Permalänk
Medlem

Fiber tv, horribelt dålig bild?

Mina föräldrar bytade nyligen från att få tv genom sin (15 år gamla antenn) till att få det levererat genom fiber istället. Sagt och gjort, drog en cat6 kabel från routern till boxen. Både abonnemanget och boxen är från Boxer. Jag vet inte om något är felkopplat, men upplösningen är extremt dålig när man kollar på tv. Vi pratar alltså kvalitet i stil med 480p på t ex SVT1 "HD". Bilden är mycket bättre med antenn. Uppkopplingen ligger på 100Mb/s så det bör ju vara tillräckligt. HD kanalerna funkade fint via antenn så jag tror inte det är något annat fel där. Jag prövade även att koppla förbi routern genom att sätta kabeln direkt i fiberomvandlaren men det gjorde ingen skillnad. Innan vi ringer Boxer och snackar med inkompetent kundtjänst tänkte jag fråga om det är jag som kopplat något fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Mina föräldrar bytade nyligen från att få tv genom sin (15 år gamla antenn) till att få det levererat genom fiber istället. Sagt och gjort, drog en cat6 kabel från routern till boxen. Både abonnemanget och boxen är från Boxer. Jag vet inte om något är felkopplat, men upplösningen är extremt dålig när man kollar på tv. Vi pratar alltså kvalitet i stil med 480p på t ex SVT1 "HD". Bilden är mycket bättre med antenn. Uppkopplingen ligger på 100Mb/s så det bör ju vara tillräckligt. HD kanalerna funkade fint via antenn så jag tror inte det är något annat fel där. Jag prövade även att koppla förbi routern genom att sätta kabeln direkt i fiberomvandlaren men det gjorde ingen skillnad. Innan vi ringer Boxer och snackar med inkompetent kundtjänst tänkte jag fråga om det är jag som kopplat något fel?

Hur kopplar du mellan boxen och TV'n?
Har du ställt in boxen på att mata ut 1080p?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mina föräldrar bytade nyligen från att få tv genom sin (15 år gamla antenn) till att få det levererat genom fiber istället. Sagt och gjort, drog en cat6 kabel från routern till boxen. Både abonnemanget och boxen är från Boxer. Jag vet inte om något är felkopplat, men upplösningen är extremt dålig när man kollar på tv. Vi pratar alltså kvalitet i stil med 480p på t ex SVT1 "HD". Bilden är mycket bättre med antenn. Uppkopplingen ligger på 100Mb/s så det bör ju vara tillräckligt. HD kanalerna funkade fint via antenn så jag tror inte det är något annat fel där. Jag prövade även att koppla förbi routern genom att sätta kabeln direkt i fiberomvandlaren men det gjorde ingen skillnad. Innan vi ringer Boxer och snackar med inkompetent kundtjänst tänkte jag fråga om det är jag som kopplat något fel?

Tyvärr igen tidigare erfarenhet av Boxer, men rent spontant skickar boxen rätt upplösning till tv och vad är porten i TV inställd på?

Permalänk
Rekordmedlem

Vilka upplösningar har du ställt in i alla delar, hur har du ställt in "bildförbättringar" i tvn ?
Hur ser bilden ut jämfört med svtplay ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör man via Play blir det HD.

Boxen är kopplad med HDMI till tvn och som sagt, fick ju ut åtminstone 720p via antenn. Boxen var inställd på att automatiskt välja upplösning själv men jag prövade att ändra till 1080 och det gjorde ingen skillnad. Trycker man info på tvn så står det att den får en 1080 signal.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Mina föräldrar bytade nyligen från att få tv genom sin (15 år gamla antenn) till att få det levererat genom fiber istället. Sagt och gjort, drog en cat6 kabel från routern till boxen. Både abonnemanget och boxen är från Boxer. Jag vet inte om något är felkopplat, men upplösningen är extremt dålig när man kollar på tv. Vi pratar alltså kvalitet i stil med 480p på t ex SVT1 "HD". Bilden är mycket bättre med antenn. Uppkopplingen ligger på 100Mb/s så det bör ju vara tillräckligt. HD kanalerna funkade fint via antenn så jag tror inte det är något annat fel där. Jag prövade även att koppla förbi routern genom att sätta kabeln direkt i fiberomvandlaren men det gjorde ingen skillnad. Innan vi ringer Boxer och snackar med inkompetent kundtjänst tänkte jag fråga om det är jag som kopplat något fel?

Inte hört gott om boxer, deras box strular med det ena och andra.

Telias Motorola box tycker jag fungerar riktigt bra (deras gamla, har inte provat den nya runda). Lite strul och bra bild.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte hört gott om boxer, deras box strular med det ena och andra.

Telias Motorola box tycker jag fungerar riktigt bra (deras gamla, har inte provat den nya runda). Lite strul och bra bild.

Det kan jag skriva under på. Boxers Box är ett rent djävulskap. Fjärren funkar knappt, boxen fryser sig helt ibland, tar 4-5 minuter att starta, uppdatera mjukvaran går enbart via kabel, inte wifi etc. Själv har jag ingen box, strömmar allt via CC vilket funkar mycket bra. Tyvärr är mina föräldrar för otekniska för att förstå sig på det, det är tv som gäller.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det kan jag skriva under på. Boxers Box är ett rent djävulskap. Fjärren funkar knappt, boxen fryser sig helt ibland, tar 4-5 minuter att starta, uppdatera mjukvaran går enbart via kabel, inte wifi etc. Själv har jag ingen box, strömmar allt via CC vilket funkar mycket bra. Tyvärr är mina föräldrar för otekniska för att förstå sig på det, det är tv som gäller.

Du kan inte få annan leverantör av tv kanaler?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar