Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Efter succéerna Nintendo NES Classic Edition och SNES Classic Edition följer Sony upp med en alldeles egen klassiker, som levereras med 20 förinstallerade spel. Däribland Final Fantasy VII.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Nu snackar vi!, kul!

... Snart kommer alla ha hyllorna fulla med "Classic" -konsoler där hemma i stugorna

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002

The Retrowave. Många konsoler ska samsas vid tvn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Roligt att de gör samma sak som Nintendo med classics.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Finns det någon lista på alla spel som kommer att ingå eller är det inte släppt exakt vilka spel som kommer att ingå? Tekken 3 blir nästan värt bara för den

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Kommer den med Crash Team Racing måntro :O?

Dem behöver göra en remaster av CTR till PS4/PC annars med multiplayer, det hade sålt flera miljoner utan problem. Världens bästa cart-racing spel genom tiderna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Boredbynoobs:

Kommer den med Crash Team Racing måntro :O?

Dem behöver göra en remaster av CTR till PS4/PC annars med multiplayer, det hade sålt flera miljoner utan problem. Världens bästa cart-racing spel genom tiderna

Det handlar väl om relativt kort tid efter release till ett hack kommer som gör att man kan lägga in vilka spel man vill skulle jag tippa...
Även om minnet i denna konsol kommer behöva vara större iom att ISO -filerna är betydligt större.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Hoppas att den inte blir mycket dyrare än 1100 när den väl kommer till Sverige. Annars väldigt cool idé!

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011

@Kiirozu Nope, de nämner bara fem spel av nån anledning. Hoppas på Spyro, men vetefan om det är lika bra som jag minns det. Speciellt utan styrspakar.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Hoppas på Azure Dreams! Tämligen okänt men riktigt roligt RPG i min mening

Skickades från m.sweclockers.com

| BitFenix Prodigy Vit - ASRock Z77E-ITX - i5 3570K - ASUS R9 Fury Strix - 8GB Corsair VENGEANCE 1600Mhz - Corsair BX100 500GB - Samsung Basic 840 250GB - Be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär - BitFenix Spectre Pro230mm - BitFenix Recon Vit Fläktkontroller |
| ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |
| ASUS u36SD, i5 2410M, 520M, 13.3" |
| Acer Aspire 1810TZ, su4100, 11,6" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Kul, de skulle kunna släppa det som retropack i digital form också till de som sitter på ps3/ps4 så spar vi lite på miljön.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Silent hill och vagrant story tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Skulle förvåna mig om de inte har återanvänt samma emulering som på PS3 men det ska bli intressant att se hur Sony har löst det hela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/Karlstad
Registrerad
Dec 2005

Grymt, fick ett på julafton -96 och har haft enormt kul med det, inte samma nostalgi som med NES och SNES som jag hade innan.
Är lite skeptisk till denna classic dock, spelen åldras inte alls väl om man jämför med NES/SNES då spelen ser ut som skräp och flyter som skräp jämfört med NES/SNES(tycker jag).
Å andra sidan så är ju FF7 ganska oslagbart, skulle väl vara för det isåfall!

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

FF7!!! omgz

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Tufft! Spännande hur hela spellistan kommer att se ut.

- Undra om Xbox Classic kommer... Frågan är om de då ens kan samla ihop till 20 "bra" gamla klassiska spel xD

Ohyeaaah!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Såklart roligt.

Det finns säkert flera som köper den för att uppleva gamla minnen. Problemet med playstation 1, 2, 3 spel är att de oftast är av exakt samma typ av spel som finns idag, bara det att de har sämre grafik och mindre funktioner. Medans snes och nes classic var spel av en helt annan typ.

Nå Ridge Racer 4 och Tekken 3 var grymma, men jag skulle vilja spela dem med förbättrad grafik.

Något spel jag skulle vilja ha är Die Hard Trilogy om det kommer så blir det köp av ett par stycken direkt. Jag skulle här också vilja ha bättre grafik på spelet, men få spel av denna stil tillverkas längre: https://www.youtube.com/watch?v=e7GwHgg2mJk

Fast detta spel kräver väl tillstånd av de som äger "Die hard franchise" och de vill nog ej sälja.
*edit*
C&C till ps1 är också en klassiker. Där datorn fuskade och kunde göra flera saker samtidigt. Men att klara av Nod på ps1 var svårt. Sedan kom det väl en förbättrad version till PC som hette Command & Conquer gold. Och det är väl den man skulle vilja lira.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2011

ÄNTLIGEN!

