Frågor om att söka jobb (inom IT)

Permalänk
Medlem

Frågor om att söka jobb (inom IT)

Hej, jag har nyligen avslutat högskoleingenjörsutbildning inom datateknik och tänkte börja söka jobb nu. Några frågor som jag har angående detta, till er som redan gått igenom det här:

  • Vart är det bäst att söka jobb? Monster? Är arbetsförmedlingen lika värdelös som jag hört många säga?

  • När man kollar lite snabbt på jobbanonser på t.ex. Monster är det ofta ganska stora listor på kompetenser de efterfrågar. Är det så det ligger till, att man ska ha väldigt stora kunskaper även för jobb som junior utvecklare?

  • Vad är det viktigaste att tänka på när man går på en intervju? Hur förbereder man sig, och vad har man att förvänta?

  • Jag har hört att intervjuprocesser är väldigt långa generellt, att de är i många steg - är det sant?

  • Hur maximerar man sin chans att bli anställd i den här branchen?

  • Jag har mest kört C# .Net, finns det några ramverk eller annat som jag absolut borde lära mig innan jag söker jobb?

  • Machine Learning är det ju väldigt mycket hype om just nu - är det något jag borde försöka studera på egen hand innan jag söker jobb?

  • Ni som jobbar med utveckling: hur ser kulturen ut på er arbetsplats? Vore kul att veta!

  • Många jobb förmedlas av bemanningsbolag såsom Academic Work - finns det nackdelar att gå via dem; är det fördelaktigt att (om möjligt?) försöka gå direkt via företagen?

Tacksam för svar för att hjälpa mig in i arbetslivet!

Permalänk
Medlem

Kravlistorna är löjliga, många får vara glada om dom hittar en kandidat som har 50% av det dom söker. Dyker varenda vecka upp nån screenshot i någon av alla mina chattar där folk garvar åt kravlistor som är "omöjliga".

Bästa stället att söka på beror på vad man letar efter
Som nyexad skulle jag nog säga att typ monster & blocket jobb duger fint.
Ett annat tips kan vara att etablera en kontakt med en rekryterare, säga vad man vill om dom, men dom kan vara sjukt effektiva med att vaska fram alternativ att signa. Se till att få andra att jobba för dig. Fördelen att hålla sig till samma är att man slipper göra om grundläggande delar i processen. (1:a intervju, eventuella logik-/personlighetstester osv)

Processernas längd kan skilja något enormt, allt från 1-6 veckor skulle jag säga ändå ligger inom spannet.
Beror på flera faktorer, allt från om en rekryterare är inblandad, som ska göra en första såll, till hur omfattande processer företagen har.
Jag har varit med om processer där man ska träffas i minst 3 omgångar, med allt från logiska till personlighetstester och sist någon typ av mer teknisk uppgift.
Tipset här är att söka flera grejor parallellt så du inte står där efter 5 veckor och inte gick vidare i den enda process du påbörjade.
Var inte heller rädd från att fråga kring hur processen ser ut, har aldrig fått negativ feedback på det.

Att få jobb hos någon konsultjätte skulle jag säga är relativt "enkelt", så rekommenderar att du funderar över om konsult är något du vill göra, eller om det är en fast tjänst som lockar mer.
Såg nu att du frågade om nackdelar, tja, en nackdel är ju att det är någon emellan som ska finansiera hela sin affärsmodell med delar av det konsulterna drar in.
Även lönen kan vara lite klurig, många kör på fast+rörlig del, och det kan vara lite sneaky saker som att tjänstepension baseras % på enbart den fasta delen, rörlig del är givetvis 0 under semester, och så vidare. Gäller att man väger detta mot lön som bjuds för ett fast jobb.

Arbetsförmedlingen är överlag så kass som du hört. Det som i få fall kan vara något är om man lyckas hitta nån guldkorn till tjänst som av någon anledning inte annonserats i andra kanaler.
Kan vara företag som känner att dom "böjar" med Arbetsförmedlingen innan dom breddar till andra kanaler, har en polare som fick en sjukt bra tjänst på så sätt, han var den enda någorlunda kvalificerade sökande dom fick

Gällande intervjuer så är bästa tipset att bara komma igång. Lägg tid på att gå på så många du kan, det är faktiskt den absolut bästa grejen man kan göra i min mening. Det gäller att man som kandidat blir bekväm med intervjuerna. Så även om tjänsten kanske inte verkar 100% så är det värt att gå på en intervju bara för erfarenheten.

Ett till tips, framförallt om du söker tjänster som går via rekryterare, är att _VERKLIGEN_ pumpa rekryteraren på så mycket info som möjligt om tjänsten. Många annonser är totalt generiska och intetsägande. Det absolut mest frustrerande jag upplevt som arbetssökande är att man har fått en totalt felaktig bild av tjänsten från en rekryterare som lovar guld och gröna skogar, sen när man väl efter veckor av process till slut tagit sig ut på en intervju hos arbetsplatsen så inser man på 10 minuters samtal att det är totalt ointressant.
Tyvärr är processerna fortfarande väldigt streamlineade efter att arbetsplatsen ska hitta en matchande kandidat.

Andra förmedlare som kan vara värda att kolla in är t ex:
https://demando.se/ https://techloop.io/ etc

Skulle på riktigt kunna skriva en mindre novell om detta, men blev iaf lite lätt feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Hej, jag har nyligen avslutat högskoleingenjörsutbildning inom datateknik och tänkte börja söka jobb nu. Några frågor som jag har angående detta, till er som redan gått igenom det här:

  • Vart är det bäst att söka jobb? Monster? Är arbetsförmedlingen lika värdelös som jag hört många säga?

  • När man kollar lite snabbt på jobbanonser på t.ex. Monster är det ofta ganska stora listor på kompetenser de efterfrågar. Är det så det ligger till, att man ska ha väldigt stora kunskaper även för jobb som junior utvecklare?

  • Vad är det viktigaste att tänka på när man går på en intervju? Hur förbereder man sig, och vad har man att förvänta?

  • Jag har hört att intervjuprocesser är väldigt långa generellt, att de är i många steg - är det sant?

  • Hur maximerar man sin chans att bli anställd i den här branchen?

  • Jag har mest kört C# .Net, finns det några ramverk eller annat som jag absolut borde lära mig innan jag söker jobb?

  • Machine Learning är det ju väldigt mycket hype om just nu - är det något jag borde försöka studera på egen hand innan jag söker jobb?

  • Ni som jobbar med utveckling: hur ser kulturen ut på er arbetsplats? Vore kul att veta!

  • Många jobb förmedlas av bemanningsbolag såsom Academic Work - finns det nackdelar att gå via dem; är det fördelaktigt att (om möjligt?) försöka gå direkt via företagen?

Tacksam för svar för att hjälpa mig in i arbetslivet!

Nu jobbar jag i en annan bransch men de flesta av dina punkter gäller ju inte bara för data.

Vart är det bäst att söka jobb? Monster? Är arbetsförmedlingen lika värdelös som jag hört många säga?
På så många ställen som möjligt? Alla tjänster ligger inte överallt. Att skaffa LinkedIn(om du inte har) kan vara bra även om du ännu inte har byggt något vidare kontaktnät ute i yrkeslivet. Se till att ha kontakt med dina föredetta skolkamrater, några av dessa har kanske ett jobb nu så du kan få in en fot/tips via dem.
Arbetsförmedligen känns generellt som ett svagt kort för lite mer kvalificerade arbeten, därmed inte sagt att du ska ignorera att ha koll där. Sen måste du ju vara lite aktiv där om du nu vill uppbära ev. a-kassa i väntan på jobb.

När man kollar lite snabbt på jobbanonser på t.ex. Monster är det ofta ganska stora listor på kompetenser de efterfrågar. Är det så det ligger till, att man ska ha väldigt stora kunskaper även för jobb som junior utvecklare?
Se dessa listor som en önskelista mer än en kravspec. Helst av allt vill ju arbetsgivare ha någon som kan allt, är ung och vill ha lågt betalt vilket givetvis inte finns. Sök jobben även om du "bara" kan hälften av "kraven". Det värsta som händer är att du inte får jobbet.

