Take-Two: "Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Permalänk
Melding Plague

Take-Two: "Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Att strömma spel över nätet innebär ofta lång fördröjning och andra problem som drar ned upplevelsen. Enligt Take-Twos VD Strauss Zelnick kommer dock dessa vara lösta inom några år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Så de ska alltså på något sätt kringå fysikens lagar, spännande!

Permalänk
Medlem

Detta kommer att bli en grej men inte "inom några år".

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna streama spel med endast en handkontroll??
Måste väl finnas en hårdvara som tar emot datan eller kommer den inbyggd i kontrollen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Hur ska man kunna streama spel med endast en handkontroll??
Måste väl finnas en hårdvara som tar emot datan eller kommer den inbyggd i kontrollen

Troligen menas att man kommer kunna strömma via TV:n med inbyggda appar eller liknande. Blir ju svårt med bara en kontroll utan skärm.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fermia:

Hur ska man kunna streama spel med endast en handkontroll??
Måste väl finnas en hårdvara som tar emot datan eller kommer den inbyggd i kontrollen

Jag misstänker att det kommer att handla om "appar" på smart-TVs och telefoner etc. Inga krav på hårdvara ska nog tolkas som "inga krav på dedikerad hårdvara för spel" alltså gaming PC eller spelkonsol.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

För 5% av befolkningen som har tillräckligt bra internet och bor nära servrarna kanske.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Låter som massa mellanchefer utan teknisk kompetens är i farten. Svårt att ändra på fysikens lagar.

Med det sagt, med väldigt kraftiga maskiner kan man synka och korrigera för input lag i efterhand, det är vad som påbörjats inom emulering just nu.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har hört snack om att man försöker "förutspå" vad spelare tänker göra för input och sen beroende på vad dom faktiskt gör så utspelas 1 av 2 scenarios. Låter bökigt hur som.

Kan dom mena att om man får en online stream server i sitt lokala område så kan man få ner latensen tillräckligt tro? Storstäder är ju det enda som "räknas" ändå. Jag menar, folk spelar Fortnite på mobiltelefoner, det finns nog grupper som accepterar mycket gällande latens toleranser. Inte för att det är samma sak ang Fortnite på mobil men det är knappast en högpresterande kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Så de ska alltså på något sätt kringå fysikens lagar, spännande!

Många lirar ju med Vsync. Det introducerar väl uppåt 100ms fördröjningar. Är en server nära dig kan ju fördröjningen vara så låg som tex 15ms.

Om jag inte missuppfattar ngt nu dvs. Men stämmer det jag skrev ovan så skulle många inte direkt lida om vi säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Många lirar ju med Vsync. Det introducerar väl uppåt 100ms fördröjningar. Är en server nära dig kan ju fördröjningen vara så låg som tex 15ms.

Om jag inte missuppfattar ngt nu dvs. Men stämmer det jag skrev ovan så skulle många inte direkt lida om vi säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

15ms är ju mer än "inget"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

15ms är ju mer än "inget"

Det är förstås sant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@dlq84: dem kanske sätter så alla har samma fördröjning, så det upplevs som att man inte har någon fördröjning

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Inaktiv

Jag minns runt 2004 när xbox 1 var populär, då pratades om en ny konsol som skulle komma med strömmande spel och folk fattade inte hur de tänkte detta skulle fungera, det var ju på tider då man fick skriva ut "varning stor bild i trådtiteln" för annars hade 56k modemanvändare bilvit sura..

Nu 14år efter så har folket betydligt bättre bredband på alla sätt och vis, det blir helt andra förutsättningar. Nästa xbox ska väl den också få en version som streamar spel?

Självklart lär inte resultatet bli detsamma som att köra på ens egen dator men alla ställer inte så höga krav.

Permalänk
Medlem

Det är kanske inte en produkt för folk som sitter med en 1080Ti och tycker att 120Hz är för långsamt. Kan mycket väl tänka mig en sån här lösning för folk som annars skulle köpa en 1060/580 eller annan mellanklasslösning. Också sådana kort kräver en skrivbordsdator med OK nätenhet och en hyfsat stor låda, och det medför en plats där de sakerna står uppställda. Om man kan spela på vilken risig laptop som helst för en rimlig peng så kan det väl vara värt det, även om det laggar lite mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Många lirar ju med Vsync. Det introducerar väl uppåt 100ms fördröjningar. Är en server nära dig kan ju fördröjningen vara så låg som tex 15ms.