Lian Li PC-A41 l Asus Prime B350M-A l Ryzen 2700X @ 4.15 GHz l Corsair Vengeance LPX 2x8Gb 3000MHz l Vega 64 l Acer Predator XB240HB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Nu börjar det bli fånigt. Denna konsolen är knappt mindre än ps one från 2000, fast den kommer ändå inte med cd-spelaren eller stöd för minneskort. Man får inte med dualshock-kontrollrar och originalkontrollrar går inte att ansluta.
(En annan trevlig sak med ps one var den konsolanpassade lcd-skärmen man kunde koppla in.)

Vi ska inte heller glömma konsolen PS TV, som är mindre och släpptes för $99 år 2013. Den kör Vita-, PSP- och PS1-spel. Den fungerar med PS3-kontrollen, PS4-kontrollen, har löstagbart minneskort och kan dessutom ladda ner nya spel via nätverksanslutning. Känns som att det hade varit en mer intressant bas att bygga ett snyggt skal runt. Hade varit fint att äntligen kunna få köpa till fler retrospel, nu får vi väl hoppas att den går att jailbreaka så man kan lösa det själv.

Sen måste jag säga att det känns förbaskat snålt, att precis som Nintendo, inte skicka med en ac-adapter. Vi får väl hoppas att Sony tar sitt förnuft till fånga har vanlig usb-anslutning till sina kontrollrar.

För samma pengar lär man kunna köpa en använd pstwo med ett gäng spel och komponentutgång.

Hittade fler bilder här:
http://news.livedoor.com/article/detail/15328100/

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Palla! Införskaffade precis en original PSOne som verkar vara i samma storlek.

Sitter o spelar Rayman 1, helvete vad svår...

Dator: i7 4960x | 32GB | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Fräsigt!

Kan helt klart tänka mig att köpa

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Inga analoga spakar. Kul.

Jag vet att handkontrollerna som kom med PS1 saknade det till en början, men betoning på till en början.

i9-7920X 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av sniglom:

Sen måste jag säga att det känns förbaskat snålt, att precis som Nintendo, inte skicka med en ac-adapter.

I princip alla TV-apparater idag har en USB-port, avsedd för att man skall kunna stoppa i ett USB-minne eller så för att visa bilder eller film. Jag kopplade in min NES mini till den porten, och det fungerade bra på bägge de platser jag haft den inkopplad. Strömmen till den porten verkar vara på även om man inte använder den "kanalen" på TVn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av mpat:

I princip alla TV-apparater idag har en USB-port, avsedd för att man skall kunna stoppa i ett USB-minne eller så för att visa bilder eller film. Jag kopplade in min NES mini till den porten, och det fungerade bra på bägge de platser jag haft den inkopplad. Strömmen till den porten verkar vara på även om man inte använder den "kanalen" på TVn.

Jag är väl medveten om detta. Men det är sällan många usb-portar, så om man redan utnyttjar den för en snes mini, ett usb-minne eller en wifi-sticka så behöver man en adapter. Ofta sitter dessa portar på sidan, vilket ställer till kabeldragning.
Jag gillar också att kunna lämna ett spel på paus och stänga av tvn. portarna är inte nödvändigtvis strömsatta när tvn är avstängd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

nice med HDMI , undrar om det blir 1080p 60

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Oneone:

nice med HDMI , undrar om det blir 1080p 60

Enligt denna sidan blir det 720p eller 480p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Väldigt tråkigt att den inte har USB.
Antagligen går det inte att installera fler spel, väldigt tråkigt.

EU borde införa säljförbud på konsumentteknik som nyttjar proportionera kontaktdon istället för öppna standarder som USB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2012

Ojoj Nu drar det i snåltarmen... 😂

Eltreum: AMD Ryzen 7 1700 | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | Gigabyte HD 7950 Windforce 3X | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av sniglom:

Enligt denna sidan blir det 720p eller 480p

coolt!