Vad är det viktigaste att tänka på när man går på en intervju? Hur förbereder man sig, och vad har man att förvänta?
Det finns ju ett par "standardfrågor" som alltid dyker upp typ:
-Nämn 3 svaga sidor hos dig själv
-Vad kan du tillföra vårat företag
-Varför söker du dig till oss
Finns säkert om du googlar lite vad de vanligaste frågorna är, se till att ha tänkt lite på detta iaf.
Personligen när jag varit på intervju så har jag läst på lite om tjänsten och företaget ifråga, även ringt ansvarig rekryterare och hört mig för lite. Under själva intervjun skall man inte bara sitta och ta en massa frågor, fråga intervjuarna frågor också!
Du skall trots allt spendera stor del av din vakna tid på företaget, se då till att du vet tillräckligt innan du skriver under.
Kan t.ex handla om kollektivavtal, ingår mobiltelefon, är det flextid, övertidsersättning, resor i tjänsten m.m.

Jag har hört att intervjuprocesser är väldigt långa generellt, att de är i många steg - är det sant?
Är nog väldigt mixat och beroende på vilken "nivå" av tjänst det handlar om. Du kommer förmodligen hamna på "golvet" varav det kanske räcker med 1-2 intervjuer på 2-4h styck. Om du går via ett rekryteringsbolag så brukar de köra en intervju först och sedan får du köra en intervju hos företaget.

Många jobb förmedlas av bemanningsbolag såsom Academic Work - finns det nackdelar att gå via dem; är det fördelaktigt att (om möjligt?) försöka gå direkt via företagen?
Detta är ju en vanlig väg för nyexade att komma in på företagen idag. Som arbetsgivare är det ju alltid en risk att anställa någon då det kan bli en kostsam historia om det är en strul-pelle. Att då ta in någon via ett rekryteringsbolag gör att man kan säga upp personen med någon veckas varsel om det märks att något är fel. Är lite samma med provanställning direkt hos företag, det är ju en gardering från företagets sida att kunna bli av med personen utan att behöva ange en anledning d.v.s facket kan inte lägga sig i och gnälla.
En nyexad utan tidigare relevant arbetslivserfarenhet är ju en chansning, man vet ju inte riktigt vad man får. Har man tur är det rena guldkornet och har man otur är det rena stolpskottet. Bara för man har klarat av en utbildning betyder det inte att man är duktig på yrket sedan än mindre passar in på företaget.
För att sammanfatta, så sök både till företag direkt och till rekryteringsbolag. Det svåraste jobbet att få är det första så ju mer kanaler du har desto bättre.

Har skippat de frågor som rör data då inte det är min grej
Men har väl gett lite personlig input baserat på egen erfarenhet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Vart är det bäst att söka jobb? Monster? Är arbetsförmedlingen lika värdelös som jag hört många säga?
Beror vilken stad du tänkt jobba i, men i större städer skulle jag säga LinkedIn/Demenado fungerar riktigt bra. Men sök direkt till arbetsgivare, leta reda på konsultfirmor eller vad du vill jobba med som finns lokalt och skicka iväg ett CV. Även fast de kanske inte söker juniorer så kommer de förmodligen höra av sig.

När man kollar lite snabbt på jobbanonser på t.ex. Monster är det ofta ganska stora listor på kompetenser de efterfrågar. Är det så det ligger till, att man ska ha väldigt stora kunskaper även för jobb som junior utvecklare?
Nej. De kommer vara tacksam om du förstår dig på kod och klarar av eget ansvar, oftast. De flesta har helt rimliga krav när man väl blir anställda, även om annonsen säger annorlunda. Skit i vad som står, vill de ha en junior .nettare, sök. Gillar de dig? Ja då kommer de anställa dig även fast du inte har en aning vad WCF är.

Vad är det viktigaste att tänka på när man går på en intervju? Hur förbereder man sig, och vad har man att förvänta?
Samma regler som att flörta. Le mycket(på ett naturligt sätt), möt ögonen och försvinn inte i tankar. Ställ mycket frågor. Klä dig propert. Inga jävla t-shirtar med tryck eller lortiga skor. Så kan du ha på dig på fritiden. Eller när du fått jobbet.

Jag har hört att intervjuprocesser är väldigt långa generellt, att de är i många steg - är det sant?
Nej. Oftast brukar det vara en intervju, arbetsprov och sen slutintervju. Ibland kan du få träffas "teamet" du ska jobba med i en andra intervju om du klarat arbetsprovet.