Om jag inte missuppfattar ngt nu dvs. Men stämmer det jag skrev ovan så skulle många inte direkt lida om vi säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer detta verkligen? Även när man kör tripple buffer Vsync? Jag är inte så känslig för det, och hatar tearing så jag kör nästan alltid med Vsync. Men förstår att om man kör typ CS-go kanske det är en nackdel.

Skulle vara kul med en swec-artikel ang. fördröjning. Känns som det är många faktorer som påverkar, skärmens resposntid, nätverket, hugr många biler/sekund spelet lirar i, om man kör trådad eller trådlös handkontroll osv

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@dlq84: dem kanske sätter så alla har samma fördröjning, så det upplevs som att man inte har någon fördröjning

Ja, så är det naturligtvis. Det man menar är att minimera fördröjningen tills den blir försumbar. Säg 5-10ms eller så. Mitt inlägg var inte jätteallvarligt menat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Så de ska alltså på något sätt kringå fysikens lagar, spännande!

Precis vad jag tänkte. Att strömma tunga spel i 4k kommer kräva jävligt mkt bandbredd utöver låga pingtider. Men mindre spel kan kanske fungera där snabba responstider inte är så viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Många lirar ju med Vsync. Det introducerar väl uppåt 100ms fördröjningar.

Det måste vara under särskilt extremt värdelösa förhållanden, för om du t.ex. har en 60 Hz-skärm så är frametiden ca 16,7 ms (dvs 1/60), vilket då bör vara absolut max för v-sync-fördröjning i sämsta fall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Stämmer detta verkligen? Även när man kör tripple buffer Vsync? Jag är inte så känslig för det, och hatar tearing så jag kör nästan alltid med Vsync. Men förstår att om man kör typ CS-go kanske det är en nackdel.

Skulle vara kul med en swec-artikel ang. fördröjning. Känns som det är många faktorer som påverkar, skärmens resposntid, nätverket, hugr många biler/sekund spelet lirar i, om man kör trådad eller trådlös handkontroll osv

Mjo, är säkert en sanning med modifikation. Men för mig som är van att köra utan Vsync känns det som att jag är full eller något med det på xD. Musen reagerar liksom inte direkt. Helmysko känsla.

Här är en video där det testas. Finns en video för konsolerna också men där lider man inte lika mycket pga handkontroll naturligt bygger in fördröjningar så man inte märker det direkt. Men med mus på en PC är det märkbart.

Trippel buffer kanske hjälper. Ingen koll där dock.

https://youtu.be/4GnKsqDAmgY

Förhoppningsvis funkar länken. Är Battle(non) sense video om "Button to pixel" input lag på PC i BF4.

*edit * 100ms extra var uppenbarligen fel av mig. Minns videon fel. Var totalt över 100ms det blev med Vsync. Inte 100ms extra. Men iaf. Är märkbart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det måste vara under särskilt extremt värdelösa förhållanden, för om du t.ex. har en 60 Hz-skärm så är frametiden ca 16,7 ms (dvs 1/60), vilket då bör vara absolut max för v-sync-fördröjning i sämsta fall.

Se videon jag länkade till BrottOchStraff. Blir en del mer i verkligheten. Om jag inte missuppfattat ngt.

*edit * 100ms extra var uppenbarligen fel av mig. Minns videon fel. Var totalt över 100ms det blev med Vsync. Inte 100ms extra. Men iaf. Är märkbart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kan säkert funka fint för MMO och liknande. Men vill inte lira Super Mario med input lag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Min kommentar skulle vara "om man tror att strömma spel 'utan' fördröjning inom några år är verklighet så förstår man inte alls hur IP trafik och internet fungerar"... Sedan läste jag citatet och detta är ju inte alls vad som sägs. Överskriften är helt missvisande.

Vad man säger är i princip "för att minska latensen så måste man ha datacenter nära kunderna." och detta tror man kommer ske inom de kommande tre åren. Alltså att fler datacenters byggs för att ha kortare väg till kunderna och på så sätt minska latenser. Det är dock inte i närheten av att vara samma sak som "spel utan fördröjning".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Se videon jag länkade till BrottOchStraff. Blir en del mer i verkligheten. Om jag inte missuppfattat ngt.

