Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Spårning av IP/Dator

Hej.

Var lite osäker var jag skulle lägga denna.

Hur kan man spåra datorer/IP?

Vad jag känner till sedan tidigare är ju självfallet IP adress, samt cookies/cache.

Utöver detta, är det någonting annat man kan använda sig av för att spåra en dator och dess IP?

Ex. Om jag kör VPN samt ej sparar cookies/cache är jag "ospårbar" då?

MVH

Olichor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Olichor:

Hej.

Var lite osäker var jag skulle lägga denna.

Hur kan man spåra datorer/IP?

Vad jag känner till sedan tidigare är ju självfallet IP adress, samt cookies/cache.

Utöver detta, är det någonting annat man kan använda sig av för att spåra en dator och dess IP?

Ex. Om jag kör VPN samt ej sparar cookies/cache är jag "ospårbar" då?

MVH

Olichor

Verkligen inte! Det finns många sätt att klura ut vem du är, bara utifrån din webbläsare. Testa din på https://panopticlick.eff.org/ så ser du hur många personer som kör just din configuration (hint, färre än vad du tror!)

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Okej. Det är ju intressant.

Vilka åtgärder rekommenderar ni att man gör för att på ett någorlunda enkelt sätt bli mer anonym?

Har kikat på tipsen man får där med adblock + tillägg. Någonting annat man kan/bör åtgärda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Tillägg: Fingerprinting är väl det som jag tycker är lurigast. Finns det sätt att lyckas få bort detta "fingeravtryck" som lämnas? Gärna utan att man ska märka att det är borta. Exempelvis re-routas till ett annat fingerprint?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Tails finns av en anledning, Brave är relativt duktig i ”vanliga” OS dock.

Skickades från m.sweclockers.com