Hur maximerar man sin chans att bli anställd i den här branchen?
Omöjligt att svara på. Har du ett litet CV så fyll ut det med hobbyprojekt som du kodat ihop, exempelvis. Då har ni något att prata om. Annars är det viktigt att aldrig stänga dörren till något förrän du fått erfarenhet. Dvs du kanske får lov att kodat PHP i början tills du fått erfarenhet och kan antingen byta jobb eller påpeka att du vill göra något annat.

Jag har mest kört C# .Net, finns det några ramverk eller annat som jag absolut borde lära mig innan jag söker jobb?
Räcker långa vägar. Frontend-bitar blir väl mer och mer efterfrågade och tyvärr är väl Angular störst ute hos konsultfirmor. Men jag hade satsat på React/Redux.

Machine Learning är det ju väldigt mycket hype om just nu - är det något jag borde försöka studera på egen hand innan jag söker jobb?
Nej.

Ni som jobbar med utveckling: hur ser kulturen ut på er arbetsplats? Vore kul att veta!
Har jobbat inhouse, konsult och produkt. Skulle säga att hos produkt är miljön mer nördig än hos konsult och inhouse(allt är relativt dock). Där jag är nu är det ett gäng nördare som älskar programmering och det är egentligen vad som diskuteras dagligen, ibland diskuterar vi andra intressen som öl.

Många jobb förmedlas av bemanningsbolag såsom Academic Work - finns det nackdelar att gå via dem; är det fördelaktigt att (om möjligt?) försöka gå direkt via företagen? Erfarenhet är erfarenhet men jag hade försökt fått ett jobb direkt hos ett företag.

Permalänk
Inaktiv

Det finns olika tekniker för olika personer och tider. Just nu är det en riktig stor högkonjunktur som vilken dag som helst kan bli lågkonjunktur. Politiker på alla sidor bråkar, både ute i världen, inom EU och på Rosenbad i Stockholm.

Så på frågan var du ska söka så är svaret på alla seriösa ställen, platsbanken hos arbetsförmedlingen, monster, alla större konsultbolag, mindre som är inriktade på studenter etc. Man kan vara lite mer kräsen i början av för jobb man tar.
Sedan är spontanansökningar uppskattat, men helst ska man då ha lite erfarenhet. Men jag har stött på hur många spontanansökande som det inte är klokt och ofta skuttar de förbi andra kandidater som föredrar den långsamma vägen.

Angående arbetsintervju så vara sig själv, såklart hitta på 3 goda och negativa sidor som så många frågar. Där man ska klura ut något bra, men som ändå inte är för dåligt.

Arbetsintervju kan vara tröga eller långsamma, jag sökte jobb på ett stort företag en gång fick gå på 3st olika arbetsintervjuer på företaget, besöka deras olika kontor och det blev inget.
Samtidigt har jag varit på arbetsintervju där jag typ under 30minuters intervju blev lovad jobbet.

Nyexade är dock något som många ej helst vill ha, men i bristen får de ändå anställa juniorer. Detta kan leda till många intervjuer för juniorer där arbetsgivaren funderar länge innan de bestämmer sig. Det kan vara så att de vill ha en senior, men de hittar ingen, tiden går och ja då får de ta junioren.

Och här kommer det in varför du ska söka överallt, jo nu är det extrem brist på personal, blir det lågkonjunktur så kanske du får konkurrera med seniorer. Där jag själv på en gruppintervju satt med ett gäng seniorer som också sökte jobbet och jag kunde ej ett skvatt. -Första intervjun på företaget var jag ensam och klarade mig galant.

*edit*
Rekryterare på bemanningsföretag och liknande ska egentligen ses som telefonförsäljare. I princip ingen av dem är onda, men de har en extrem press på sig att sälja. Detta leder till att de ibland kan bete sig lite märkligt, men vet man bara om deras situation så förstår man det bättre. Kandidater som ej får ett jobb, är ju knappast något högprioriterande att informera om deras läge. Fokus ligger istället på de som går vidare. Så sök bara på och säger en rekryterare att den skulle kontakta men ej gjorde det så är förklaringen ovanför, där man såklart kan ligga på och visa att man är intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för fina svar! Får ta och förbereda mig lite i enlighet med den feedback som framkommit här och sedan börja söka.

