Permalänk

M1 Ncase - 1080 TI

Hej,

Gjorde en tråd för ett par dagar sedan men då jag fick tag på ett M1 Ncase chassi ändrade sig mina planer
Nedanför hittar ni min nya kundvagn. Jag valde en i5-8400 istället för en i5-8600k då jag ej kommer överklocka. Tror ni annars att det är värt att vänta på 9e generationen som är runt hörnet? Ryzen?
Moderkortet är valt pga att den har två stycken M.2 slots. Kylaren Noctua NH-U9S har jag hört mycket gott om i M1 Ncase chassit. SF600 alternativt SF450 från Corsair verkar nästan vara standard nätagget när man kör ITX byggen.
Grafikkort och M1 Ncase chassit är ej med här då jag hitta de på annat håll.

Vad tror ni om detta? Ser gärna att kundvagnen håller sig under 9000 kronor

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11807458/

mvh

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut det där, du kommer onekligen bli nöjd

Visa signatur
Permalänk

Tänk på att chassit bara funkar med CPU kylare som är max 130mm hög så då funkar inte nh-15 bara så du vet😉 mvh

Permalänk
Medlem

Eftersom jag köpte ett häromdagen; noctua nh-u9s höjer sig 125 mm vilket skulle precis få plats.

Noctua nh-d9l är ytterligare lite lägre och är höjer sig officielllt 110mm över moderkortet. I verkligheten är det närmare 115mm då fläkten höjer lite över kylflänsarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Tänk på att chassit bara funkar med CPU kylare som är max 130mm hög så då funkar inte nh-15 bara så du vet😉 mvh

Fast nu var det NH-U9S som fanns i inköpslistan, du läste nog lite för snabbt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ska S12A sitta som intake i botten? Vet inte vilket 1080Ti det rör sig om, men kan vara värt att införskaffa A12x15 istället.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

@baldakin: Hur tycker du den fungerar? Får du bra temps och hur är ljudnivån på din? Kör du SF600 nätagget också? Låter ditt mycket?

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Ska S12A sitta som intake i botten? Vet inte vilket 1080Ti det rör sig om, men kan vara värt att införskaffa A12x15 istället.

Hej,

Det är ett ASUS 1080 TI Founders Edition, alltså blower kort. Hittade det för ett bra pris begagnat så slog till
Noctua A12x15 ser ut som ett mycket bättre alternativ också. Eftersom jag har blowerkort blir dessa två intake i så fall. Sedan vet jag ej om jag ska köra en fläkt på sidopanelen som intake/exhoust. Rekommendation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Hej,

Det är ett ASUS 1080 TI Founders Edition, alltså blower kort. Hittade det för ett bra pris begagnat så slog till
Noctua A12x15 ser ut som ett mycket bättre alternativ också. Eftersom jag har blowerkort blir dessa två intake i så fall. Sedan vet jag ej om jag ska köra en fläkt på sidopanelen som intake/exhoust. Rekommendation?

De byggen jag sett med U9S brukar ha en 92mm som exhaust i bakkant (t.ex. A9x14). Ingen aning om man borde sätta en på sidopanelen också, kanske stjälper mer än vad det hjälper.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Här är ett förslag med Ryzen också. Detta är pga att i5-8400 inte finns i lager på Inet.
Kommer bli gaming i Ultrawide 3440x1440 och mycket all-around. När jag sitter och spelar så finns flera flikar i chrome uppe, spotify, discord mm. Vad tror ni om det nedanför? Jag är varken amd eller intel fanboy utan vill ta det som passar mina behov bäst.

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

De byggen jag sett med U9S brukar ha en 92mm som exhaust i bakkant (t.ex. A9x14). Ingen aning om man borde sätta en på sidopanelen också, kanske stjälper mer än vad det hjälper.

Jag har läst om blandade åsikter om det där. Bäst är det kanske att testa själv... Precis som du säger får jag lägga till en fläkt (NF-A9x14 PWM) till på processorkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

@baldakin: Hur tycker du den fungerar? Får du bra temps och hur är ljudnivån på din? Kör du SF600 nätagget också? Låter ditt mycket?

Hej

Var tvungen att byta från u9s till d9L eftersom jag behövde något lägre. Båda använder samma fläkt, dvs deras nya. U9s är något vassare (ca 2 Grader C). Med en 2a fläkt drar den ifrån ytterligare.

Jag är väldigt väldigt nöjd då den kyler bra och är knäpptyst. Kan inre höra den över chassifläktarna som går på låga varvtal. Om du vill kan jag stänga av de i morgon kväll och bara använda d9L och ge dig ytterligare intryck.

Enligt tester alla tester jag har läst har de fått bara bra betyg. De klarar tom av överklockning på 1 fläkt.

PS, jag såg någon rekommendera mer utsug. Personligen föredrar jag ett positivt tryck, dvs mer luft in (via fläktfilter!!) än ut eftersom man då inte får in damm. Vid negativit tryck (mer lift ut än in) så letar sig lift in genom alla springor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skriver här igen om någon har några synpunkter på AMD bygget istället. Det är alltså enbart ett annat moderkort samt en Ryzen 2600. Det verkar som att Intel i5 8400 inte längre säljs av Inet. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta 2600X istället, då det skiljer så lite i pris och då har du lite mer till över för eventuella saker som t e x photoshop och liknande
Synd dock att det inte är lägre priser på minnen så du kunde tagit 32gb minne, för är det nåt som många flikar i chrome gör så är det att stjäla ram, chrome är hemskt usel på den biten
Jag själv är lite extrem med många flikar öppna så för mig stjäl det 9gb minne totalt men den dåliga vanan är bara pga jag är glömsk och lat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat i enlighet med §4*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av Stagfeldt:

Bumpare denna då jag gärna vill ha åsikter på amd kundvagnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Personlig input, jag hade gått på amd-spåret och valt en annan kylare om du inte blir nöjd med den som följer med 2600x.
Har en Wraith Prism över från min 2700x som funkade riktigt bra om den skulle vara av intresse, bytte ut den bara för att jag kunde i stort sett.
Hade själv ett Ncase med en Noctua NH-U9B SE2, fick välja, antingen låg ljudvolym eller bra temp.