Bygga fotpedal, kan jag använda krets från tangentbord?

Permalänk
Avstängd

Bygga fotpedal, kan jag använda krets från tangentbord?

som har halleffektsbrytare/gummipaddar till att bygga en pedal med mekaniska brytare?

Har drivor med gamla tangentbord så jag funderar om man kan slakta ett gammalt trasigt tangentbord med friska IC-Kretsar och använda kretskortet som bas att bygga en fortpedal med mekaniska maskinswitchar (Microbrytare) jag redan har hemma?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Testpilot

Ta ett enkelt tangentbord utan hög N-key rollover och halleffektsbrytare, då är det ett simplare kretskort som är enklare att ansluta vanliga mikrobrytare till.

Ett tangentbord har ett kretskort där alla rader och kolumner från de enskilda tangenterna går in i så du kan antingen manuellt spåra var exempelvis K-tangentens två anslutningar går till eller mäta med multimeter. Löder du en mikrobrytare mellan de två anslutningarna kommer den motsvara ett tryck på K-tangenten.

Här är lite information om hur matrisen funkar: https://electronics.stackexchange.com/questions/179275/solder...
Här är någon som byggt en spelkontroll med ett kretskort från ett tangentbord där man ser hur man kan löda: https://hackaday.com/2013/06/28/an-xbmc-controller-built-for-...

Att tänka på när du bygger är att använda tangenter som inte krockar med varandra, så att du kan använda alla pedaler samtidigt/oberoende.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Ta ett enkelt tangentbord utan hög N-key rollover och halleffektsbrytare, då är det ett simplare kretskort som är enklare att ansluta vanliga mikrobrytare till.

Ett tangentbord har ett kretskort där alla rader och kolumner från de enskilda tangenterna går in i så du kan antingen manuellt spåra var exempelvis K-tangentens två anslutningar går till eller mäta med multimeter. Löder du en mikrobrytare mellan de två anslutningarna kommer den motsvara ett tryck på K-tangenten.

Här är lite information om hur matrisen funkar: https://electronics.stackexchange.com/questions/179275/solder...
Här är någon som byggt en spelkontroll med ett kretskort från ett tangentbord där man ser hur man kan löda: https://hackaday.com/2013/06/28/an-xbmc-controller-built-for-...

Att tänka på när du bygger är att använda tangenter som inte krockar med varandra, så att du kan använda alla pedaler samtidigt/oberoende.

Tackar! Ville dubbelkolla att det stämde, tänkte tillverka en tung platta i stål med pedaler i plåt, eller bilpedaler om jag hittar... Har ett gäng återfjädrande microbrytare med stark fjäder jag tänkte mig borde fungera för detta... Har även en slaktad numpad med cherryswitchar jag tänkte göra en kortkommando modul av som jag tänkte mig montera vid tangentbordet så att man lättare kommer åt extrafunktioner.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Testpilot

Det låter som ett spännande bygge, du får lägga upp bilder sen när du börjat. Vad ska du använda petalerna till? eftersom de blir digitala (antingen av eller på) så antar jag att det inte är till bilspel de ska användas?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Det låter som ett spännande bygge, du får lägga upp bilder sen när du börjat. Vad ska du använda petalerna till? eftersom de blir digitala (antingen av eller på) så antar jag att det inte är till bilspel de ska användas?

Ligger en bit fram i tiden just nu, bottenplattan blir nog inte fören till vintern då jag kommer åt smedjan igen, men skall försöka att ta bilder under arbetets gång, blir nog litet elektronikarbeten på den då jag är klar med veden... Hittade ett kretskort som jag tror borde fungera samt brytare med kraftigare fjädrar.
Mest för att det är kul att bygga, tänkte prova om de funkar till andra spel samt till andra program där man ofta upprepar samma kommando.

Antar att man behöver någonting som ger en linjär eller repetitiv skala om man vill bygga en bilspelspedal? Teoretiskt sett borde man kunna bygga av en optisk "mus", eller en "repetitiv tangent" (som ger en korrelativ volym (Eller mer korrekt två för, "upp" eller "ned")) tror jag... (om jag inte har helt fel...), eller kanske bara bygga någonting utifrån en potentiometer som man omvandlar till digital skala, borde inte vara så svårt egentligen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Testpilot

Ja till bilspel vill man nog uteslutande ha en analog/linjär signal.

Joysticks och spelkontroller med analoga spakar har ju redan potentiometerdelen löst och omvandlar det till en USB-spelenhet. Vill man inte bygga allt från grunden kan man slakta en billig sådan men byta ut till egna potentiometrar med samma skala.
Här är exempelvis en med fyra analoga axlar för 200 spänn: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]