Permalänk
Medlem

Goda svar ovan, fliker in med mina tankar och erfarenheter.

Vart är det bäst att söka jobb? Monster? Är arbetsförmedlingen lika värdelös som jag hört många säga?
Arbetsförmedlingen är säkert bra inom vissa områden, IT är generellt inte ett av dessa. Monster har jag inga direkta erfarenheter utav, så jag lämnar det ... LinkedIn är bra åtminstone om man har några ovanliga och eftertraktade färdigheter samt har vett att sålla lite. För varje duglig kontakt (d.v.s. att rekryteraren bemödat sig med att läsa genom ens profil) så går det 10 dåliga.
Är det så [...] att man ska ha väldigt stora kunskaper även för jobb som junior utvecklare?
Nej, se det som deras "wish-list". Har de tio punkter, se det som meriterande om du har sysslat något alls med tre. Frågan är inte vad du kan när du börjar, utan hur stor potential du har att lära dig det som önskas.
Vad är det viktigaste att tänka på när man går på en intervju?
Hel och ren, visa att du har ser fram emot just den här tjänsten. Precis som jag skrev ovan om LinkedIn, men omvänt, så är en person med glöd för just "den här" tjänsten mer intressant än någon som har högre kompetens men visar att det här är tredje intervjun den här veckan och tydligen är det här bara en tjänst i mängden.
Jag har hört att intervjuprocesser är väldigt långa generellt, att de är i många steg - är det sant?
Det beror på många saker. Är det ett stort företag är det troligen en längre process än för ett litet företag. Är det ett rekryteringsföretag med i bilden är det ytterligare ett steg i processen. Är det dessutom för en konsultfirma, då kan det dra ut på det hela om de inte har ett uppdrag spikat och klart dit de behöver någon. Är det dessutom ett säkerhetsklassat uppdrag tar det ytterligare tid efter det att själva intervjuprocessen är avklarad, och så vidare.
Hur maximerar man sin chans att bli anställd i den här branchen?
Precis som i alla branscher så är det ett lotteri där du ställs mot rekryterarens förutfattade meningar och dagsform. Visst, det gäller att ha viss nivå av kompetens för att ens komma ifråga för tjänsten, men sedan handlar det om att ha turen att slå an rätt strängar vid rätt tillfälle på rekryteraren, sedan är det bara att hålla tummarna.
Finns det något som jag absolut borde lära mig innan jag söker jobb?
Ja, något som gör dig eftertraktad. Vem som helst kan hävda att de kan knacka C#, men vad har du gjort med det som gör att du kommer sticka ut bland de övriga 20/50/500 sökandena? Kodapor går det 13 på dussinet, varav nio kommer kalla sig kompetenta och fyra som kommer att kalla sig experter, så givetvis kommer även du att kalla dig för det. Skaffa dig en obskyr liten kompetens som visar att du kan lära dig saker på egen hand. Machine Learning som du gav exempel på kan vara en sådan, men samtidigt ett rätt så stort och avancerat område, så det är väl en fråga om hur mycket tid du har att lägga ner på det.
Många jobb förmedlas av bemanningsbolag såsom Academic Work - finns det nackdelar att gå via dem; är det fördelaktigt att (om möjligt?) försöka gå direkt via företagen?
Här bör vi göra skillnad på tre olika kategorier först och främst: bemanningsföretag, konsultföretag och rekryteringsföretag.
Rekryteringsföretagen sköter rekryteringen av kandidater. Du får sedan din anställning ute hos kunden (antingen direkt eller efter provanställning).
Konsultföretag och bemanningsföretag är företag som hyr ut dig till kund. Exakt var gränsen mellan de två går kan väl tvistas om, och vissa skulle säga att det är en semantisk fråga. Jag skulle säga att gränsen ligger i hur man ser på sina konsulter. Är de husdjur eller boskap? Det vill säga, är de en resurs som man tar väl hand om och som man ger möjligheten att utvecklas under längre, stabila uppdrag, eller är de dussinkonsulter som anställs för den kompetens de har (inte för den kompetens de kan få), som kastas från kund till kund och där man inte vet var man är om en månad?
Undvik de senare, vilket tyvärr ofta även är de större firmorna. Är det det enda alternativet, kör på och försök få in en fast fot hos den kund du är.
Är det fördelaktigt att gå en omväg? Mnja, det beror som sagt en hel del på vilka omvägen och målet är. Den oifrånkomliga nackdelen är givetvis en lägre lön eftersom konsultföretaget i sig ska ha sitt, men samtidigt har du (förhoppningsvis) en arbetsgivare som tar smällen om/när ett uppdrag/projekt tar slut*. Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut internt? Det är mycket möjligt att endera är mer villiga att satsa på dig ordentligt, men det vore orättvist att generalisera åt endera håll.

