Permalänk
Medlem

Grafikkortsproblem

Jag har Nvidia Geforce GTX970 4GB i min Mac Pro Quadcore mid 2012. Häromdagen när jag knäppte på datorn var skärmen svart. Ingen bild kom fram. Knäppte av datorn med strömbrytaren och knäppte på igen. Bild kom fram, men det var bara flimmer över hela skärmen. Knäppte av och på igen, och då var allt normalt igen. Håller kortet på att ge upp? Det köptes på eBay i maj, men har inte varit direkt optimalt. Det är ett flashat PC-kort. Jag blev riktigt blåst på det här, har det visat sig, blåst på ca 3 papp. Återförsäljaren heter Mac-cards och ska enligt eBay ha gott kundomdöme. Nu om jag ska installera Mojave så småningom, måste jag ha ett kort som fungerar. Finns det Mac-kompatibla grafikkort i Sverige eller måste man vända sig utomlands igen? Om jag köper ett nytt PC-kort fungerar inte Mojave i alla fall, eftersom stöd för Metal krävs, och nya PC-kort har väl inte det? Apple trasslar till det för användarna, det är de duktiga på, samt att ta betalt.

Det finns andra kort som kostar från 5 000 och uppåt på eBay. Dessa ska ha äkta Mac-firmware och inte ge störningar, men kan man lita på det?

https://www.ebay.com/p/Apple-Mac-Pro-NVIDIA-Gtx980-TI-6gb-Gra...

M v h
Pär N., Mac-ägare sedan 20 år, men nu är framtiden osäker