Permalänk
Medlem

Köpa en ny projektor (1st gången)

Hej Alla

Ganska länge funderade jag att köpa en projektor för att titta på filmer. Kollade lite på NetoNet och Komplett och kan säga att det finns hur mycket som helst. Rent djungel. Det finns från 3000:- till 30000:-.
Eftersom det är min första köpet när det gäller projektorer, då vill inte jag att tabba mig. Därför jag vill ställa några frågor.
-Första vill jag fråga ska jag satsa på en dyr från början eller någon mellan klass?
-Ska jag köra på en duk eller direkt på väggen?
-Ska jag tänka på något särskilt till exempel ANSI, kontrast, 4k o.s.v?

Vill säga att vardagsrummet är 5m lång och 4 bredd, och att projektorn ska kopplas till hemmabio.
Har ni några andra frågor, det är bara fråga. Alla tips är välkomna.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@njanja: Lite snabbt:

Ekvationen är som följer

Bildkvalitet = rummet * duken * projektorn

Ifall någon del har noll kvalitet blir slutresultatet också noll. Spelar ingen roll om projektorn kostar 3.000 eller 30.000 kr om du inte får till rummet och duken.

Tumregeln för alla rum är så lite ljus som möjligt. Ju mer ljus i rummet, desto mer måste du kompensera med en specialduk vilket då äter budget och även begränsar bildegenskaperna. I många fall är det idag bättre att lägga 30.000 kronor på 75-tums TV.

Du vill ha någon form av duk och minst problematisk och mest ekonomiskt är en ramspänd duk. Rulldukar är bekväma på sitt sätt men håller lägre kvalitet och veckar sig. Att projicera på väggen blir bara så bra som väggen tillåter. Varje skavank och ojämnhet kommer att lysa in i bilden. Brukar använda denna som jämförelse:

ANSI, Lumen, kontrast och pixlar kan du så gott som strunta i. Specarna stämmer inte med verkligheten utan sådant måste testas. Det är viktigare att gå på vilken typ av produkt det är och tillverkarens historik inom området. Det räcker ofta att titta hur tillverkaren marknadsför produkten för att se den som olämplig. Är det skolsalar och företagspresentationer som används som exempel är projektorn antagligen sämre än andra, snarlika alternativ på hemmabiobruk.

Din budget räcker till Full HD, 1920x1080 och du ska inte kliva under detta för då är du inne på fel produkt eller riktigt usel budgetskräp. Någon genuin 4K-modell är ännu inte aktuellt i din prisklass. Förtjänsten med de faux-4K-modellerna som finns inom räckvidd för budget är att de tar emot och återger moderna signalformat.

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för svaret, men funderar att köpa den:
Optoma 4K HDR DLP Projektor UHD550X
https://www.komplett.se/product/924969/tv-ljud-bild/projektor...

Den här duken:
Elite Screens 100" 4K ramduk
https://www.komplett.se/product/902281/tv-ljud-bild/projektor...
Det finns säker bättre än den här.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag körde själv länge projektor och kämpade på alla sätt och vis för att kompensera för att rummet var mindre lämpat, men nu när det äntligen finns TV apparater i vuxenstorlekar så har jag gett upp. Det är helt enkelt inte värt besväret och blir aldrig riktigt bra. Visst händer det att jag sneglar på 120" ReAct-duken som fortfarande sitter i taket men räcker med att pallra upp projektorn och köra igång för att inse att 78" TVn är det som funkar bäst. Har man däremot en biogrotta är det något helt annat. Allt detta är dock mina högst personliga åsikter, men då från någon som varit projektortroende i 10-15 år.

Permalänk
Medlem

för mig var det storleken jag ville åt med projektor, det är så fett att sitta 3 meter framför en 120" skärm, både i spel och film

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

för mig var det storleken jag ville åt med projektor, det är så fett att sitta 3 meter framför en 120" skärm, både i spel och film

Det var skälet att jag började med projektor också (plus att det på den tiden jag började var typ 30" TV som gällde). Svårigheten att få bra bild i annat än ett optimalt rum var skälet att jag slutade (och att det numera finns riktigt bra TV apparater i 75"+ storlekar).

Permalänk
Medlem

Hej

Vad betyder TELE, se bilden
https://www.dropbox.com/s/4xs9anixf8yg71t/proj.JPG?dl=0

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

avståndet till duken från projektorn, alla dessa siffror är ganska orelevant man ställer inte efter motering genom att testa sig fram

Permalänk
Bildexpert 📺

@njanja: "Tele" och "bred" är termer från världen av objektiv där ett tele-objektiv ger en snävare kon av ljus. Bred är samma som sak vidvinkel och ger en vidare kon av ljus. I praktiska termer på en projektor betyder bred att bilden är så stor den kan bli på ett visst avstånd. Tele är att bilden är så liten den kan bli på samma avstånd.

Tabellen säger helt enkelt att för 100 tum bildstorlek måste du ha minst 3,08 meter mellan duk och framkanten på objektiv. Är avståndet mindre kommer bilden inte fylla duken.

Som mest kan du ha 4,91 meter mellan duk och framkanten på objektivet. Är avståndet längre kommer du projicera utanför din 100-tumsduk.

Permalänk
Medlem

Man ska inte vara rädd för (om man är lite händig) att bygga en egen ram och köpa dukmaterial. Det är inte speciellt svårt.

Fördelarna är att du kan välja dukmaterial själv (tex ljudtransparent), du kan göra ramen precis i de dimensioner och förhållanden du vill som passar ditt rum din projektor
Det som behövs:
En ritning
Duk
Lite träreglar i lagom dimension
Lim
Skruv
Krossad-velour-tejp för att maska kanterna.

Dock så gäller detta inte om man vill ha en motordriven duk

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Man ska inte vara rädd för (om man är lite händig) att bygga en egen ram och köpa dukmaterial. Det är inte speciellt svårt.

Fördelarna är att du kan välja dukmaterial själv (tex ljudtransparent), du kan göra ramen precis i de dimensioner och förhållanden du vill som passar ditt rum din projektor
Det som behövs:
En ritning
Duk
Lite träreglar i lagom dimension
Lim
Skruv
Krossad-velour-tejp för att maska kanterna.

Dock så gäller detta inte om man vill ha en motordriven duk

bygga en motordriven duk är ju inga problem kan ju integrera google home till den nu med:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

bygga en motordriven duk är ju inga problem kan ju integrera google home till den nu med:)

går och går, det är klart det går men lite mer mecka när du ska något som rullas ihop och el & styr osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tabellen för förskjutning visar att du på 100 tum har en variabel offset från 0 till 19 cm. Det är att projektorn i grundläge sätter bildens underkant i linje med objektivets placering. Men att du kan flytta den ca 19 cm uppåt om det skulle behövas.

Vid takmontering är det förstås tvärtom, projektorn hänger upp och ned i linje med bildens överkant (du vänder på bilden i menyerna) och du kan flytta bilden ca 19 cm nedåt. Denna funktion är främst en finjustering.

Projektorerna är inte precisionsbyggda så ta en liten marginal till godo. Bygg inte lösningen så att du är på gränsen för då finns det risk att bilden precis ligger lite fel i förhållande till duken och inget kan göras åt det. Räkna med en felmarginal på 5% så brukar det lösa sig.