* Någon nämnde tidigare konsultfirmor med "rörlig lön", och dessa skulle jag personligen undvika på alla sätt. Att en mellanhand tjänar pengar på mig har jag inget emot, så länge jag vinner något på det. Just nu sitter jag som konsult på ett firma med ~30 anställda, och anledningen till att jag är högst tveksam till att ta ett "förstahandskontrakt" hos exempelvis den kund jag är hos nu, är just att jag vet att jag kommer få en löneutbetalning i december, även om kunden lägger ner hela sin verksamhet idag. Jag vet att jag i så fall kommer få sitta inhouse, med samma lön (om än med lägre hårdvarubudget, men det påverkar inte min ekonomi direkt) och spendera tiden med kompetensutveckling eller i värsta fall hjälpa till att jaga uppdrag. Det är fördelen med att jobba för en bra konsultfirma.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det är ofta lättare att få sitt/sina första jobb via bemannings/rekryteringsföretag. De har tid att kalla många fler på intervju (eftersom de bara jobbar med rekrytering), medan ett företag som själva sköter rekryteringen kanske bara har tid att kalla de som verkar absolut mest intressanta på CV:t till intervju (om det inte är ett jätteföretag med en hel HR-avdelning dedikerad till att intervjua folk och läsa CV:n). Gör man bra ifrån sig på intervjun finns man sedan i deras databas så även om man inte får just det jobbet kanske de hör av sig på mail/telefon/linkedin om andra tjänster som matchar profilen.

Nackdelen är väl just att man får gå på en massa intervjuer utan att det kanske betyder så mycket eller leder till någon anställning. Blev nästan alltid kallad på intervju när jag sökte tjänster som var utannonserade av bemannings/rekryteringsföretag, medan det var mer ovanligt när jag sökte tjänster som företag själva annonserade ut.

Lönesättningen är ju också en nackdel med bemanningsföretag, men samtidigt när man söker sitt första jobb är ju även en dålig lönemodell bättre än ingen lön alls. Man lär söka något annat jobb eller försöka bli anställd direkt av kundföretaget efter en tid.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har vart med vid några rekryteringar/intervjuer men är inte rekryterande chef själv. Dock känner jag att jag har god insyn i vad vi kollat på när vi rekryterat.

Vart är det bäst att söka jobb?
Kontakter. Kontakter kontakter kontakter. Man överöses av annonser så har du ingen personlig kontakt in så är det slumpen om du ens blir läst. Näst bäst är att skicka in ansökan som vanligt, vänta några dagar och sedan ringa eller maila företaget och bara ställa någon fråga (du kanske inte ens undrar, men en ursäkt att söka kontakt och visa intresse) och kolla hur planen för rekryteringen ser ut.

Är det så det ligger till, att man ska ha väldigt stora kunskaper även för jobb som junior utvecklare?
Det de skriver är en önskelista, inte en kravlista. De ÖNSKAR att personen de söker är junior(avlönad) men samtidigt har bred erfarenhet av 10+ olika språk och ramverk samt gärna pratar tyska och har projektledarerfarenhet.
I praktiken behöver du träffa någon eller några av dessa punkter samt tänka dig att jobba med allihopa.
Listan kan snarare liknas vid en tjänstebeskrivning (det här kommer du kanske få göra) än en kravlista (det här måste du kunna redan).

