Uppdatering av mjukvara i router, hur ofta kontrollerar ni?

Permalänk
Medlem

Uppdatering av mjukvara i router, hur ofta kontrollerar ni?

Jag bor i ett område där många Wi-Fi routrar trängs med varandra.
I takt med åren som gått har nya SSID:n dykt upp och försvunnit, de flesta skyddade men även oskyddade nät har siktats.
Under de senaste åren har det uppdagats en hel del allvarliga sårbarheter och brister när det gäller mjukvara och protokoll till routrar.
Samtidigt växer IoT så det knakar, mängder av prylar kopplas upp och inte sällan är routern det enda som står mellan Internet och hemnätverkets lugna vrå.

Så jag undrar helt enkelt:

Edit: Omröstningen var satt till att starta kl.10:00, lyckades publicera inlägget aningens för tidigt och då var några snabbt på hugget...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Minst en gång i månaden går jag igenom alla internet uppkopplade enheter och kollar om det finns några nya uppdateringar. Hemma hos föräldrarna är det värre, där kanske jag hinner med att kolla någon gång i halvåret.

Permalänk
Medlem

Oerhört slarvigt med detta hemma. Det är antagligen när någon ny jättestor bugg eller sårbarhet som man läser om på nätet som jag kollar upp patchningar / uppdateringar. Annars tuffar hemnätverket på som vanligt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Omröstningen är avslutad?

Men kollar när jag har någon anledning att kika in inställningar i routern eller om det skrivits om någon ny större sårbarhet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Min router och de IoT-enheter jag har, som Hue-systemet exempelvis, uppdaterar sig själva och kollar dagligen ifall det finns nyare versioner av firmware.

Permalänk
Medlem

Jag får automatiska meddelanden när det finns uppgradering till mitt utrustning.
Kör Ubiquiti.

Och med tanke på priset av normala routrar nu, så är detta absolut prisvärt och mycket bättre.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Emellanåt, eller om jag skulle läsa på någon nyhetssida om att det t.ex skulle ha varit några problem med den router jag har eller liknande märken så kör jag en extrakoll för att se till att allt är uppdaterat.

Permalänk
Rekordmedlem

Det fanns inget som passade mig perfekt då jag hart en egen router som kollar mot routertillverkaren och uppdaterar själv, uppdateringarna har då inget med nån operatör att göra men jag valde det ändå då jag tolkade det som automatiskt i största allmänhet, det sker inte särskilt ofta att de släpper ny mjukvara numera då den är närmast klippstabil och uppdateringarna inte handlar om att konfa om nått utan bara om verkliga "tekniska förändringar"

Däremot kan det vara bra med uppdateringar om man har ny eller buggiga enheter men sånt försvinner ju efter max 1 år hos seriösa tillverkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.