Videon diskuterar den totala fördröjningen, men vi pratar enbart om v-sync-fördröjningen nu, och den blir som sagt som allra värst 16,7 ms extra på en 60 Hz-skärm (precis som videon visar i sin uppräkning).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag har spelat igenom halva Psychonauts via Geforce Now på projektor med Nvidia Shield. 1080p, 60 FPS.
Total lag för Geforce Now + Nvidia Shield och handkontroll + projektor var lägre än vad jag får i en del spel på PS4 på TV:n.

Och bildkvaliten var fantastisk, väldigt hög bitrate. Inga komperimeringsartefakter i mörka delar av bilden. Nackdelen var att det inte gick att spela på kvällarna när grannskapet knarkar Netflix Men på natten funkade det perfekt med 100 mbit fiber. Detta var 2 år sen tror jag, så det kanske funkar bättre på kvällarna idag.

Jag testade även Borderlands med tangentbord och mus. Då märkte jag av input lag. Med handkontroll var det helt OK.

Bör kanske påpekas att jag är extremt känslig för input-lag, och har helt slutat spela på min 4K-TV på grund av det. Så "helt OK" betyder antaligen "va? det funkar väl perfekt?" för alla casuals.

Detta är inget som kommer ersätta mitt 1080 Ti, och jag skulle inte rekommendera det för någon som är van vid att spela på PC. Men jag tror helt klart att detta är framtiden för casual-folk, och i Sverige skulle det kunna vara nutiden. En app i din smart-TV och en handkontroll bara.

Men alla sitter inte på 100 mbit fiber i USA t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Videon diskuterar den totala fördröjningen, men vi pratar enbart om v-sync-fördröjningen nu, och den blir som sagt som allra värst 16,7 ms extra på en 60 Hz-skärm (precis som videon visar i sin uppräkning).

Trots det går den totala i hans tester från 56.9ms utan vsync på 60hz monitor till 112ms med det på med en 60hz monitor.

Är mer än 16.7ms där mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Troligen menas att man kommer kunna strömma via TV:n med inbyggda appar eller liknande. Blir ju svårt med bara en kontroll utan skärm.

Exakt lite missvisande att enbart skriva "Enda som behövs är en handkontroll" Ja jag vet jag är petig hihi

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt tjänster som Playstation Now och Geforce Now så jag vet inte hur stort problem fördröjning är. Men att dessa tjänster hela tiden blir bättre och att det bara är en tidsfråga innan jättar som Microsoft och Amazon kastar sig in i leken, är väl knappast någon högoddsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Trots det går den totala i hans tester från 56.9ms utan vsync på 60hz monitor till 112ms med det på med en 60hz monitor.

Är mer än 16.7ms där mellan.

I så fall tillkommer det uppenbarligen en rejäl overhead i bufferhanteringen, frågan är vad det är för v-sync han egentligen kör. Trippelbuffrat? Med dubbelbuffring så borde overheaden inte vara mycket mer än att peka om vilken buffer grafikkortet ska rita upp ifrån, en operation som borde vara extremt snabb, så frågan är var problemet ligger. Kan det vara DirectX som har en hiskelig overhead på just den operationen?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tripplebuffer lägger till en frame i renderingstid, max. Men till skillnad från enbart v-sync så väntar den inte på v-sync, utan kör på som med v-sync off.
resultatet blir bättre input (jämnfört med v-sync on, men inte mot v-sync off), fast lite fördröjt (en framebuffer), och ingen tearing.
Inget som borde addera 50-60ms i fördröjning dock. (om han inte lagt till extra buffers, av nån anledning)

Hmmm, efter att ha kollat lite snabbt på videon, så misstänker jag att spelet i sig lägger till delay. att titta på när ett gevär skjuter är trots allt lite sketchy, då detta är en animation som inte nödvändigtvis stämmer helt perfekt. hans test på CS:go visar detta då han går från 47ms till 27ms, på 144hz.
27ms låter mer skäligt, men fortfarande lite högt. Jag skulle nog vilja se en specifik util för att visa musknappen istället för ett spel, då vi inte vet hur mycket lagg spelet tillför.