Vad är det viktigaste att tänka på när man går på en intervju? Hur förbereder man sig, och vad har man att förvänta?
Var dig själv och var ärlig, ingen tjänar på av att du låtsas vara någon annan och förskönar allt för mycket så du börjar men sedan blir uppsagd under provanställningen. Det finns inget som ser sämre ut på ett CV än någon som börjat på 3 olika företag, slutat inom 6 månader och inte har någon positiv referens att lämna.
"Jag har aldrig jobbat med ramverk x, men jag har hört talas om det och i och med att jag gjort y så tror jag att jag kommer kunna sätta mig in i det lätt" är inget minuspoäng. Att säga "Jorå, jag är expert" och sedan misslyckas i första projektet är en dödsdom.

Var positiv och öppen. 90% av alla jobb handlar om villighet och engagemang. Du vill jobba för just dem, du gillar den här typen av jobb och du ser fram emot möjligheten att göra det.

Första intrycket är viktigt. Försök vara självsäker men inte stöddig. Var inte velig eller för blyg. Jag tror att det är svårt att göra fel, men gör du fel blir det väldigt fel. Är du inte socialt inkompetent är det säkert inga problem.
Ett tips är att tänka dig och bete dig som att det är dina kollegor du pratar med, för det är den 'feelingen' de söker.

Jag har hört att intervjuprocesser är väldigt långa generellt, att de är i många steg - är det sant?
Det är olika. Det längsta jag var med om för en icke-senior position var 4-5 intervjuer och ett kunskapstest under 6 månader. I det fallet handlade det mest om en strulig organisation som inte pratade med varandra och där de aldrig kom till skott med ett beslut.
I snitt har jag haft 2 intervjuer, kanske en första fika utöver det och ibland någon typ av kunskapsprov.
När vi rekryterat själva har vi kört 1-2 intervjuer och sedan klämt och känt mycket första två veckorna för att ibland säga upp och ta in nästa om det inte matchade.

Hur maximerar man sin chans att bli anställd i den här branchen?
Ha relevant kompetens, visa att du är sugen på att jobba. Var aktiv i ditt sökande, kontakta företagen under antagningsprocessen, se till att få riktigt bra referenser från ditt första jobb. Andra jobbet är så mycket enklare än första. Du har ingen ingång via ditt exjobb?

Jag har mest kört C# .Net, finns det några ramverk eller annat som jag absolut borde lära mig innan jag söker jobb?
Jag är inte insatt i utvecklarbranchen specifikt, men när vi anställt utvecklare har de ofta fått sätta sig in i ramverk och specifika verktyg på jobbet. Vi har sökt personer, inte specifika kompetenser, när vi rekryterat juniort.

Machine Learning är det ju väldigt mycket hype om just nu - är det något jag borde försöka studera på egen hand innan jag söker jobb?
Om du tycker att det rent personligen är engagerande så gör det. Om inte, gör något annat. Har du något kul privat projekt att visa upp under en intervju (om det är ditt första jobb) så väger det tungt mot 'Joo jag pluggade ju tre år och sedan har jag suttit på mina händer för jag kan inte driva saker på egen hand'. Det är mindre noga vad det är du gjort, bara att du gjort något.

Ni som jobbar med utveckling: hur ser kulturen ut på er arbetsplats? Vore kul att veta!
Det skiljer jättemycket mellan företag. Kanske i synnerhet för just utvecklare. Jag har vart på platser med allt från "1000 apor med skrivmaskiner" där folk knappt kommunicerar med varandra och reser sig från stolen 17:00:00 till små team med "Vi vet inte var Viktor är, han har inte vart på jobbet på ett par månader, men han pushade bra kod 04:21 igår natt så vi låter honom hållas".
Tänk efter vad du själv gillar att jobba i för miljö och sök dig till den typen av företag. Generellt är väl att allt över 500 anställda blir väldigt stelt. Kanske rentav över 100 anställda. Och det kan vara skönt.

Många jobb förmedlas av bemanningsbolag såsom Academic Work - finns det nackdelar att gå via dem; är det fördelaktigt att (om möjligt?) försöka gå direkt via företagen?
Vi har aldrig rekryterat från ett bemanningsföretag. Förutom att de hjälper en med själva rekryteringsprocessen är det ofta (För företagen) en dyr väg att uppnå samma resultat som att göra jobbet själva. Dessutom är det en annan typ av personer som söker sig dit än de som på egen hand får jobb direkt på företag.
Kan du få företag själv direkt på en arbetsplats är det självklart bäst.