du lyssnar direkt i ljudkortet via lurar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en mikrofonkabel eller är det en högtalarkabel ? Hur låter det om du lyssnar direkt i ljudkortet via lurar ?

Hänger nog inte riktigt med vad du menade för kabel, kör på denna https://www.gear4music.se/sv/G4M/XLR-Hona-XLR-Hane-PRO-Mikrof... det borde väl funka?

Bara brus :/. Lurarna fungerar utmärkt (dt990 pro) som jag kör genom samma ljudkort. Men inte mikrofonen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av voorkis:

Hänger nog inte riktigt med vad du menade för kabel, kör på denna https://www.gear4music.se/sv/G4M/XLR-Hona-XLR-Hane-PRO-Mikrof... det borde väl funka?

Bara brus :/. Lurarna fungerar utmärkt (dt990 pro) som jag kör genom samma ljudkort. Men inte mikrofonen.

Det står mikrofonkabel på den där men jag ogillar färgen på kontakterna, billiga kinakontakter brukar se ut så där och de glappar för ofta.

Jag menar hur låter mikrofonen om du lyssnar på den direkt utan att gå omvägen via datorn eller går det inte att monitorlyssna analogt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja den där Behringern har ju hörlursutgång för monitorering så kolla om du hör mikrofonen via den och Phantom Power ska vara på annars fungerar inte den miken alls.

Hörs den där men inte i datorn så får du nog kolla att du valt rätt ljudenhet i windows och eventuellt drivrutinerna igen för då finns problemet på datorsidan.

Har du möjlighet att låna en mikkabel med XLR kontakter av någon så kan du kolla om det hänt något med din kabel för funkar lånekabeln så är det kabeln som är problemet.

Har du eller någon kompis tillgång till ett universalinstrument kan du annars mäta kabeln om den är hel, håller med mrgaffe om att de billiga kinakablarna kan vara av dålig kvalitet.

Kondensatormikrofoner är lite känsliga för fysisk misshandel, däremot ska den klara 48V phantommatningen utan problem men är den ny kan du ha fått ett måndagsex även om kabeln nog kan misstänkas först.

Permalänk
Avstängd

Har du någon annan mikrofon att testa med?

Med tanke på att vi talar om Behringers budgetsortiment så vill jag gärna misstänka att det är UMC204HD som är problemet. Dålig kvalité är ett signum för deras budgetgrejer.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det står mikrofonkabel på den där men jag ogillar färgen på kontakterna, billiga kinakontakter brukar se ut så där och de glappar för ofta.

Jag menar hur låter mikrofonen om du lyssnar på den direkt utan att gå omvägen via datorn eller går det inte att monitorlyssna analogt ?

Jag vet nog bara helt enkelt inte hur man gör för att testa utan datorn, får kika på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Ja den där Behringern har ju hörlursutgång för monitorering så kolla om du hör mikrofonen via den och Phantom Power ska vara på annars fungerar inte den miken alls.

Hörs den där men inte i datorn så får du nog kolla att du valt rätt ljudenhet i windows och eventuellt drivrutinerna igen för då finns problemet på datorsidan.

Har du möjlighet att låna en mikkabel med XLR kontakter av någon så kan du kolla om det hänt något med din kabel för funkar lånekabeln så är det kabeln som är problemet.

Har du eller någon kompis tillgång till ett universalinstrument kan du annars mäta kabeln om den är hel, håller med mrgaffe om att de billiga kinakablarna kan vara av dålig kvalitet.

Kondensatormikrofoner är lite känsliga för fysisk misshandel, däremot ska den klara 48V phantommatningen utan problem men är den ny kan du ha fått ett måndagsex även om kabeln nog kan misstänkas först.

Har testat allt detta du beskrev förutom universalinstrumentet & inget utav det ville funka, köpte en ny lite finare kabel men icke.

Skulle inte förvåna mig om det är mikrofonen det är fel på. Ska höra med hifi klubben om dem kan testa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Har du någon annan mikrofon att testa med?

Med tanke på att vi talar om Behringers budgetsortiment så vill jag gärna misstänka att det är UMC204HD som är problemet. Dålig kvalité är ett signum för deras budgetgrejer.

Dessvärre inte, kan köpa någon billigare med xlr tänkte jag i nödfall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var köpte du grejorna?

Hifi-klubben har vanlig hifi o hemmabio, det du har köpt är hemstudioprylar så det är bättre att gå till en musikaffär med dem och fråga om de kan hjälpa dig att reda ut om det är mikrofonen eller ljudkortet som krånglar då de säljer sådana här saker.

Inte ens säkert att de på hifi-klubben vet något om dessa eller har rätt grejer att testa med om de inte råkar ha någon anställd med erfarenhet från musik/studio/PA-ljud. för att testa mikrofonen måste man ha en phantommatad mikrofoningång exempelvis.

Musikaffärer säljer den här typen av prylar så tror du får bättre hjälp där.

Eftersom du testat med ny kabel så bör felet antingen ligga i ljudkortet eller miken eftersom jag antar att du testat om du kunde höra den via hörlursutgången på Behringern. den har för övrigt två mik/line ingångar så testa om det låter lika där på båda.

Att bruset kommer när du slår på phantommatningen och försvinner om du slår av talar en hel del för att det är mikrofonen som strular.

Har haft en del med Behringer prylar att göra och trots ryktet har det mesta fungerat bra, har sett mängder med olika mixerbord och erfarenheten är att alla märken kan krångla även de dyra välrenommerade.

Visst behringer är ett billigt märke men man brukar få ovanligt mycket för pengarna där och det där ljudkortet är rätt okomplicerat jämfört med en stor mixer där mycket mer kan krångla.

Permalänk
Medlem

Tittade förbi hos 4Sound med mikrofonen & det var som jag trodde, den var stendöd.

Skickades från m.sweclockers.com